kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۶۷۳
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴

رسوایی «اوکراین گیت» ، «ترامپ» و افشاگری‌های تازه‌ای که در راه است

در حالی که رسوایی «اوکراین گیت» ترامپ را تا پای استیضاح و برکناری کشانده گزارش‌هایی که از آمریکا می‌رسند حاکی است افشاگری‌های تازه‌ای علیه رئیس‌جمهور آمریکا در همین پرونده در راه است.



سرویس خارجی-

جنجال‌ها بر سر رسوایی«اوکراین گیت» و درخواست ترامپ از رئیس‌جمهور اوکراین برای رسیدگی به پرونده فساد اقتصادی «جو بایدن» و پسرش که رئیس‌جمهور آمریکا را تا لبه پرتگاه استیضاح و برکناری کشانده است هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد. منتقدان ترامپ می‌گویند او از موقعیت خود برای بهره‌برداری‌های انتخاباتی و شخصی سوءاستفاده کرده است. در همین راستا خبر رسیده که دو مقام آگاه گفته‌اند یک مقام اطلاعاتی دیگر این کشور که از تعاملات «دونالد ترامپ» با رئیس‌جمهور اوکراین احساس خطر کرده در حال بررسی این موضوع است که آیا اطلاعات بیشتری را درباره تماس تلفنی ترامپ با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین فاش کند یا خیر.  
روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در این خصوص گزارش داده، منابع اطلاعاتی گفته‌اند ظاهراً این مقام اطلاعاتی آمریکایی در مقایسه با افشاگر اول، اطلاعات مهم‌تر و دست اول تری را درباره تماس تلفنی ترامپ و زلنسکی در اختیار دارد. مقام دوم اطلاعاتی در بین افرادی است که تحت بازجویی بازرس کل جامعه اطلاعاتی آمریکا قرار گرفته تا اتهامات افشاگر اول علیه ترامپ را مورد تأیید قرار دهد.
به گزارش فارس، «مایکل اتکینسون» بازرس کل، روز جمعه هفته گذشته، به نمایندگان کنگره درباره چگونگی اثبات اظهارات افشاگر قضیه «اوکراین‌گیت» توضیح داده‌اما هنوز مشخص نیست که آیا وی نمایندگان کنگره را در جریان قصد افشاگر دوم برای طرح شکایت علیه ترامپ قرار داده یا خیر.
افشاگر اول، یکی از مأموران سیا است که ظاهرا برای نظارت بر عملکرد اعضای ارشد دولت در کاخ سفید گماشته شده بود و افشاگری وی روشن کرده است که ترامپ با هدف بی‌اعتبار کردن «جو بایدن» رقیب بالقوه‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی، از اختیارات رئیس‌جمهور و روابط خارجی آمریکا سوءاستفاده کرده است. طبق گزارش «نیویورک‌تایمز»، شکایت افشاگر دوم از قضیه اوکراین‌گیت، ظاهراً از سوی فردی صورت می‌گیرد که به وقایع رخ داده نزدیک‌تر است و احتمالاً اعتبار بیشتری به اطلاعاتی که افشاگر اول درباره قضیه اوکراین‌گیت مطرح کرده است، ارائه می‌دهد و عزم نمایندگان کنگره برای آغاز فرایند استیضاح ترامپ را بیشتر از پیش می‌کند. افشاگر اول گفته بود مطالب مطرح شده وی بر پایه اطلاعاتی بوده که از چندین مقام آمریکایی به دست آمده است که پس از آن شواهد دیگری روشن شد که اظهارات مأمور سابق سیا را تأیید کرد و یکی از آن شواهد همان نسخه اصلاح شده کاخ سفید از محتوای تماس تلفنی ماه ژوئیه ترامپ و زلنسکی بود که در آن نیز نشان می‌دهد که ترامپ به اوکراین اعمال فشار آورده است. درصورتی که افشاگر دوم که اطلاعات دست اول بیشتری نسبت به افشاگر اول دارد شکایت خود را ثبت کند ترامپ به دردسر بیشتری خواهد افتاد.
احضاریه برای کاخ سفید
از سوی دیگر کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا احضاریه‌ای را برای کاخ سفید صادر کرده و طی آن خواستار مدارک مربوط به تحقیقات استیضاح ترامپ طی دو هفته آینده شده است. بر اساس این گزارش مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه طی نامه‌ای به «میک مولوینی» سرپرست کارکنان کاخ سفید احضاریه را اطلاع داده است. «دونالد ترامپ» نیز جمعه اذعان کرد اعضای دموکرات مجلس نمایندگان از آرا لازم برای استیضاح او برخوردار شده‌اند.  رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «آنها همه همسو هستند. چون با آنکه بسیاری از آنها نمی‌خواهند رأی بدهند، چاره‌ دیگری ندارند و مجبورند از دستور روسایشان اطاعت کنند. البته بعد از آن آنها استیضاح را به سنا می‌برند و ما پیروز می‌شویم... بنابراین، دموکرات‌ها متأسفانه رأی لازم را دارند. آنها می‌توانند خیلی راحت رأی‌ بدهند؛ با آنکه خیلی‌ از آنها اعتقادی ندارند که باید این کار را انجام دهند؛ و من معتقدم آنها بهای هنگفتی در انتخابات خواهند پرداخت».