kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۸۱۳
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰
عمران خان:

بزرگ‌ترین ‌اشتباه تاریخ پاکستان همکاری با آمریکا در جنگ افغانستان بود

نخست‌وزیر پاکستان ضمن تاکید بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت: همراهی ما با واشنگتن در جنگ افغانستان، بزرگ‌ترین‌اشتباه تاریخ پاکستان بوده است.

«عمران خان» در ملاقات با سران وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: اگر کاخ سفید به دنبال حل مشکل افغانستان است باید بدون هیچ پیش شرطی، نیروهای نظامی خود را از این کشور خارج کند.
وی تصریح کرد: ما یک‌اشتباه بزرگ در تاریخ خود انجام داده‌ایم و آن، هم همراهی با آمریکا در نبرد افغانستان بوده است،‌اشتباهی که باعث شد سال‌ها نا امنی به کشور ما تحمیل شود.
  به گزارش خبرگزاری تسنیم، رهبر حزب «تحریک انصاف» گفت: آمریکا پس از حادثه 11سپتامبر، به ما و همکاری ما احتیاج پیدا کرد و به اسم نبرد با تروریسم، باعث شد مردم پاکستان سال‌ها درگیر حملات تروریستی شوند. نخست‌وزیر پاکستان تاکید کرد: در ابتدای جنگ نیروهای نظامی کشورهای مختلف در منطقه حضور پیدا کرده اند، ولی با طولانی شدن جنگ، عرصه را خالی کرده و پاکستان را مقابل تروریسم تنها گذاشته‌اند.
عمران خان تاکید کرد: جنگ راه‌حل هیچ مشکلی نیست و متاسفانه همسایه شمالی ما بیش از 40 سال است که وضعیت جنگی را تجربه می‌کند، دیگر زمان آن رسیده که اوضاع بهتر شود.
وی افزود: ما از رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهیم که دیگر به جنگ فکر نکند و تنها به فکر پیش بردن مذاکره میان طرفین مناقشه در افغانستان باشد.
نخست‌وزیر پاکستان اضافه کرد: ما در نبرد با تروریسم، حدود 200 میلیارد دلار خسارت‌دیده ایم و بهتر از هر کشوری درک می‌کنیم که تروریسم چه اندازه می‌تواند خطرناک باشد.
وی سپس با‌اشاره به مبارزه با فساد اقتصادی در پاکستان گفت: در این زمینه، از چین الگو گرفته ایم و تمام سیاستمدارانی که دچار فساد مالی شده‌اند را زندانی خواهیم کرد، تا درس عبرتی برای سایرین باشند.
گفتنی است عمران خان به منظور شرکت در اجلاس سازمان ملل، به آمریکا سفر کرده و قرار است 27 سپتامبر(6 مهر) در صحن علنی سازمان ملل سخنرانی کند.