kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۴۷۹
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۹

ملکه انگلیس: تا 31 اکتبر از اتحادیه اروپا خارج می‌شویم

«الیزابت» دیروز و در نطق افتتاحیه پارلمان انگلیس، تاکید کرد کشورش تا تاریخ 31 اکتبر (9 آبان) از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

  سرویس خارجی-

«الیزابت دوم» ملکه انگلیس، با سخنرانی خود، سال جدید پارلمان این کشور را افتتاح کرد. پیش از سخنرانی آغازین، ملکه انگلیس طی مراسمی که چند صد سال قدمت دارد، با کالسکه سلطنتی از کاخ «باکینگهام»، محل اسقرارش، به «وست‌مینیستر»، مقر پارلمان آمد. این مراسم که «شصت و پنجمین» نطق افتتاحیه الیزابت بود، به خاطر پیش رو بودن برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) از حساسیت خاصی برخوردار بود.
بی.بی.سی گزارش داده که ملکه در نطق خود در مجلس اعیان گفته: «الویت دولت من خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در سی و یکم اکتبر (9 آبان) است. دولت من قصد دارد برای رابطه ای جدید با اتحادیه اروپا بر اساس تجارت آزاد و همکاری دوستانه تلاش کند». گفتنی است تأکید الیزابت بر خروج در حالی است که دولت انگلیس تاکنون به هیچ توافقی با اتحادیه اروپا نرسیده و پارلمان انگلیس نیز هرگونه خروج بدون توافق را غیرقانونی و خسارت بار اعلام کرده است.
ملکه انگلیس همچنین گفته «مدیران ارشد دولت از فرصتی که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ایجاد می شود برای ایجاد نظامی جدید در ماهیگیری، کشاورزی و تجارت استفاده خواهند کرد». این سخنان الیزابت هم در حالی است که مراکز پژوهشی دولتی و غیردولتی انگلیس و همچنین مقامات و کارشناسان اروپایی همه و همه از «فاجعه اقتصادی» برگزیت به وحشت افتاده اند.
حل مسئله جرائم خشن، بهبود نظام قضائی، قانون جدیدی برای خشونت خانگی، فراهم بودن فرصت آموزش برای جوانان، بهبود حقوق بازنشستگی، برنامه درازمدت برای بخشهای انرژی، حمل و نقل و دیجیتال و اقدامات محیط زیستی برای مقابله با گرم شدن کره زمین از دیگر اولویت‌هایی بود که در نطق الیزابت به آن‌ها اشاره شده است. بی‌فایده نخواهد بود اگر بدانیم تأکید الیزابت به حل مسئله خشونت در انگلیس در حالی است که آمارهای رسمی دولت انگلیس از رشد خشونت‌ها خبر می‌دهند، از جمله گزارش اخیر روزنامه «گاردین» درباره افزایش جرایم و آزار جنسی زنان در متروها طی سال اخیر.
در این مراسم شاهزاده «چارلز» ولیعهد انگلیس، «بوریس جانسون»، نخست وزیر، «جرمی کوربین» رهبر احزاب مخالف و نمایندگان مجلس عوام و اعیان حضور داشتند و از ساعاتی دیگر نمایندگان مجلس عوام گفت‌وگو را درباره این پیشنهادات شروع می‌کنند که تا آخر هفته ادامه خواهد داشت. در پایان مباحث این برنامه الیزابت به رأی پارلمان گذاشته خواهد شد.