kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۸۹۵
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷

پدر آسانژ : پسرم برخی روزها تا 23 ساعت در سلول انفرادی است

پدر «جولیان آسانژ»، بنیان گذار سایت افشاگر «ویکی‌لیکس»، در مصاحبه‌ای اعلام کرده جان پسرش در زندان بلمارش لندن در خطر است و آسانژ در روز، تنها یک ساعت می‌تواند از سلولش بیرون بیاید.



جولیان آسانژ بنیانگذار سایت افشاگر «ویکی لیکس» که در زندان «بلمارش» (معروف به گوانتاناموی لندن) زندانی است تحت شرایط «وخیمی» به سر می‌برد. این را «جان شیپتون» پدر « آسانژ» در مصاحبه‌ با وب‌سایت خبری «ورلد سوشالیست»، گفته. وی می‌گوید نگران است پسرش تحت شرایطی که در زندان «بلمارش» لندن دارد، جانش را از دست
دهد.
بر اساس این گزارش، اظهارات شیپتون اغراق‌آمیز نیست. کسانی که از زمان ورود آسانژ به زندان بلمارش با او ملاقات داشته اند، درباره سلامت جسم و روح او ابراز نگرانی کرده‌اند.در این گزارش آمده: «نتیجه‌ای که از وضعیت جولیان آسانژ می‌توان گرفت این است که دستگاه‌های دولتی آمریکا، انگلیس و استرالیا به صورت تدریجی او را به قتل می‌رسانند».
 به گزارش فارس دلایل فراوانی برای متهم کردن واشنگتن، لندن و کانبرا در این زمینه وجود دارد، مبنی براینکه مرگ آسانژ در روند سیاسی طولانی مدت استرداد وی از انگلیس به آمریکا، بهتر از محاکمه او به اتهام جاسوسی است. طبق این گزارش، آسانژ در یک سلول انفرادی به مدت ۲۱ تا ۲۳ ساعت در روز محبوس می‌شود. او هیچ دسترسی‌ به اطلاعات بیرونی، تماس تلفنی، کتابخانه و ارتباط با دیگر زندانیان ندارد. او تنها اجازه داشتن دو ملاقات یک ساعته شخصی در ماه را دارد. آسانژ در این مدت دچار کاهش وزن قابل توجهی شده و به گفته نزدیکان، در وی نشانه‌هایی از اختلالات روحی دیده می‌شود.  گفتنی است بنیانگذار ویکی لیکس که دست به انتشار میلیون‌ها سند علیه سیاست‌های غیر انسانی کشورهای مدعی غربی زده ، مورد خشم مقامات این کشورها قرار گرفته و به همین خاطر، هفت سال قبل (مرداد 1391‌) به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد. اما چند ماه پیش «لنین مورنو»  رئیس‌جمهوری اکوادور، مدعی شد که نگهداری آسانژ هزینه‌های گزافی را به این کشور تحمیل می‌کند و به همین خاطر، پناهندگی آسانژ لغو شد و دولت اکوادور به نیروهای امنیتی انگلیسی اجازه داد وارد سفارت شده و او را دستگیر کنند.