kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۴۸۴
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲

هرج و مرج در شورای امنیت ملی آمریکا به روایت سوزان رایس

مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان از راهبرد‌ها و سیاست‌های دولت ترامپ به شدت انتقاد کرده و گفته فرایند تصمیم گیری در شورای امنیت ملی آمریکا «کاملا دچار از هم پاشیدگی شده است».


  سرویس خارجی-

انتقاد از سیاست‌های داخلی و خارجی دولت ترامپ «جدی» است. مسئولان دولت‌های قبلی به اضافه اخراجی‌های دولت کنونی در رسانه‌ها اوضاع حاکم بر دولت ترامپ را افشا می‌کنند و سیاست‌های او را به باد انتقاد می‌گیرند. سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا در دوره اوباما یکی از این افراد است که به تازگی در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان ضمن انتقاد شدید از دولت ترامپ گفته: «فرایند تصمیم گیری در شورای امنیت ملی آمریکا کاملا از دچار از هم پاشیدگی شده است».
وی افزود: «بسیاری می‌گویند که ترامپ به ترکیه گفت در سوریه وارد عمل نشود. اما بی‌تردید او می‌دانست که ترکیه این کار را انجام خواهد داد. این اتفاق به سرعت رخ داد. به نظر جهانیان، این اتفاق نشان می‌دهد که ما نمی‌دانیم داریم چه کار می‌کنیم و فرایند تصمیم گیری در شورای امنیت ملی کشورمان کاملا از هم پاشیده است».
به گفته «رایس» در همه دولت‌های پیش از ترامپ، فرایندی برای تصمیم‌گیری در حوزه امنیت ملی کشور وجود داشت و همه تلاش می‌کردند به آن پایبند باشند. اما همه این روند از هم پاشیده شده است: «این نکته بسیار مهم است که مردم آمریکا متوجه شوند این وضعیت عادی نیست. این وضعیت نمی‌تواند ادامه پیدا کند. این وضعیت خطرناک است. نباید اجازه داد این وضعیت به هنجاری عادی تبدیل شود». رایس همچنین در مورد نتایج رویگردانی ترامپ از کردهای سوریه گفت: «این اقدام پیامد خطرناکی دارد، یعنی زمانی که کار آمریکا با متحدانش تمام شد می‌تواند رابطه خود را به راحتی با آنها قطع کند».