kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۴۶۱
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۳
درو اکنش به قتل محافظ ملک سلمان

لوفیگارو: بن سلمان در اندیشه برکناری پدر بیمارش است

یک روزنامه فرانسوی با توجه به تحولات اخیر در عربستان به ویژه قتل مشکوک محافظ شخصی ملک سلمان نوشته این تحولات، باعث شده «محمد‌بن‌سلمان» در سودای برکناری پدر بیمار خود و رسیدن به تخت پادشاهی تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باشد.



سرویس خارجی-

قتل محافظ شخصی ملک سلمان شاه سعودی بار دیگر نقشه‌های بن سلمان ولیعهد سعودی را برای رسیدن به تخت پادشاهی آشکار کرد. در این ارتباط یک رسانه فرانسوی، ولیعهد سعودی را «بی‌پروا» خوانده و نوشته او از این بیم دارد که دونالد ترامپ، در دور دوم نتواند در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود و رویایی پادشاهی‌اش به حقیقت نپیوندد. روزنامه «لوفیگارو» در ادامه نوشته، محمد بن سلمان به لطف حمایت‌های محکم پدرش «سلمان بن عبدالعزیر» و دونالد ترامپ توانست خود را از مخمصه قتل «جمال خاشقجی»، رونامه‌نگار سعودی نجات دهد.
به گزارش فارس، لوفیگارو در ادامه به تحولات اخیر در عربستان‌اشاره کرده و نوشته، سریال تحولات اخیر باعث خواهد شد که ولیعهد سعودی سریعتر به فکر جانشینی پدرش بیفتد...اصلاحات او در حمایت از زنان، به سرکوب و بازداشت فعالان زن در مورد حقوق زنان در این کشور انجامیده و اقدامات مستبدانه‌اش، تجار سعودی را نگران کرده است. لوفیگارو سپس به حملات تلافی‌جویانه یمنی‌ها به تأسیسات نفتی آرامکو‌اشاره کرده و تاکید می‌کند، این حمله «ضربه سختی» به اقتصاد سعودی زد و چهره «پادشاهی امن» را متلاشی کرد و ولیعهد آن را ضعیف نشان داد. این حمله سیلی محکم جدیدی بود به صورت محمد بن سلمان.
لوفیگارو در پایان دوباره‌گریزی به ترور «عبدالعزیز الفغم»، نگهبان شخصی پادشاه سعودی‌اشاره و تاکید کرده، این گونه حوادث، به شایعات و گمانه‌زنی در داخل عربستان سعودی دامن می‌زند. اقدام بن‌سلمان در ایجاد تغییر در ریاست دیوان پادشاهی طی تابستان گذشته در کنار این ترور، دلیل دیگری است بر اینکه ولیعهد سعودی به دنبال برکناری پدر ۸۳ ساله بیمار خود از قدرت است.
بر اساس این گزارش، حوادث متشنج و تحولات اخیر بار دیگر باعث شده است که حرف و حدیث‌ها در مورد سناریو محمد بن سلمان برای عزل پدرش از قدرت بیشتر شود؛‌ چرا که ولیعهد سعودی به این نیاز دارد که قبل از شکست احتمالی ترامپ در انتخابات 2020، آن هم در مقابل یک کاندیدای دموکرات که مخالف ائتلاف با بن‌سلمان است، پادشاه سعودی شود.