kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۲۲
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۷

نامه فعالان بورس به رئیس‌جمهور

جمعی از فعالان بورس با ارسال نامه سرگشاده‌ای خطاب به رئیس‌جمهور خواستار رسیدگی جدی وی به وضعیت نابسامان بورس شدند.


در این نامه خطاب به حسن روحانی آمده است: آقای رئيس‌جمهور بدون مقدمه عرض می‌کنیم که آیا از آنچه در این شش ماه بر بازار سرمایه می‌گذرد خبر دارید؟
شاید لازم باشد کمی به عقب برگردیم، به روزهای آخر پاییز 92، در آن روزها حضرتعالی و سایر اعضای دولت و برخی‌دوستان مجلسی به همراه صدا و سیما و سایر رسانه‌ها آنقدر از روزهای خوب بورس گفتید و افق روشن ترسیم کردید و... تا خیلی از سرمایه‌ها جذب این بازار شدند و ناگهان اقدامات دولت و تیم اقتصادی آن بر عکس شعارها شد و اولین و مهم‌ترین عامل و مسبب ریزش بازار اقدامات دولت بود.
در حالی که بعد از دعوت مردم به بازار (که حضرتعالی نیز در چند نوبت از طریق رسانه ملی این امر را انجام دادید) تیم اقتصادی‌تان با اعمال سیاست‌های عجیب و اعلام وجود حباب در بازار و مهمتر از آن عرضه سهام در قیمت‌های بالا به مردم از طریق سازمان خصوصی‌سازی بازار را به خاک سیاهی نشانده است که شاید به این زودی‌ها نتواند روی پای خود بایستد.
آقای دکتر سوالات و مطالب مهمی در ذهن فعالان بورس نقش بسته که پاسخگویی شفاف به آن کمترین خواسته ما فعالان بازار سرمایه می‌باشد.
دلیل دعوت از مردم برای حضور در بورس و به دنبال آن فروش سهام دولتی به قیمت‌های بالا و دخالت‌های خاص برای ریزش بازار چه بود؟ آیا دولت دامی برای فعالین بورسی تدارک دیده بود؟
وعده‌های توخالی که چندین بار برای حمایت‌های دولت از بازار اعلام گردیده و به سرانجام نرسیده، دلیلش چیست؟ به عنوان نمونه آقای وزیر از صندوقی 5000 میلیاردی صحبت کردند که نه تنها عملیاتی نشد، بلکه باعث شد بازار وضعیتش بدتر هم بشود. عدم شفافیت بازار، بی‌تدبیری و بی‌اعتنایی مدیران به شرایط موجود و حتی برخی رفتارهای تعمدی بر عمق ریزش بازار افزوده است. در حالی که اکثر سهام بازار از ریزش‌های بالای 50 درصد را تجربه کرده‌اند، آقایان در آمارهای‌شان به شاخصی جعلی استناد می‌‌کنند که اصلا بیانگر وضعیت بورس نیست.
آقای رئیس‌جمهور؛ قانونا دولت به خاطر دخالت در روند بورس و بدتر از آن تشویق مردم به خرید سهام مقصر است. شاید هیچ گروهی به اندازه فعالان بازار سرمایه از انتخاب شما خوشحال نشدند و شاید اگر قابل سنجش باشد، شاید بالاترین آمار رای برای شما از فعالان بورسی باشد و قریب به یقین هیچ بخشی هم به اندازه ما آسیب ندیده است.
آقای روحانی قریب به اتفاق فعالان بازار حداقل سی درصد سرمایه خود را از دست داده‌اند و در برخی موارد این رقم به بالای 50 درصد هم می‌رسد. ما دنبال شفافیت هستیم و روشن شدن برخی ابهامات، مثلا امید واهی که آقایان با داستان تزریق 5000 میلیارد به بازار دادند ولی عملا اتفاقی نیفتاد و وضعیت بازار را خراب‌تر هم کرد چه بود؟ آن چیزی که دارد از بین می‌رود علاوه بر سرمایه ما فعالان اقتصادی، اعتماد است، اعتمادی که اگر از بین برود نتیجه‌اش همان می‌شود که در دعوت دولت و صدا و سیما و... از مردم برای انصراف از یارانه روی داد.
