kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۸۰۸
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹
یک نشریه فرانسوی اعلام کرد

منزوی، عاجز و تحقیر شده حال و روز بن‌سلمان پس از فاجعه آرامکو

یک نشریه فرانسوی اعلام کرده، به دنبال حملات بزرگ و بی‌سابقه انصارالله یمن به شرکت ملی نفت عربستان، ولیعهد سعودی چنان منزوی و عاجز شده که تاکنون سابقه نداشته است. او احساس می‌کند در برابر چشم جهانیان تحقیر شده است.

پس از حمله پیچیده، دقیق و موثر پهپادی یمن به تأسیسات بزرگ آرامکو که نیمی از تولید نفت عربستان (و 6 درصد نفت جهان) را متوقف کرده، پرسش‌های بسیاری درخصوص میزان کارایی قدرت نظامی عربستان (بخوانید آمریکا) ایجاد شده است. «القدس العربی» چاپ لندن در همین رابطه به نقل از نشریه «چلنجز» فرانسه نوشته حمله اخیر به تأسیسات نفتی عربستان، ضعف این کشور را بر ملا کرد؛ هرچند این موضوع مانع نمی‌شود تا بن‌سلمان به سیاست «مشت آهنین» خود در سیاست داخلی پایان دهد...ولیعهد سعودی در برابر دیدگان جهان از لحاظ سیاسی، دیپلماتیک و نظامی مورد اهانت قرار گرفته است و همانطور که «ژوزف باهو» محقق اندیشکده «کارنگی» می‌گوید او امروز به یک ببر کاغذی شبیه است».
 در ادامه این گزارش می‌خوانیم: دولت سعودی با اینکه سومین بودجه نظامی جهان را دارد، اما نتوانست مانع حمله پهپادی اخیر را که ۵۰ درصد تولید نفتی این کشور و شش درصد ذخیره نفتی جهان را هدف قرار داد، شود. طبق این گزارش، محمد بن سلمان از پاسخ به ایران که عقیده دارد مسئول این حمله است، عاجز مانده و محکوم به این است که هیچ کاری نمی‌تواند بکند و دونالد ترامپ نیز نمی‌خواهد به سخنانی که درباره مواجهه مستقیم با ایران مطرح می‌شود، گوش دهد. این نشریه فرانسوی همچنین نوشته که ایرانی‌ها این نکته را به خوبی دریافته و به عنوان یک کارت برنده از آن استفاده می‌کنند و می‌دانند که سعودی‌ها بدون ضمانت آمریکایی‌ها دست به هیچ کاری نمی‌توانند بزنند.