kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۶۲۲
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۱
جاذبه مغناطیس حسینی(ع)

الحسین یجمعنا؛ از مسیحی عاشق حسین(ع) تا پاکبان همدانی

به رغم تمام تلاش‌های دشمن اما به اراده خداوند هر سال راهپیمایی اربعین پرشورتر برگزار می‌شود و در این میان برادران اهل ‌سنت نیز به سفارش نبی مکرم اسلام(ص) در مورد دوستی و محبت اهل‌بیت رسول خدا عمل کرده و این اظهار محبت را به گونه‌های مختلف (از شرکت در راهپیمایی و زیارت تا برقرار کردن موکب) نشان می‌دهند.




در منطقه غرب کشور برادران اهل سنت حضور دارند که شافعی‌مذهب هستند. «ابوعبدالله شافعی» که پیروان او را شافعی می‌گویند در شعری به زبان عربی گفته است: «ای خاندان رسول خدا، محبت و دوستی شما از طرف خداوند واجب شده و این فریضه‌ای است که در قرآن نازل فرموده است. همین افتخار بزرگ برای شما بس که هر کس بر شما صلوات نفرستد نمازش، باطل است.»
ارادت اهل‌ سنت شافعی به پیامبر و اهل‌بیت ایشان انکارناپذیر است و این در ایام عزاداری‌های دهه اول محرم و اربعین به اثبات رسیده است. موکب «واقفین اهل ‌سنت» یکی از ۱۶ موکب کردستان در خروجی سنندج به سمت کرمانشاه است که از زائران اربعین پذیرایی می‌کند.
موکب ویزا
جوانان مسجد امام رضا(ع) دارالشهدای تهران فکر بکری کرده و با حمایت خیران، موکبی متفاوت راه‌اندازی کردند تا عاشقان امام حسین(ع) که وضعیت مالی مناسبی ندارند را راهی سفر زیارتی کنند. چه فرصتی بهتر از اربعین. نام موکبشان را گذاشتند، «موکب ویزا» عنوانی که با نام‌های رایج و مرسوم فرق داشت. خیران پای کار آمدند تا هزینه ویزا و بیمه زائرانی را که آنها تعیین می‌کردند، تأمین کنند.
اسماعیلی، از روز نخستی می‌گوید که این تصمیم گرفته شد: «چهار سال است این کار را شروع کرده‌ایم. کار را برای افرادی که قصد و علاقه عزیمت به کربلا دارند، آسان می‌کنیم. اطلاعیه و تبلیغات برنامه در کانال مسجد و فضای مجازی منتشر می‌شود. خوشبختانه امسال نیازی به ویزا نیست اما سه سال گذشته به مدت دو هفته هر شب، ساعت مشخصی چندتایی از ما بعد از نماز مغرب و عشاء مدارک هویتی شامل گذرنامه و مدارک لازم برای بیمه سفر خارج از کشور را جمع‌آوری می‌کردیم. بعد هرچند روز یک‌بار به سفارت ایران و عراق می‌رفتیم و طبق هماهنگی و رایزنی‌هایی که قبلاًً انجام داده بودیم و البته همکاری خوب سفارت عراق، طی دو ساعت ویزای سفر و بقیه کارهای اداری مربوط به اعزام زائران اربعین را به‌صورت گروهی انجام می‌دادیم. در صورتی که انجام این کار برای هر زائر دست‌کم ۱۰ ساعت زمان می‌برد.» لزوماً نیازمندان از خدمات آنها بهره‌مند نشده‌اند و خیرشان به بقیه نمازگزاران هم رسیده: «بعضی افراد شکر خدا، اوضاع مالی مناسبی داشتند اما به هرحال انجام کارهای اداری این‌چنین حوصله و زمان می‌برد. نوزاد، فرد سالمند یا بیمار در خانه‌ دارند و آرزو می‌کنند بتوانند در زمان صرفه‌جویی کنند و به بقیه کارهای سفر برسند. هم مدارکشان را به ما می‌رساندند و کارشان انجام می‌شد. در صورتی که این افراد بنا به احتیاط نمی‌توانند به هر گروهی اعتماد کنند و مدارکشان را به دست کس دیگری بسپرند. خدمات اجرایی ما رایگان است. شاید همین باعث شد از این «ایده مسجدی» استقبال شود. ما هم به اندازه‌ای شناخت از آنها داریم و کارها با اطمینان بیشتری پیش می‌رود.»
