kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۴۸۳
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲

وزیر دادگستری کره جنوبی سرانجام تحت فشارهای مردمی استعفا کرد

وزیر دادگستری کره جنوبی که ماه گذشته به این سمت منصوب شده بود، پس از لو رفتن تخلف همسرش و برخی فعالیت‌های مشکوک خود و تحت فشارهای گسترده مردمی سرانجام مجبور به استعفا شد.

«چو کوک»، وزیر دادگستری کره جنوبی با صدور بیانیه‌ای ضمن عقب‌نشینی در برابر خواسته‌های مردم خبر کناره‌گیری خود را رسما اعلام کرد. وی در این بیانیه اعلام کرده: «اصلاحات در زمینه پیگردهای قانونی، ماموریت من به عنوان یک نخبه بود. اما یک رویداد غیرقابل تصور رخ داد و من مجبور شدم دولت را ترک کنم».
روز یکشنبه، مردم کره جنوبی در ادامه روند اعتراضی این روزهای خود علیه «چو کوک»، در نقاط مختلف این کشور از جمله سئول به خیابان‌ها سرازیرشده و خواستار استعفای وی شده بودند، منتقدان «چو کوک»، ضمن اعتراض به فعالیت‌های مالی مشکوک وی ناراحتی خود را در رابطه با پذیرش غیرقانونی دختر وزیر در یکی از بهترین دانشگاه‌های سئول ابراز می‌کردند. یکی از معترضان در این دور از تظاهرات گفت: «از اینکه وزیر دادگستری تا چه چقدر ریاکار است، عصبانی هستم. می‌خواهم او کناره‌گیری کند. مون جائه این به حرف هیچکس گوش نمی‌دهد جز حامیانش». یکی از اساتید دانشگاه «چونگ آنگ» در سئول هم با لحنی اعتراض‌آمیز ابراز کرده بود: «این رسوایی به یک درگیری سیاسی گسترده تبدیل شده است. وزیر دادگستری و مسئله اصلاح پیگرد قانونی همچون کاتالیزوری برای مردم شده است تا اقدامی علیه تمامی اقدامات نامناسب دولت انجام دهند».
معترضان در این دور از تظاهرات از دولت سئول خواسته‌ بودند تا اصلاحاتی را که قول داده، انجام دهد. این وعده‌های اصلاحاتی شامل مواردی همچون نظارت بیشتر بر تحقیقات دادستان‌ها و ممنوعیت بازجویی‌های طولانی مدت بوده است. گفتنی است، «مون جائه این» به علت وضعیت نامناسب و متزلزل اقتصادی در کشورش و بن‌بست دیپلماسی با کره‌شمالی با نارضایتی عمومی روبروست. بر اساس نظرسنجی موسسه «گالوپ»، طی هفته اخیر میزان محبوبیت رئیس‌جمهوری این کشور ۴۳ درصد سقوط کرده است.