kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۰۰۱
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۱

لندن نهم آبان ماه از اتحادیه اروپا خارج می‌شود

با وجود آن‌که پارلمان انگلیس «برگزیت بدون توافق» را غیرقانونی اعلام کرده، وزیر توسعه بین‌المللی این کشور می‌گوید: «دولت برای برگزیت در مسیر قانونی قدم برمی‌دارد، اما در پایان ماه اکتبر اتحادیه اروپا را ترک می‌کنیم».


سرویس خارجی-

«آلوک شارما»، وزیر توسعه بین‌المللی انگلیس در گفت‌وگو با رادیو بی‌بی‌سی اظهار کرد: «ما می‌خواهیم مطلقاً در تبعیت از قانون عمل کنیم و به سختی تلاش می‌کنیم که به یک توافق با اتحادیه اروپا دست یابیم، اما روز 31 اکتبر(9 آبان ماه) از اتحادیه اروپا خارج خواهیم شد». وی اما توضیخ روشنی نداد که چگونه بدون رسیدن به توافقی مورد تأیید پارلمان می‌خواهند از اتحادیه اروپا خارج شوند و در عین حال قانونی عمل
کنند.
اخیراً پارلمان انگلیس پیش از آنکه توسط «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر این کشور تعطیل و سپس توسط دادگاه عالی بازگشایی شود! قانونی را تصویب و دولت را از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا منع کرد. افزون بر این دولت و سازمان‌های مختلف انگلیسی و اروپایی نسبت به آثار فاجعه‌بار(اقتصادی، سیاسی و اجتماعی) برگزیت بدون توافق برای انگلیس و اروپا هشدار جدی داده‌اند.
در این میان «ان کلود یونکر»، رئیس‌کمیسیون اروپایی، به گزارش ایسنا، در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی «آگسبرگر الگماینه» گفته، وی و «میشل بارنیر»، مذاکره‌کننده ارشد برگزیت، مشتاقانه برای یک توافق تلاش می‌کنند چون اگر بریتانیا بدون یک روند خروج سازمان یافته اتحادیه اروپا را ترک کند، «یک فاجعه برای بریتانیا و اروپا» خواهد بود. او همچنین گفته: «همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا توافقی به دست آید. اما اگر در نهایت موفقیت حاصل نشود، مسئولیت آن بر گردن طرف بریتانیایی
است».
گفتنی است، برگزیت یکی از پیچیده‌ترین بحران‌های سیاسی انگلیس است که تا این لحظه به عمر سیاسی دو نخست‌وزیر این کشور پایان داده و «احتمالا» کار جانسون را هم یکسره خواهد کرد.