kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۰۷۰
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۵

اردوغان حمله ارتش ترکیه به خاک سوریه را رسما اعلام کرد

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد، عملیات نظامی جدید ارتش این کشور در شمال سوریه با اسم رمز «چشمه صلح» آغاز شده است.



«رجب طیب اردوغان» عصر دیروز طی توئیتی، از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور در شمال سوریه خبر داد. اردوغان نوشت: نیروهای مسلح ترکیه به همراه ارتش آزاد(تروریست‌های سوری) عملیات چشمه صلح را علیه تروریست‌های پ.ک.ک(حزب کارگران کرد ترکیه)، ی.پ.گ (یگان‌های مدافع خلق) و داعش در شمال سوریه آغاز کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه توئیت خود مدعی شد: عملیات چشمه صلح... منجر به ایجاد یک منطقه امن می‌شود و بازگشت پناهندگان سوری به خانه‌های خود را تسهیل می‌کند.
دقایقی قبل از توئیت اردوغان، جنگنده‌های «اف-16» نیروی هوایی و توپخانه ارتش ترکیه پایگاه‌های شبه نظامیان کرد را در مناطق «رأس‌العین» ، «تل‌أبیض» ، «المشرافهًْ» ، «خربهًْ البنات» ، «سرکانیه» و «گیرسپی» هدف قرار دادند. «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز با صدور بیانیه‌ای، مدعی شد: این عملیات تحت قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت درباره مبارزه با تروریسم انجام می‌شود.
 وزارت خارجه ترکیه هم اعلام کرد که سفرای هر پنج عضو دائم شورای امنیت در آنکارا را احضار کرده و آنها را در جریان جزئیات عملیات جدید در سوریه قرار داده است.
ترکیه قصد دارد با ایجاد منطقه امن به طول بیش از ۲۳۰ کیلومتر و عرض ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر در امتداد مرزهای سوریه، علاوه‌بر دور کردن شبه‌ نظامیان کرد، زمینه را برای اسکان دو میلیون و 300 هزار آواره سوری ساکن ترکیه فراهم کند.