kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۴۶۳
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۳

جسد خاشقجی کجاست؟ سؤالی که پس از یک‌سال کسی پاسخ آن‌را نمی‌داند!

یک سال پس از قتل هولناک «جمال خاشقجی»، افکار عمومی جهان همچنان خواستار روشن شدن ابعاد پنهان و مبهم این پرونده بوده و این سؤال برای خیلی‌ها مطرح است که بر سر جسد این روزنامه نگار سعودی چه آمده است.



جسد خاشقجی کجاست؟ پرسشی که بعد از یک سال همچنان بی‌جواب مانده است. این روزنامه نگار منتقد سعودی 10 مهر ۱۳۹۷ برای انجام کار‌های اداری مرتبط با ازدواج با یک شهروند ترکیه، وارد سرکنسولگری عربستان در اسلامبول شده، اما هیچگاه از این ساختمان خارج نشده است. ماجرای قتل خاشقجی سال گذشته بیشترین توجه رسانه‌ها و افکار عمومی را در ترکیه و جهان به خود مشغول کرده بود. بالاخره نیز پس از تحقیقات دقیق مقامات ترکیه، مقامات عربستان ناگزیر به اعتراف به این جنایت شدند، اما هنوز هیچ‌گونه اظهار نظر رسمی درباره سرنوشت جسد خاشقجی منتشر نشده است. «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، نیز اخیرا اعلام کرده که مسئولیت این قتل را به گردن می‌گیرد چرا که در دولت تحت نظارت وی صورت گرفته است. این در حالی است که خود بن سلمان عامل قتل خاشقجی بوده است.
خبرگزاری آناتولی ترکیه در مطلبی نوشت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های فراقانونی و بدون محاکمه، در گزارش خود تاکید کرده است که عاملان قتل خاشقجی با توجه به بند‌های پیمان منع شکنجه که عربستان نیز آن را امضا کرده است، به خاطر اعمال شکنجه نیز مرتکب جرم شده‌اند. «اگنس کالامارد» در گزارش خود با‌اشاره به اینکه هنوز اثری از جسد خاشقجی پیدا نشده است، از میان بردن جسد را نیز انهدام با توسل به زور دانسته است.
دادستانی کل اسلامبول از ابتدا تحقیقات موثری را درباره این ماجرا انجام داد. دادستان کل عربستان چند هفته پس از قتل خاشقجی، با «عرفان فیدان» دادستان کل اسلامبول در دادسرای «چاغلایان» دیدار کرد و پس از آن، کمیته مشترکی از مقامات ترکیه و عربستان تشکیل شد. اعضای این کمیته ساختمان سرکنسولگری عربستان و باغچه آن را بررسی کردند، اما به مقامات ترکیه اجازه بررسی و جست و جو در چاه ساختمان سرکنسولگری داده نشد. دادستانی کل اسلامبول طی بیانیه‌ای اعلام کرده بود:
« خاشقجی بر اساس برنامه قبلی به قتل رسیده و جسد وی نیز قطعه‌قطعه و نابود شده است.»
آناتولی در ادامه نوشت:« عاملان جنایت پس از قطعه‌قطعه کردن جسد خاشقجی، آن را با ریختن اسید ذوب کردند. آنها سپس، جسد را به عربستان منتقل و در مکان مشخصی دفن کردند. بر اساس برخی ادعا‌های دیگر ، آنان جسد خاشقجی را به آتش کشیده و از میان بردند.»
با اظهارات مقامات سعودی و بیانیه‌ای که کاخ سفید ۲۸ مهر ۱۳۹۷ منتشر کرد، مرگ خاشقجی تایید و پرونده مفقود شدن وی نیز به پرونده قتل تغییر یافت. در پی آن، تحقیقات درباره سرنوشت جسد آغاز شد. فعالان، نویسندگان، روزنامه نگاران و اقشار مختلف مردم در کشور‌های جهان این سؤال را مطرح کردند که چه بر سر جسد خاشقجی آمده است؟ «سیف‌الدین عبدالفتاح» از متفکران مصری، ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر) سال گذشته با انتقاد از موضع عربستان، سؤالاتی را درباره سرنوشت جسد و اینکه چرا عربستان بار‌ها موضوع قتل را انکار کرده است، مطرح کرد. «موسی عمر» روزنامه‌نگار اهل سوریه، نیز یادآور شد که خاشقجی وصیت کرده بود جسدش در مدینه به خاک سپرده شود.
افکار عمومی کشور‌های عربی و جهان بار‌ها این سؤال را مطرح کرده‌اند که چه بر سر جسد خاشقجی آمده است؟ ادعا‌های حکومت ریاض را که گفته است، اطلاعی از این موضوع ندارد، را نمی‌توان باور کرد. علاوه‌بر خانواده خاشقجی و دوستداران وی، افکار عمومی جهان نیز انتظار دارند، جسد وی کشف و به خاک سپرده شود. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، ۲۶ اکتبر سال گذشته میلادی (۴ آبان ۱۳۹۷) طی سخنانی گفت، اینکه خاشقجی به قتل رسیده موضوعی کاملا آشکار است، اما جسد وی کجاست؟ باید این جسد را به ما نشان دهید. «توران قشلاقچی» رئیس‌انجمن رسانه‌های ترکیه و اعراب، نیز در سخنانی در آن زمان گفت:« خانواده جمال خاشقجی می‌خواهند پدرشان نیز مزاری داشته باشد. ما به عنوان انجمن رسانه‌های ترکیه و اعراب خواستار آن هستیم که جسد وی تحویل داده شود.» در کل، با وجود گذشت یک سال از قتل خاشقجی، نه جسد او پیدا شده و نه قاتلان وی مجازات شده‌اند.