kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۴۸۸
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۳

پیروزی قاطع نامزد ضدصهیونیست در انتخابات ریاست جمهوری تونس

«قیس سعید» که مواضع ضدصهیونیستی‌اش طی روزهای گذشته بازتاب گسترده‌ای داشت، با کسب اکثریت آراء پیروز انتخابات ریاست جمهوری تونس شد.


  سرویس خارجی-

انتخابات ریاست جمهوری تونس با دو نامزد به دور دوم کشیده شده بود که در این دور، «قیس سعید» با کسب 72 درصد کل آراء توانست رقیب خود را به سختی شکست دهد. او اخیرا در یک مناظره تلویزیونی گفته بود: «عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خیانتی بزرگ است و خواستاران ایجاد رابطه با رژیمی که ملتی را سرکوب و آواره کرده است، بایستی محاکمه شوند».
تلویزیون رسمی تونس اعلام کرده «قیس سعید»، نامزد مستقل و استاد حقوق (قانون اساسی) در دانشگاه این کشور، با کسب ۷۶ درصد آراء در برابر «نبیل قروی» با ۲۳ درصد آراء پیروز شده است. گفته می‌شود «سعید» نزدیک به حزب «النهضه» است. پس از اعلام نتایج، جنبش فلسطینی حماس پیروزی «قیس سعید» را به او تبریک گفته است. به گزارش ایسنا، حماس در بیانیه خود آورده: «پیروزی او در انتخابات حمایت گسترده ‌از مسئله فلسطین و مسائل عادلانه است». همچنین، هزاران تن از حامیان «قیس سعید» در مرکز تونس به جشن و پایکوبی پرداختند.
«نبیل قروی» نامزد شکست‌خورده ریاست‌جمهوری تونس نیز به شکست خود اذعان کرد و در توجیه شکستش گفت، او از هرگونه برقراری ارتباط با رأی دهندگان محروم بود. گفتنی است که او تا چند روز پیش از برگزاری دور دوم، به اتهام فساد مالی و پولشویی، در زندان به سر می‌برد، از جمله اتهامات او ارتباط با «آری بن مناشی» افسر سابق موساد است!