kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۲۶۹
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۲
20 روز مانده به اعلام نتایج انتخابات

اشرف غنی و عبدالله هردو مدعی پیروزی شدند!

در حالی که تا اعلام نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، حدود 20 روز دیگر باقی مانده است، ‌اشرف غنی و عبدالله عبدالله هر دو مدعی پیروزی در این انتخابات شدند.

دیروز دو کاندیدای اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان که شنبه گذشته برگزارشد، مدعی پیروزی در انتخابات شدند. این در حالی است که کمیسیون انتخابات افغانستان قبلا اعلام کرده بود، نتایج نهایی انتخابات ،تا سه هفته دیگر اعلام نمی‌شود و کاندیداها تا آن زمان، حق اعلام پیروزی خود را ندارند. در انتخابات مذکور 13 کاندیدا برای فتح کرسی ریاست جمهوری، با هم رقابت کرده‌اند. اما، دو کاندیدایی که احتمال پیروزی آنها می‌رود،‌اشرف غنی و عبدالله هستند.
به گزارش ایسنا، با اعلام پیروزی توسط این دو نفر، انتظار می‌رود که بحران انتخاباتی پنج سال پیش که هر دوی این نامزدها مدعی پیروزی در انتخابات شده بودند، بار دیگر تکرار شود.
بر اساس قانون انتخابات افغانستان، اگر هیچ نامزدی قادر به کسب بیش از نیمی از آرای اخذ شده نشود، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد. از مجموع 9 میلیون نفری که برای رای دادن در انتخابات، نام نویسی کرده بودند، تنها حدود دو میلیون نفر به پای صندوق‌های رای آمدند و رای دادند.
عبدالله در یک کنفرانس خبری ، ادعا کرده که بیشترین آرا در انتخابات را به دست آورده و همین ادعا را نیز‌اشرف غنی کرده است؛ عبدالله صالح معاون‌اشرف غنی، گفت: بر اساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده، ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم به غنی رای داده‌اند.
در روز انتخابات افغانستان و شب قبل از آن، عناصر طالبان در بسیاری از مناطق دست به حمله تروریستی زده بودند. این حملات و واکنش متقابل نیروهای دولتی، حدود 500 کشته و زخمی از طرفین بر جای گذاشته است.