kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۴۰۹
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۸
به درخواست کُردهای سوریه

ارتش سوریه با تجهیزات سنگین نظامی آماده ورود به «منبج» در شمال این کشور می‌شود

در پی درخواست کردهای سوریه از دمشق برای استقرار نظامیان سوری در شهر «منبج» قبل از آنکه این شهر به‌اشغال ترکیه درآید، واحدهایی از ارتش سوریه با ادوات و تجهیزات سنگین راهی شمال «حلب» شده و آماده ورود به شهر «منبج» شدند.

یک منبع میدانی از ورود ادوات نظامی سنگین ارتش سوریه به حاشیه شهر منبج در شمال حلب خبر داد و اعلام کرد، نظامیان سوری قصد دارند به دعوت شبه نظامیان کرد موسوم به « نیروهای دموکراتیک سوریه»، این شهر را تحت کنترل خود در آورند.
به گزارش خبرگزاری فارس، این منبع تاکید کرد: توافق مزبور شامل استقرار یگان‌های ارتش سوریه با سلاح‌های سنگین و متوسط در شهر منبج و بالا بردن پرچم سوریه بر فراز مراکز دولتی در داخل شهر و ورودی‌ها و خروجی‌های آن است.
شنبه گذشته آخرین خودروهای زرهی آمریکا از شهر منبج در استان حلب سوریه خارج شده بودند.
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، چهارشنبه ۱۷ مهر از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور در شمال سوریه خبر داد. وی اسم این عملیات را «چشمه صلح» عنوان کرد. اردوغان مدعی شد که مأموریت نیروهای مسلح ترکیه، «ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی» است.
بی اعتنایی اردوغان به اعتراضات جهانی
رئیس‌جمهور ترکیه دیروز اعلام کرد که نظامیان این کشور به همراه عناصر مسلح «ارتش آزاد»(تروریست‌های مخالف دمشق) در چارچوب عملیات «چشمه صلح»، تا عمق 35 کیلومتری خاک سوریه پیشروی خواهند کرد.
اردوغان طی سخنرانی خود در اسلامبول، با بیان اینکه شهر «رأس‌العین» و چهار روستای اطراف آن هم‌اکنون در کنترل نیروهای ترکیه است، گفت:‌ در تل‌أبیض نیز 17 روستا تحت کنترل نیروهای مسلح ترکیه در آمدند. نیروهای ارتش [آزاد] سوریه نیز در منبج مشغول مبارزه با تروریست‌ها(کردهای مسلح) هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس‌جمهور ترکیه با ادعای اینکه تا کنون 652 حمله راکتی و خمپاره‌ای به مناطق مرزی جنوب ترکیه توسط شبه‌نظامیان کُرد انجام شده، ادامه داد: 18 نفر از شهروندان ما در حملات یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) کشته شدند.
اردوغان سپس ، آماری از تلفات نیروهای عملیات چشمه صلح در شمال شرقی سوریه ارائه داد و گفت: تا کنون دو سرباز ما کشته شده و 22 نیروی ارتش آزاد نیز مجروح شده‌اند. تعداد تروریست‌هایی که از پای درآمده اند، 490 نفر هستند، که از این میان، 440 نفر کشته، 26 نفر مجروح و 24 نفرهم اسیر شده‌اند.
وی با‌اشاره به تسلط نیروهای ترکیه بر 109 کیلومتر مربع از مناطق شرق فرات، ادعا کرد: ما هیچ غیرنظامی را در سوریه هدف قرار نمی‌دهیم.
اردوغان با ادعای اینکه ارتش ترکیه عملیات چشمه صلح را فقط برای تامین امنیت ترکیه و بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان انجام می‌دهد، اظهار داشت: زمانی که تمامیت ارضی سوریه حفظ شود، ترکیه اولین کشوری خواهد بود که بیشترین احترام را به آن می‌گذارد. زیرا سوریه همسایه ماست... ما چشمداشتی به خاک دیگران نداریم.
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که اردوغان طی سال‌های اخیر، بیشترین تلاش را برای فروپاشی نظام سوریه و تجزیه خاک این کشور صورت داده است و هنوز هم از تروریست‌ها حمایت علنی می‌کند.
785 داعشی وحشی
از زندان‌های شمال سوریه‌گریختند
«نیروهای دموکراتیک سوریه» اعلام کردند که پس از حملات ترکیه به منطقه «عین عیسی» در شمال استان رقه، ۷۸۵ تن از تروریست‌های داعش از این اردوگاه فرار کرده‌اند.
پیش‌بینی می‌شد که با حمله ترکیه به مناطق اکثراً کردنشین سوریه، زندانیان داعشی که در اسارت و زندان‌های نیروهای کرد هستند، فرصت فرار را بیابند. کردها و دیگران نسبت به رها شدن تروریست‌های داعشی هشدارهایی داده بودند، اما علی‌رغم همه این هشدارها، ترکیه عملیاتی را که «چشمه صلح» نامیده را آغاز کرد، و حالا خبر می‌رسد که «چشمه صلح» منجر به فرار «وحشی‌ترین نیروهای ضد صلح» شده
است. به نوشته پایگاه «روسیا الیوم»، تشکیلات اداری کردهای سوریه اعلام کرد که پس از فرار این عناصر تروریست،‌ شروع به تخلیه اردوگاه اسرای داعشی کرده است و مدعی شد که حملات ارتش ترکیه و به تبع آن، فرار تعدادی از تروریست‌ها، به احیای دوباره گروهک تروریستی داعش کمک می‌کند. این تشکیلات در بیانیه‌ای از جامعه جهانی، سازمان‌های حقوق بشری، شورای امنیت، ائتلاف ضد داعش، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب خواست تا هرچه سریع‌تر مانع از بروز فاجعه شوند.
همچنین گفته می‌شود که نزدیک به ۱۰۰ تن از زنان و کودکان تروریست‌های داعش توانسته‌اند از اردوگاه «عین عیسی» فرار کنند و وضعیت داخلی اردوگاه متشنج است. در این اردوگاه حدود 1۰ هزار تروریست داعشی به همراه خانواده‌هایشان زندانی هستند.