kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۱۴۰
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۶

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با مشارکت کم و تلفات بالا!

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در میان جنگ و‌گریز نیروهای دولتی و طالبان و بر جای ماندن حدود 500 کشته و زخمی از طرفین برگزار شد. مشارکت مردم نیز دراین انتخابات، بسیار کمرنگ گزارش شده است.



شنبه گذشته و همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، عناصر طالبان وسایر تروریست‌ها حداقل به‌ 123 حمله تروریستی در بیش از 26 ولایت این کشور دست زدند. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، در این حملات از میان غیر نظامیان و نیروهای دولتی، حدود 40 نفر کشته و 190 تن نیز زخمی شدند. این تلفات تنها متعلق به 10 ولایت بوده و در مورد تلفات احتمال در ولایات دیگر گزارشی نرسید. علاوه‌بر آن، وزارت کشور افغانستان از کشته شدن دست کم ۲۵۱ شورشی بین نیمه شب جمعه و روز شنبه خبر داد.
«مسعود اندرابی» سرپرست وزارت کشور افغانستان گفت: در روز انتخابات به دلیل تهدیدات امنیتی، عدم حضور کارمندان کمیسیون انتخابات و مشکلات فنی، 468 مرکز اخذ رای تعطیل بوده است.
انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از ساعت هفت صبح شنبه به وقت محلی آغاز شد و ساعت ۱۷ بعداز ظهر نیز پایان یافت. با شمارش نیمی از صندوق‌های رای، مشخص شد که حدود یک میلیون و 50 هزار نفر رای داده‌اند و به طور تقریبی می‌توان گفت که حدود دومیلیون نفر در این انتخابات شرکت کرده‌اند. از مجموع 33 میلیون نفر جمعیت افغانستان،50 درصد واجد شرایط رای‌دهی دراین انتخابات بوده‌اند. از این تعداد، 9 میلیون نفر برای رای دادن نام نویسی کرده‌اند. هرچند در این انتخابات، 13 نفر برای کسب کرسی ریاست جمهوری ، با هم رقابت کرده اند، ولی رقابت اصلی میان‌اشرف غنی(رئیس‌جمهور) ، عبدالله عبدالله(رئیس‌اجرایی) و «گلبدین حکمتبار» رئیس‌حزب اسلامی  بوده است.
کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد، نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری را ۱۷ تا ۱۹ اکتبر (۲۵ تا ۲۷ مهر) اعلام می‌کند. نتایج قطعی انتخابات نیز تا هفتم نوامبر (۱۶ آبان) اعلام خواهد شد.
از سال 2001 تا کنون، انتخابات اخیر، چهارمین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بوده است.
براساس اعلام کمیسیون انتخابات افغانستان، آمار دقیق مشارکت مردم در این انتخابات، طی۲۴ ساعت آینده اعلام می‌شود.