بورس ایران در این مدت به اندازه پول‌های بلوکه شده ایران نزد کشورهای غربی افت داشته ولی کسی پاسخگو نیست.
آقای روحانی؛ ما خانواده شش میلیونی فعالان بازار سرمایه این را حق خود می‌دانیم که با شما جلسه‌ای داشته و وضعیت بازار را بدون رنگ و لعاب‌هایی که آقایان استفاده می‌کنند، شفاف به عرض برسانیم. خاطرتان باشد در شعارهای انتخاباتی‌تان قول دادید که پاسخگو باشید و به وعده‌های داده شده عمل کنید. ما فعالان بازار بورس نسبت به رفتار دولت در قبال بازار سرمایه اعتراض داریم و از حضرتعالی تقاضا داریم در جلسه حضوری به حرف‌های ما گوش داده و به ابهامات موجود پاسخ بدهید.
گفتنی است: شاخص بورس دیروز هم در ادامه روند نزولی خود قریب به 700 واحد افت کرد. دماسنج بازار سرمایه طی 7 ماه اخیر بیش از 20 هزار واحد سقوط کرده است.
ژنرال‌های دولت پشت پرده افت بورس هستند
یک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اعلام کرد: ژنرال‌های دولت پشت پرده افت بورس هستند.
محمدرضا صادقی مقدم در ارتباط تلفنی با برنامه پایش اظهار داشت: در شهریورماه سال گذشته ما با دولت جدیدی رو به‌رو بودیم که با روی کار آمدنش یک فضای خوش بینی را میان اهالی بازار سرمایه شکل داده بود. این فضا باعث شد تا ژنرال‌های اقتصادی و صنعتی دولت که همگی از وزرای دولت‌های گذشته بودند از بازار سرمایه حمایت کامل کنند.
کارشناس بورس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: شروع فعالیت این مدیران همزمان با ارائه لایحه بودجه 93 به مجلس بود و از سوی دیگر صحبت‌های بعضی از دولت‌مردان این احساس را ایجاد کرد که نگاهشان به برخی مسائل از جمله سیاست‌های اجرایی اصل 44 متفاوت بوده و در برخی موارد نیز با عین قانون نیز یکسان نیست.
این کارشناس بورس خاطرنشان کرد: این خوش‌بینی‌ها نمودار افزایش قیمت بورس را از شهریور تا دی‌ماه سال گذشته بالا برد و بعد از آن با اتفاقاتی که افتاد این شاخص کاهش پیدا کرد. به عنوان مثال، وزیر نیرو گفت که نیروگاه‌ها اشتباهی واگذار شدند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز اعلام کرد که واگذاری شرکت مخابرات ایران غلط بوده است.
صادقی مقدم ادامه داد: اما در این میان وزیر نفت اصلا نگفت که شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌ها را اشتباهی واگذار کرده ولی عملا این کار را انجام داد و افزایش نزدیک به پنج برابری قیمت خوراک در برنامه بودجه سال 93 این حقیقت را اثبات کرد. وی عنوان کرد: همچنین اخذ بهره مالکانه نیز روی بورس تاثیر منفی گذاشته است. توجیه آن‌ها نیز برای این وصول ایجاد طرح‌های فولادی است که عینا خلاف اصل 44 قانون اساسی است.
این کارشناس بورس اذعان کرد: نکته مهم اینجاست که ساختار اقتصادی و بنگاه‌داری کشور در این سه دهه حداقل از لحاظ شکلی تغییر پیدا کرده است. ما تاکنون حرف مثبتی از بدنه دولت در خصوص بازار سرمایه نشنیده‌ایم چه برسد به اینکه عملی دیده باشیم.
صادقی مقدم بیان کرد: دولت و دولت‌مردان باید به حفظ سرمایه و دارایی‌های مردم و صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری که متعلق به آحاد این ملت هستند باور داشته باشند و آن‌ها را جزء دغدغه‌های خود قرار دهند.