kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۸۱۱
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰

آمریکا در 5 سال گذشته و به تنهایی 3000 غیرنظامی سوری را کشته است

یک نهاد حقوق بشری سوری با اعلام اینکه جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی طی پنج سال گذشته بیش از 3000 غیر نظامی را در سوریه کشته‌اند، از واشنگتن خواست به خانواده‌های قربانیان غرامت پرداخت کند.

سازمان حقوق ‌بشر سوریه اعلام کرد، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی از سال 2014 (1393) تا کنون ۳۰۳۷ غیرنظامی سوری را کشته ‌اند. از مجموع این قربانیان، ۹۲۴ نفر کودک و ۶۵۶ تن نیز زن بوده‌اند.
به گزارش ایسنا، این سازمان افزود که آمار مذکور فقط تلفات در سوریه را شامل می‌شود. این در حالی است که ائتلاف آمریکایی مدعی است ، تنها ۱۳۱۳ غیرنظامی را در سوریه و عراق کشته است.
اخیرا وزارت دفاع انگلیس ادعا کرده بود که در نتیجه حملات نیروی هوایی این کشور در مناطق تحت کنترل داعش در سوریه و عراق ، تنها یک غیر نظامی کشته شده است!
در گزارش سازمان حقوق بشر سوریه همچنین آمده است که از کل 3037 قربانی، ۱۱۳۳ تن در رقه، ۷۸۲ نفر در حلب، ۶۲۶ تن در دیرالزور، ۲۱۸ تن در استان حسکه، ۱۴۰ تن در حومه ادلب، ۱۳۳ تن در حومه حمص و پنج تن نیز در حومه درعا کشته شده‌اند.
ائتلاف بین‌المللی طی این مدت حداقل ۱۷۲ بار در سوریه مرتکب قتل‌عام شده است. همچنین ۱۸۱ بار مراکز حساس مدنی از جمله ۱۶ درمانگاه، ۲۵ مدرسه و چهار بازار توسط ائتلاف هدف قرار گرفته شده‌اند.
بر اثر حملات ائتلاف مذکور به استان‌های رقه، دیرالزور و حسکه، بیش از ۵۶۰ هزار شهروند سوری مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند.
گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» که تحت حمایت آمریکا قرار دارد، تاکنون به بهانه‌های مختلف، اجازه نداده است مردم به مناطق خود بازگردند.
کمک‌های فنی به تروریست ها
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، ویژگی‌ پهپادهای تهاجمی تروریست‌ها در سوریه که توسط پدافند هوایی روسیه منهدم شده‌اند، نشان می‌دهد که مونتاژ این دستگاه‌های پرنده‌، بدون آموزش‌های مدرن و دریافت کمک‌های فنی از خارج، امکان ندارد.
  به گزارش خبرگزاری تسنیم ، ژنرال «ایگور کوناشینکوف» سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه، اعلام کرد که دستگاه‌های پرنده بدون خلبان (پهپادها)، که توسط تروریست‌ها در سوریه در شرایط بدوی تولید می‌شوند، قادر هستند در ارتفاع چهار کیلومتری پرواز کنند و فاصله 150کیلومتررا طی نمایند. این ویژگی‌ها تردیدی باقی نمی‌گذارد که مونتاژ چنین دستگاه‌های پرنده‌ای، با کمک طرف‌های خارجی صورت می‌گیرد.
کوناشینکوف افزود: کسانی که چنین پهپادهایی را مونتاژ می‌کنند، با وجود ظاهر بیرونی این محصولات، در ساخت آنها از تجهیزات نسبتاً پیچیده‌ای استفاده کرده‌اند که نیازمند تخصص فنی و آموزش ویژه بوده و تنها در صورت آشنایی با فناوری‌های مدرن امکان‌پذیر است. در یکی از پهپادهای تهاجمی که توسط پدافند هوایی روسیه منهدم شده، سیستم هدایت ناوبری، سه آنتن و کنسول‌های ویژه برای تقویت مهمات آن نصب شده است. یکی دیگر از پهپادها، دارای موتور بنزینی و مجهز به بشکه پنج لیتری بنزین بوده است. جالب‌تر از همه، مکانیسم رهاسازی مهمات جنگی این پهپادهاست؛ بدین ترتیب که آنها هنگام نزدیک شدن به هدف، مهمات را به ‌راحتی از ارتفاع یک و نیم تا دو کیلومتری پرتاب می‌کنند. از سوی دیگر، سیستم هدایتی آنها نیازمند تجهیزات فنی پیچیده است.
سخنگوی وزارت دفاع روسیه افزود: واضح است که با گذشت زمان، گروه‌های تروریستی در سوریه مشکلات فنی خود را بهبود بخشیده‌اند. تجزیه و تحلیل پهپادهای منهدم‌شده که به دست متخصصان ما رسیده، این مسئله را مشخص کرده که کسانی، این فناوری‌ها را از خارج از سوریه در اختیار آنها
می‌گذارند.                                                                                                                                                                                        
نقش کُردهای سوری در حمله به الحشد‌الشعبی
گمانه‌زنی‌ها درباره عامل یا عوامل حمله به مواضع سازمان «حشد‌الشعبی» در مناطق مختلف عراق همچنان ادامه دارد.
روزنامه «العربی الجدید» -نزدیک به قطر- دیروز به نقل از منابعی در نهاد«امنیت ملی عراق» و برخی از منابع در حشد‌الشعبی گزارش داد : نتایج تحقیقات جاری درباره حمله به شش مقر و انبار مهمات وابسته به حشد در دیاله، صلاح الدین، بغداد و الانبار عراق نشان می‌دهد که برخی از این حملات از خاک سوریه و از مناطق تحت تصرف شبه‌نظامیان کُرد تحت حمایت آمریکا صورت گرفته است.
یک منبع مسئول در دفتر «فالح الفیاض» رئیس‌حشد و مشاور امنیت ملی عراق به العربی الجدید گفت : بخش اعظم جزئیات تحقیقات آماده است، ولی فرستادن آن به پارلمان، منوط به دستور عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق است، و احتمالا طی روزهای آتی اتفاق خواهد افتاد.