kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۶۴۰
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۹

استقرار حشد‌الشعبی عراق در مناطق مرزی سوریه

به دنبال فرار صدها داعشی از چند زندان در مناطق شمالی سوریه، نیروهای حشدالشعبی و ارتش عراق با هدف جلوگیری از ورود این تکفیری‌های خطرناک به داخل خاک، در مناطق و گذرگاه‌های مرزی مستقر شدند.



طی روزهای اخیر و هم زمان با تجاوز نظامی ترکیه به خاک سوریه، صدها تن از عناصر داعش که در زندان کردهای سوریه به سر می‌بردند، توانستند از زندان بگریزند. این خبر، مقامات و مسئولان امنیتی عراق را در‌باره بازگشت عناصر داعش به شهرهای این کشور نگران کرده است.
به گزارش ایسنا، «مزاحم الحویت»سخنگوی عشایر عربی در عراق گفت: بسیاری از داعشی‌ها به همراه اعضای خانواده‌ خود، از طریق برخی مناطق مرزی مثل «ربیعه» و مناطق مجاور شهرستان «البعاج»، وارد خاک عراق شده‌اند. وی گفت: طی دو روز گذشته ۷۰۰ تن از خانواده‌های داعشی به خاطر عملیات ترکیه در شمال سوریه از این کشور فرار کرده و وارد عراق شده‌اند.
به دنبال فرار داعشی‌ها از سوریه به عراق، دولت بغداد هم نیروهای خود در مرزها را افزایش داده و وضعیت آماده‌باش این نیروها را بالا برد.
به گفته «تحسین الخفاجی» سخنگوی وزارت دفاع عراق، نیروهای عراقی شامل نیروهای گارد مرزی، فرماندهی عملیات الجزیره و نینوا در وضعیت آماده‌باش هستند. «ابومهدی المهندس» معاون رئیس‌سازمان حشد‌الشعبی عراق هم تاکید کرد: آنچه در سوریه رخ می‌دهد، امری خطرناک است. به گزارش ایسنا، وی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ما با تمام توان خود جهت تامین امنیت مراسم اربعین حسینی(ع) تلاش می‌کنیم. المهندس همچنین تصریح کرد: ما(نیروهای حشد‌الشعبی) با ارتش و پلیس مرزها به منظور ممانعت از نفوذ داعشی‌ها به عراق، هماهنگی و همکاری گسترده‌ای داریم.
توطئه جدید آمریکا
«حافظ آل بشاره» کارشناس مسائل امنیتی عراق خبر داد که آمریکا قصد دارد 3000 عنصر داعش را که در سوریه حضور دارند، به عراق انتقال دهد و برای این کار، سه منطقه را نیز تعیین کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، این کارشناس نسبت به تحرکات جدید نظامیان تروریست آمریکایی در عراق هشدار داد.
توطئه ناکام داعش
به گزارش ایسنا، وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای ما توانستند طرح تروریست‌های داعش برای هدف قرار دادن زائرین اربعین حسینی(ع) در شرق سامرا (استان صلاح الدین) را ناکام بگذارند. در این بیانیه آمده است: نیروهای ما دو عامل انتحاری که قصد داشتند خود را میان زائران منفجر کنند، از پای درآوردند و ۱۰ عامل انتحاری دیگر را نیز بازداشت کردند.