kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۰۳۶
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۷
فردا این گذرگاه رسما بازگشایی می‌شود

پیامدهای مهم سیاسی و اقتصادی بازگشایی گذرگاه «القائم» در مرز سوریه و عراق

با اجرایی شدن فرمان نخست‌وزیر عراق مبنی بر بازگشایی گذرگاه راهبردی «القائم» در مرزهای این کشور و سوریه ، پیروزی بزرگ محور مقاومت عملا محقق شده ومناسبات همه‌جانبه تهران، بغداد و دمشق در ابعاد مختلف، گسترش می‌یابد.

فردا قرار است اتفاقی در عراق بیفتد که چیزی جز نتیجه منطقی پیروزی این کشور و سوریه بر تروریسم نیست و خود این اتفاق هم پیامدهای مثبت و بزرگی را برای کل منطقه، از ایران تا سواحل مدیترانه، خواهد داشت.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس فرمان «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق، فردا گذرگاه مرزی القائم در مرز سوریه بازگشایی می‌شود و بدین ترتیب، دو شهر مرزی القائم عراق و «البوکمال» سوریه از راه زمینی به هم وصل می‌شوند و ترانزیت کالاها و رفت و آمد مسافران در این مسیر از سر گرفته می‌شود.
شهر البوکمال در استان «دیرالزور» سوریه و دورترین نقطه جنوب شرق این کشور قرار دارد و شهر القائم نیز در استان الانبار و دور‌ترین نقطه شمال غرب عراق واقع است.
البوکمال سال ۲۰۱۲ به‌اشغال داعش در آمده و القائم هم سال ۲۰۱۴ توسط این گروه تروریستی‌اشغال شده بود. نیروهای مسلح و حشد‌الشعبی عراق و همچنین ارتش سوریه گذرگاه‌های البوکمال و القائم را مهر و آبان سال 1396 از‌اشغال تروریست‌ها خارج کرده‌اند.
در مجموع، سوریه و عراق سه گذرگاه مرزی دارند؛ گذرگاه نخست، «الیعربه- ربیعه» است که شمال شرق سوریه را به اراضی عراق متصل می‌کند. این گذرگاه هم اکنون تحت‌اشغال آمریکا و شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» قرار دارد. گذرگاه دوم، که «الولید-التنف» نام دارد، نظامیان آمریکایی و انگلیسی آن را مستقیما تحت‌اشغال خود دارند. گذرگاه سوم هم «البوکمال- القائم» است و همان طور که گزارش شد، فردا بازگشایی خواهد شد.
اهمیت اتفاق فردا
 در ارتباط با افتتاح گذرگاه القائم ، رسانه‌ها مواردی چون رونق گرفتن مبادلات تجاری بین دو کشور عراق سوریه، ورود آسانتر حشدالشعبی به خاک سوریه برای مقابله با تروریست‌ها ، اتصال زمینی محور مقاومت از ایران تا دریای مدیترانه و تقویت ائتلاف تهران- بغداد و دمشق را ذکر کرده‌اند.
رسانه‌های منطقه به این فهرست، موارد دیگری را هم افزودند، ولی نکته‌ای شاید از قلم افتاده، جنبه نمادین این اتفاق مهم است؛ به این معنا که بازگشایی القائم، یک نقطه عطف در جنگ نیابتی تروریست‌ها در سوریه و عراق از سال 2011 تا کنون است. القائم نماد اتصال مجدد و وحدت دو ملت عراق و سوریه بوده و وجه معنوی این اتفاق، بسیار مهم‌تر از جنبه‌های مادی(اعم از سیاسی، نظامی و اقتصادی) آن است. به ویژه، چیزی که بر اهمیت این اتفاق می‌افزاید، آزاد بودن گذرگاه از‌اشغال آمریکا، انگلیس و تروریست‌ها است.
به همین خاطر، از این پس طبیعی است که توطئه‌ها و خواب‌هایی که آمریکا و انگلیس برای مناطق حد فاصل عراق و سوریه دیده اند، رنگ خواهند باخت و یا لااقل، شرایط برای تحرکات منفی این دو کشور در مناطق مرزی مذکور، سخت‌تر می‌شود.
آمریکا و رژیم صهیونیستی در طول دو سال اخیر بارها به‌اشکال مختلف از جمله بمباران مواضع سوری و عراقی در این گذرگاه، سعی در کارشکنی برای گشایش آن داشته‌اند. آنها حالا هم از نهایی شدن تلاش‌های سوریه و عراق برای گشایش این گذرگاه به خشم آمده‌اند و البته، برای متوقف کردن این روند، کاری هم از دست آنها ساخته نیست.
گروه رسانه‌ای «الاعلام الحربی» اخیرا اعلام کرده بود که رژیم اسرائیل یک پادگان در دست تاسیس ارتش سوریه را در منطقه بوکمال بمباران کرده، اما تلفات جانی نداشته است.
هواپیماهای ائتلاف آمریکایی هم طی ماه‌های گذشته، چهار بار گذرگاه البوکمال- القائم را هدف حمله هوایی قرار داده‌اند. هدف این بمباران‌ها نیز پایگاه‌های حشد‌الشعبی بوده است.