kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۲۲۸
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۵
خطیب جمعه تهران:

همه جای دنیا انتخابات قانون و ناظر دارد /در مجلس اول هم نظارت استصوابی بود

خطیب جمعه تهران گفت:‌ برخی از اظهارات و اقدامات و برخی از ابلاغات بوی دوقطبی کردن جامعه در آستانه انتخابات را می‌دهد؛ اگر واقعاً مصلحت کشور را می‌خواهید و نه مصلحت باند و جناح‌تان، این کار را نکنید.




آیت‌الله  سیداحمد خاتمی خطیب جمعه تهران، در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی دیروز با‌ اشاره به در پیش بودن ایام اربعین حسینی، گفت: راهپیمایی اربعین که این روزها جهان اسلام را معطر کرده است؛ نه تنها کشورمان بلکه جهان اسلام عطر حسین بن علی را پیدا کرده و این راهپیمایی از مصادیق شعائر الهی است.
خطیب جمعه تهران ادامه داد: آنها که در این راهپیمایی می‌روند اگر در سویدای دل‌شان بنگرید عشق به خدای حسین را می‌بینید که از رهگذر این راهپیمایی دنبال می‌کنند. نباید بگوییم این اتفاق در دنیا کم نظیر است، بلکه باید بگوییم بی‌نظیر است؛ بیش از 20 میلیون نفر یک مسیر بیش از 80 کیلومتری را پیاده طی کنند با مدیریت کاملاً مردمی و با یک شعار لبیک یا حسین که از مصادیق بارز تعظیم شعائر است.
 در انتخابات همه باید قانون‌مدار باشند
آیت‌الله خاتمی در ادامه گفت: تحلیلی که در رابطه با مسائل داخلی دارم این است که 5 اسفند امسال یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری ان‌شاءالله برگزار می‌شود؛ بنابراین طبیعی است که شور و نشاط انتخاباتی آغاز شده باشد. انتخابات در حقیقت جشن سیاسی است. جشنی که چهل سال قبل طاغوتی‌ها اجازه نمی‌دادند برگزار شود. قبل از آنها هم اجازه نمی‌دادند. خودشان را همه کاره می‌دانستند. این حرف من نیست حرف خودشان است. ساواک لیستی تهیه می‌کرد به نخست‌وزیر می‌داد و نخست‌وزیر به شاه لیست را می‌داد. شاه اسم هرکسی را که نمی‌خواست خط می‌کشید و بدون حضور مردم یا با حضور مردم آنها نماینده بودند. انتخابات جشن سیاسی است و قدر بدانید.
وی گفت: هرکس که دلداده این انقلاب است باید برای حضور باشکوه مردم پای صندوق‌های رای تلاش داشته باشد. اینجا جای اهداف سیاسی نیست جای عزت نظام است. برای برپایی انتخابات باشکوه همه باید قانون‌مدار باشیم. مجریان و مردم باید قانون‌مدار باشند. قانون‌شکنی و تحقیر قانون در شأن هیچ‌کس و در شأن مسئولان نیست.
خطیب جمعه این هفته تهران گفت: ما نه اولین کشوری هستیم که انتخابات برگزار می‌کنیم و نه آخرین کشور. همه جای دنیا انتخابات هست. در دنیا هرکس که گفت می‌خواهم نامزد شوم اسمش را می‌نویسند یا قانونی برای کار هست؟ مردم به این قانون رای دادند و این قانون گفته شورای نگهبان ناظر به انتخابات است. اصل 98 هم می‌گوید تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است و شورای نگهبان هم گفته است که این نظارت، نظارت استصوابی است.
وی افزود: ما هم قبول داریم که باید رای مردم را تمکین کرد اما این به این معنا است که نظارت نباشد؟ هر کسی از راه رسید بگوییم بفرما؟ این نظارت استصوابی چیز جدیدی نیست. می‌گویند شورای نگهبان نبوده؛ خب شورای نگهبان نبود اما در زمان امام، هیئتی ایجاد شد و آنها نظارت استصوابی را انجام دادند. کدش را بگویم؟ مسعود رجوی خبیث را رد کردند؛ دستشان هم درد نکنند.
آیت‌الله خاتمی یادآور شد: از رفتارهای ناپسند دو قطبی کردن جامعه است. من به وضوح دارم می‌بینم و می‌شنوم که برخی از ابلاغ‌ها و اظهارات بوی دو قطبی کردن می‌دهد. همه می‌فهمند. ما هم می‌فهمیم و به جایش پاسخ می‌دهیم. اما نکنید این کار را. اگر مصلحت کشور را می‌خواهید این کار را نکنید به مصلحت اتحاد جامعه اسلامی نیست.
 ترکیه مراقب باشد در دام آمریکا نیفتد
وی با‌ اشاره به لشکرکشی‌ ترکیه به شمال سوریه تحت عنوان عملیات چشمه صلح، عنوان کرد:‌ این کار‌ ترکیه تجاوز به یک کشور مستقل است و موضع نظام جمهوری اسلامی ایران ناصحانه و توقف فوری حملات و خروج نظامی آن از خاک سوریه است.
خطیب جمعه تهران تأکید کرد: یک نصیحت به دولت‌ ترکیه دارم مبنی بر اینکه عربستان به‌عنوان نوکر آمریکا، حرف آمریکا را شنید و در باتلاق افتاد. او یک هفته‌ای می‌خواست کار یمن را تمام کند اما بعد از پنج سال رزمندگان یمنی هستند که حرف اول را می‌زند؛ بنابراین‌ ترکیه مراقب باشد تا به این دام آمریکا نیفتد. بلافاصله وقتی آمریکا نیروهایش را از شمال سوریه می‌برد،‌ ترکیه خود را به آن نقطه رساند تا جای او را بگیرد.‌ ترکیه باید مراقب باشد تا باتلاق جدیدی برای خود درست نکند.
آیت‌الله خاتمی همچنین با‌ اشاره به 22 مهرماه سالگرد شهادت آیت‌الله‌ اشرفی اصفهانی پنجمین شهید محراب و امام جمعه وقت کرمانشاه، گفت:‌ او بزرگی از مجاهدان قبل از انقلاب بود و زندان‌های طاغوت را دید و با حضورش در جبهه مایه تقویت رزمندگان اسلام بود و به دست منافقان کوردل به آرزوی دیرینه خود یعنی شهادت رسید.