kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۳۹۷
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰

آمریکا پرونده فساد «حریری» را رو کرد آیا تاریخ مصرف «سعد» تمام شده؟

انتشار ماجرای رسوایی اخلاقی مربوط به سال 2013 نخست‌وزیر لبنان توسط یک روزنامه آمریکایی ، این گمانه را ایجاد کرده تاریخ مصرف «سعد حریری» برای آمریکا تمام شده است و واشنگتن به دنبال اجرای سناریوی جدیدی برای لبنان است.

روزنامه « نیویورک تایمز» از یک پرونده قدیمی سعد حریری پرده برداشت و فاش کرد که وی در سال 2013 مبلغی حدود 16 میلیون دلار به یک زن مدل آفریقایی٬ پرداخت کرده است. باز کردن این پرونده‌ قدیمی در شرایط جاری، از لحاظ سیاسی بسیار با معنی است و این احتمال را تقویت می‌کند که آمریکا در ارتباط با لبنان، به دنبال اجرای یک سناریوی جدید است. خبرگزاری تسنیم به نقل از نیویورک تایمز افزود، مدل آفریقایی مدعی شده است که نخست‌وزیر لبنان پس از برقراری یک رابطه٬ مبلغی معادل 15 میلیون و 300 هزار ‌دلار به وی پرداخت کرده است. روزنامه «نیویورک تایمز» که به اسناد یک دادگاه در آفریقای جنوبی دست یافته است، نوشت که حریری با این زن آفریقایی در یک تفرجگاه ساحلی لوکس در کشور «جمهوری سیشل» آشنا شده و «رابطه‌ای» نیز با هم داشته‌اند. نیویورک تایمز در ادامه این گزارش نوشت: «بحران مالی در حال ظهور در لبنان، باعث تظاهرات ضد دولتی شده است. همچنین، حریری و دولت لبنان قصد دارند طی ماه جاری وضعیت اضطراری اقتصادی در این کشور اعلام کنند و اقدامات ریاضتی در پیش بگیرند». طبق گزارش این روزنامه، حریری و تیم رسانه‌ای وی به سؤالات نیویورک تایمز پاسخ ندادند. حریری این هدیه را در فاصله زمانی بین دو دوره نخست‌ وزیری خود پرداخت کرده است. هرچند که این رسوایی، قدیمی بوده و زمان آن به شش سال قبل بر می‌گردد٬ ولی انتشارش در شرایط کنونی و پس از عملیات اخیر حزب‌الله، معنای خاصی می‌تواند داشته باشد. اگر مولفه‌های سیاسی جاری در لبنان را در نظر بگیریم، این گمانه در ذهن ما تقویت می‌شود که آمریکا از انفعال حریری در برابر جنبش مقاومت و حزب‌الله لبنان، ناراضی است و مقامات واشنگتن به این نتیجه رسیده‌اند که حریری عملا تبدیل به یک مهره سوخته در لبنان شده است و باید سناریوی جدیدی را برای لبنان به اجرا
درآورد. در میان محافل سیاسی، کمتر کسی روی این موضوع تردید دارد که حریری در لبنان، یک مهره بوده و مجبور است که بر اساس سیاست‌های واشنگتن و متحدان منطقه‌ای آمریکا و متحدانش، به ویژه عربستان، عمل کند. این ماموریت را در موضع گیری‌های طوفانی و غافلگیر‌کننده حریری علیه محور مقاومت می‌توان مشاهده کرد که نمونه آخر آن، موضع گیری اخیر علیه حزب‌الله بوده است. ماجرا از این قرار است که اخیرا و پس از اینکه دو پهپاد رژیم صهیونیستی به خاک لبنان تجاوز و نهایتا در منطقه ضاحیه بیروت سقوط کرده بودند، دبیرکل حزب‌الله گفته بود که لبنان دیگر خطوط آبی (سازمان ملل) در مرزهای این کشور و فلسطین ‌اشغالی را به رسمیت نمی‌شناسد. پس از این اظهارات و در حالی که افکار عمومی لبنان و منطقه علیه رژِیم صهیونیستی تهییج شده بود، سعد حریری یکباره و در میان تعجب همگان، علیه اظهارات سید حسن نصرالله موضع گرفته و اعلام کرده بود که لبنان خطوط آبی را به رسمیت می‌شناسد! این موضع گیری به خوبی آشکار کرد که حریری تحت فشار آمریکا، چنین اظهارات بدون مقدمه و بی‌موقعی را بر زبان آورده است. البته، این گمانه نیز مطرح است که آمریکا در پی ایجاد یک هرج و مرج داخلی در لبنان است. درحال حاضر این کشور در یک بحران اقتصادی و مالی به سر می‌برد و هیچ چشم‌اندازی نیز برای حل این بحران وجود ندارد.
دفاع عون از عملیات حزب‌الله
«میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان، در دیدار«یان کوبیچ» نماینده سازمان ملل در لبنان ، از عملیات اخیر حزب‌الله در جنوب این کشور دفاع کرد.
میشل عون در این دیدار، ضمن‌اشاره به تجاوزهای مکرر رژیم صهیونیستی به خاک لبنان ، تجاوز اخیر پهپادهای صهیونیستی به ضاحیه بیروت را بزرگترین تهدید علیه قطعنامه ۱۷۰۱ از زمان تصویب آن در سال ۲۰۰۶ (برای پایان دادن به جنگ ۳۳ روزه) تا کنون دانست و اظهارداشت: اسرائیل دائما از زمین، هوا و دریا به لبنان تجاوز می‌کند و آخرین آنها ، 25 آگوست گذشته(3 شهریور) رخ داد که دو پهپاد حامل بمب انفجاری، منطقه ضاحیه جنوبی را هدف قرار داده‌اند. لبنان به شدت تلاش می‌کند که قطعنامه ۱۷۰۱ را حفظ کند، اما در مقابل نیز به هر تجاوزی که (این کشور) را هدف بگیرد ، پاسخ خواهد داد، زیرا حق دفاع از خود را برای خودش محفوظ می‌داند و این حقی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.
میشل عون بار دیگر بر حق لبنان در بازپس‌گیری اراضی‌اشغال‌شده در جولان، مزارع شبعا، تپه‌های کفرشوبا و شمال شهر «غجر» تأکید کرد.
«جبران باسیل»وزیر خارجه لبنان، نیز در سفرش به نیویورک و در محافل مختلف، از حزب‌الله دفاع کرد ه بود.