kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۰۶۸
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۵
یک سازمان بین‌المللی فاش کرد

رسوایی تازه آل‌سعود در یمن؛ تجاوز نظامیان ائتلاف سعودی و اماراتی به کودکان

یک سازمان بین‌المللی در گزارشی میدانی از تجاوز جنسی شماری از شبه‌نظامیان وابسته به ائتلاف سعودی-اماراتی به تعدادی از کودکان در جنوب غرب یمن خبر داده و خواستار پیگرد بین‌المللی این جنایت شده است.



سرویس خارجی-

ائتلاف سعودی طی 54 ماه تجاوز به یمن همه گونه جنایت در این کشور مرتکب شده است. امارات با برپایی بازداشتگاه‌هایی مخوف که به «گوانتاناموی یمن» معروف شده، در کنار مشارکت در عملیات نظامی ائتلاف، مردم را شکنجه می‌کند، سعودی نیز با بمباران یمن، هزارن یمنی را قتل عام و با نابودی زیر ساخت‌های این کشور موجب گسترش بیماری‌های واگیردار مثل وبا و دیفتری شده است. اما این پایان جنایت‌های این ائتلاف نبوده و به تازگی وجه دیگری از اقدامات وحشیانه ائتلاف سعودی در یمن آشکار شده است.
یک گزارش میدانی تهیه شده توسط «سازمان بین‌المللی صلح برای امداد و حقوق بشر» تأیید کرده که 12 کودک که بعضی از آنها هشت ساله هستند توسط اعضای گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ائتلاف سعودی در شهر «تعز» مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند. تعز در جنوب غرب یمن، شهری مشرف بر تنگه باب المندب است که بخشی از آن تحت کنترل شبه‌نظامیان وابسته به ائتلاف سعودی اماراتی است. گزارش مذکور شامل شهادت خانواده‌های چهار پسر بچه قربانی در این خصوص است. آنها در گفت‌وگو با این سازمان از تجاوز جنسی به فرزندانشان در یک سری حوادث طی هشت ماه گذشته صحبت کردند که دو مورد از آن توسط شبه‌نظامیان حزب «الاصلاح» مورد تجاوز قرار گرفته‌اند. حزب الاصلاح، از متحدان عربستان است.
فارس هم در این باره نوشته، سازمان بین‌المللی صلح برای امداد که مقر اصلی آن در استکهلم (سوئد) است، برای پیگیری و رصد موارد سوءاستفاده جنسی از کودکان در تعز، یک تحقیق میدانی انجام داده و شهادت‌های دردناک تعدادی از کودکان را که قربانی تجاوز جنسی شده‌اند، ثبت کرده است. این سازمان دستگیری و بازجویی متهمان به تجاوز جنسی به کودکان در تعز و اعمال مجازات‌های قانونی علیه آنها را خواستار شده است. در گزارش مذکور از نهادهای بین‌المللی مربوطه پیگرد قانونی مسئولین این گونه حوادث از جمله مقامات کشورهای ائتلاف سعودی خواسته و تاکید شده است: «آنها به اتهام مشارکت در این تخلفات و حمایت از متهم اصلی باید به دادگاه‌های بین‌المللی معرفی شوند». سازمان امدادرسانی «آکسفام» هم چندی پیش با اعلام اینکه ظرف یک سال اخیر هر روز یک کودک در یمن کشته شده‌ است گفته، علاوه‌بر گرسنگی و بیماری‌های مختلف، حوادث خشونت‌آمیز جان غیرنظامیان یمنی و به خصوص کودکان را تهدید
می‌کند.
عملکرد ضعیف سازمان ملل
خبر دیگر اینکه، یکی از رهبران انصارالله با انتقاد از فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به یمن، عملکرد او در مسئله اسرا را ضعیف خواند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، عبدالقادر المرتضی، یکی از رهبران جنبش انصارالله یمن و رئیس‌کمیته امور اسرا در این جنبش اعلام کرد: «عملکرد ضعیف مارتین‌گریفیتس، فرستاده سازمان ملل و تیم همراهش به یمن در پرونده اسرا یکی از دلایل اصلی سرسختی گروه‌های متخاصم و مزدوران آنها در اجرای توافقنامه بوده و همچنان هست». این انتقاد ساعاتی پس از آن مطرح شد که انصارالله نارضایتی خود را از دولت مستعفی یمن به دلیل عدم اقدام مشابه طرح انصارالله برای آزادی ۳۵۰ اسیر از جمله سه عربستانی ابراز داشت و عدم استقبال دولت مستعفی از این طرح را نشان‌دهنده جدی نبودن آن در اجرای توافقنامه سوئد ویژه تبادل اسرا دانست.