خادم مسیحی
پیرمردِ مسیحی هر سال اربعین در قامت پیرغلام امام حسین(ع) ظاهر می‌شود و شانه به شانه برادران شیعه‌اش در خدمت زوار اباعبدالله است. «یوسف طوما الیاس»، بزرگِ تنها خانواده مسیحی در محله راه‌آهن بصره است؛ سال‌هاست که او و همسایگانش نان و نمک هم را می‌خوردند؛ 61 سال دارد و کارمند شرکت نفت جنوب است.
دخترش در سوئد و دو پسرش در‌ ترکیه زندگی می‌کنند، یوسف می‌گوید اندیشیدن به قیام سیدالشهدا او را به این وادی کشیده، باورش این است که عشقِ پسر علی(ع) ورای مرزهای مذهب است و در قافله حسین(ع) خبری از خط‌کشی نیست.
از پیرمرد مسیحی پرسیدیم انوار کدامین شهید کربلا کاسه چشمش را بیشتر پر کرده، جواب داد که جون بن حُوَی؛ غلام سیاه سابق ابوذر که غلامی‌ حسین(ع) روزی‌اش شد و در روز واقعه عزم میدان کرد، حسین(ع) خواست جلویش را بگیرد اما حریفش نشد و او کار خودش را کرد، به میدان شتافت در حالی که این جمله بر زبانش جاری بود: «به خدا سوگند هرگز از شما جدا نمی‌شوم تا خون من با خون شما درآمیزد.»
مجنونِ جون و مصلوبِ حسین، هر بار که یاد صورت نهادن سیدالشهدا(ع) بر صورت زخمی ‌جون از ضمیرش عبور می‌کند، حرارتی در قلبش پیدا می‌شود، راه می‌ا‌فتد طرف موکب تا با خدمت به زوار حسین(ع) به جانبش تقرب جوید، در ایام اربعین به‌صورت تمام‌وقت کارش همین است.
حضور زلال کودکان
آن‌قدر قصه‌های زیبایی در وصف حسین(ع) برای کودکان خوانده‌ شده که حسین(ع) ندیده عاشق‌اند، عشق امام حسین(ع) پیر و جوان و کودک نمی‌شناسد، قیام او و مهربانی حسین(ع) و پدرش و پدربزرگش را برای هر کس کـه تعریف کنید عاشق آنها می‌شود.
همه‌‌ساله کودکان و نوجوانان پا به‌پای والدین و بزرگ‌سالان در راه عشق معنوی‌شان کودکانه قدم بر می‌دارند، یکی برای خستگان امام حسین(ع) میوه می‌آورد و آن ‌یکی با چمدان کوچکش راهی سفره عشق می‌شود. در خیل عاشقان خون خدا زلالی کودکان بر صفا و معنویت این مسیر نورانی افزوده است؛ کودکانی که با عشق امام حسین(ع) بزرگ‌ شده‌اند، عشق این کودکان را نمی‌شود در قلم جای داد.
پاکبانان پاکباز
«وحید علی‌ضمیر» پیش از ظهر دیروز در جلسه ستاد اربعین استان همدان اظهار داشت: در حال حاضر بخشی از نیروهای خدماتی شهرداری همدان در مرز خسروی و کربلا در حال خدمت‌رسانی به زوار اربعین حسینی هستند.
 وی با اعلام اینکه طبق برنامه‌ریزی انجام شده پاکسازی و تنظیف بخش عمده‌ای از شهر کربلا و جمع‌آوری زباله‌های آن بر عهده شهرداری همدان است، افزود: هم‌اکنون 15 دستگاه خودروی جمع‌آوری زباله به همراه 100 پاکبان در حال خدمت‌رسانی هستند و تا 2 روز بعد از مراسم اربعین نیز به کار خود ادامه می‌دهند.