kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۸۹۹
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۸

عراق: توطئه دشمنان شکست خورد/ اوضاع تحت کنترل است

مقامات عراقی ضمن اعلام شکست کامل طرح براندازی نظام این کشور از طریق بلواهای خیابانی، وعده دادند که عوامل این اغتشاش را دستگیر و مجازات خواهند کرد.



یک هفته از آغاز بلوای شکست خورده در عراق می‌گذرد و این کشور در حالی وارد ثبات و آرامش شده است که در این بین ، 104 نفر جان خود را از دست داده و حدود 6000 تن نیز زخمی شده‌اند. این اتفاق پر هزینه که برای چندمین بار پس از خروج نظامیان آمریکایی از عراق(2011)، در این کشور روی می‌دهد، نشان داده که عراق مستعد شورش‌های خیابانی بی‌شکل و بدون هدف است و خشونت نیز از دل تظاهرات آرام مردم خارج و همه گیر می‌شود.
علاوه‌بر آن، یک بار دیگر مشخص شده که شورش در عراق ، سه ضلع کاملا هماهنگ دارد؛ ضلع توطئه‌چینان، که از سفارت‌های غربی در بغداد تا رژیم‌های سعودی و صهیونیستی را در بر می‌گیرد؛ ضلع عوامل میدانی که یا باقی مانده‌های رژِیم بعث «صدامی» هستند ، یا از سفارت خانه‌ها خط می‌گیرند و یا تحت تاثیر فضای مجازی قرار گرفته و به میدان می‌آیند، و ضلع سوم نیز دستگاه رسانه‌ای گسترده از داخل تا منطقه و تا غرب را در بر می‌گیرد.
برخورد قاطع با عوامل اغتشاش
در هر حال، مقامات عراقی اکنون که این پرونده نه چندان پیچیده را روی میز خود دارند، می‌خواهند قضیه را تا آخر پی بگیرند و با همه این عوامل سه‌گانه، قاطعانه برخورد نمایند.
به گزارش خبرگزاری فارس، «فالح الفیاض» رئیس‌سازمان «حشد‌الشعبی» و مشاور امنیت ملی عراق تأکید کرد : قصاص عادلانه و بازدارنده‌ در انتظار تمام کسانی است که برای کشور [عراق]، به دنبال شر هستند...و با توطئه‌گران نباید تسامح کرد.
الفیاض گفت: هیچ جایی برای کودتا و یا شورش [در عراق] وجود ندارد... دشمنان توانستند چندین نفر را قربانی کنند و این دردناک است، ولی پاسخ آنان را خواهیم داد...ما اسامی و اطلاعاتی [از عاملان تظاهرات] در اختیار داریم که در زمان مناسب، ارائه خواهیم کرد.
فرمان رئیس‌جمهور
«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق، دستور ادامه تحقیقات درباره خشونت‌ها و حملات در اعتراضات اخیر را صادر کرد.
به گزارش ایسنا، برهم صالح از نهاد‌های مربوط در عراق خواست، عاملان خشونت‌ها و حملات علیه تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی را شناسایی کنند.
تحقیق در‌باره عوامل حمله به تظاهرکنندگان
«سعد معن الموسوی» سخنگوی وزارت کشور عراق، طی یک نشست خبری اعلام کرد: دستان پلیدی در پشت ماجرای تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان قرار دارند و تحقیقات لازم برای شناسایی آنها آغاز شده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، الموسوی با اعلام اینکه در اعتراضات اخیر ۱۰۴ نفر کشته و بیش از ۶۰۰۰ تن زخمی شده‌اند گفت: هشت نفر از کشته‌شدگان، جزء نیرو‌های امنیتی هستند و ۵۱ ساختمان عمومی و هشت پایگاه از احزاب مختلف، از سوی معترضان به آتش کشیده شد. سخنگوی وزارت کشور عراق در ادامه تاکید کرد که هیچ‌گونه درگیری میان معترضان و نیرو‌های امنیتی صورت نگرفته است.
درخواست ائتلاف الفتح
ائتلاف فتح در بیانیه‌ای تأکید کرد: از رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس‌پارلمان این کشور می‌خواهیم تا با پیشنهادمرجعیت مبنی بر تشکیل کمیته‌ای جهت تعیین گام‌های عملی در مبارزه با فساد و تحقق اصلاحات، تعامل مثبت داشته باشند و اجازه دریافت اطلاعات دقیق از اوضاع کنونی را به اعضای این کمیته بدهند.
به گزارش ایسنا، در این بیانیه آمده است: مرجعیت دینی همواره بر حفظ امنیت ملت عراق تأکید داشته و از نزدیک منافع این ملت را پیگیری می‌کند. ایشان به منظور تحقق آمال و خواسته‌های ملت صبور عراق، توصیه‌هایی را به مقامات سیاسی کشور کرده‌اند. ائتلاف فتح در ادامه آورده است: ما در ائتلاف فتح متعهد می‌شویم که با احزاب سیاسی دیگر در عراق همکاری داشته باشیم و تمام تلاش خود را برای وضع قوانین لازم در جهت موفقیت این کمیته و اجرای برنامه‌های آن، به کار ببندیم.