kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۰۰۱
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
پس از 46 سال منتشر شد

جزئیات تازه از وضعیت فلاکت بار اسرائیل در جنگ 1973 با اعراب

رژیم صهیونیستی اسناد جدیدی را منتشر کرده که از وضعیت اسفناک این رژیم در جنگ 1973 با کشورهای عربی(مصر و سوریه) پرده بر می‌دارد، وضعیتی که صهیونیست‌ها انتظار داشتند منجر به نابودی کاملشان شود تا اینکه آمریکا به دادشان می‌رسد!



سرویس خارجی-

بایگانی ارتش رژیم صهونیستی اسناد و تصاویر جدیدی را از جنگ اکتبر ۱۹۷۳ میان این رژیم با مصر و سوریه، (که از سوی چند کشور عربی حمایت می‌شدند) منتشر کرده که نشان می‌دهد سران این رژیم در همان روز دوم جنگ (هفتم اکتبر) به شدت به وحشت افتاده بودند که مبادا درگیری‌های خونین به «نابودی کاملِ» نسل جوان ارتش آنان منجر شود.
البته تهدیدات برای رژیم صهیونیستی در آن جنگ بیش از این بوده است. روزنامه «یدیعوت آحارونوت» که، این اسناد را منتشر کرده نوشته «دیوید العازار»، فرمانده کل ارتش رژیم صهیونیستی در زمان جنگ اکتبر و «موشه دایان»، وزیر جنگ وقت این رژیم نیز هشدار داده بودند که این جنگ ممکن است به «نابودی کامل اسرائیل» منجر شود.
آن‌طور که «عربی‌21» گزارش کرده، ارتش رژیم صهیونیستی به علت این‌که انتظار نداشت آن جنگ در روز «آمرزش» که روز مقدسی برایشان بود آغاز شود در همان ساعت‌های اولیه جنگ دچار تزلزل و تنش شد. فرمانده کل ارتش رژیم دستور بسیج تمام نیرو‌های ذخیره را می‌دهد، اما انبار‌ها و ذخایر تسلیحاتی نیمه‌خالی آنان نتیجه اسفناک این جنگ برای رژیم را معلوم می‌کرد.
در این اسناد همچنین سخنان «موشه دایان» در نشست سری با ستاد نیرو‌های مسلح  آمده که وی درخصوص سرنوشت این رژیم به شدت ابراز ترس کرده و می‌گوید: «بیشترین چیزی که از آن می‌ترسم این است که اسرائیل در پایان امر برای دفاع از خودش بدون سلاح بماند... هرگز کسی بخاطر ما وارد این جنگ نخواهد شد و عرب‌ها بر ما انقلاب خواهند کرد».
اما با دخالت آمریکا، چند روز پس از آغاز جنگ معادلات عوض می‌شود و سلاح و مهمات بسیاری برای ارتش رژیم صهیونیستی فرستاده می‌شود و رژیمی که در حال مرگ بود، دوباره جان می‌گیرد، تا اینکه شورای امنیت در ۲۵ اکتبر دستور آتش‌بس داده و طرفین را فوراً به پایان فعالیت نظامی فرا می‌خواند. طبق آمار منتشر شده در این اسناد، در این جنگ 2 هزار و 569 نظامی صهیونیست به هلاکت رسیده و ۷۵۰۰ نظامی نیز زخمی و ۳۰۱ نظامی هم اسیر شدند که پس از چندی به اراضی‌اشغالی بازگشتند.