kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۸۰۶
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹

بیانیه 24 کشور جهان در محکومیت شکنجه فعالان حقوق بشر در عربستان

کشور با صدور یک بیانیه مشترک نسبت به نقض حقوق بشر در عربستان ابراز نگرانی کرده و خواستار پایان دادن شکنجه و دستگیری زنان و فعالان مدنی شدند.


سرویس خارجی-

نقض حقوق بشر همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های نظام سعودی مطرح بوده است. این کشور تاریک‌ترین کارنامه را در این زمینه داشته و بسیاری، آن را «قرون وسطایی» می‌خوانند. آل‌سعود هنوز متهمان را با شمشیر گردن زده و اجساد بدون سر آنها را در معابر عمومی به نمایش می‌گذارد و در عین حال از سوی کشورهای غربی مدعی، «عملا» حمایت می‌شود، اگر چه هر از چند گاهی برای فریب افکار عمومی هم که شده، یک بیانیه خشک و خالی در محکومیت این جنایات صادر می‌کند.
حالا خبر رسیده که 24 کشور از دستگیری زنان، شکنجه زندانیان، اعدام‌های گسترده مخالفان و سرکوب‌های گسترده در این کشور، ابراز نگرانی کرده و علیه آن موضع گرفته‌اند. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه «روسیا الیوم»، ۲۴ کشور غالباً اروپایی با صدور بیانیه مشترکی نسبت به شکنجه، بازداشت غیرقانونی و محاکمه ناعادلانه فعالان حقوق بشر از جمله زنان و روزنامه‌نگاران در عربستان ابراز نگرانی کرده‌اند.
در این بیانیه از مقامات سعودی درخواست شده حقیقت درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در ساختمان کنسولگری این کشور در اسلامبول را فاش کرده و محاکمه عاملان این جنایت را تضمین کنند. در این بیانیه که از سوی «سالی مانسفلد»، سفیر استرالیا در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو قرائت شد، آمده:«کشورهای امضا‌کننده این بیانیه همچنان نسبت به وضعیت حقوق بشر در عربستان نگران بوده و نمایندگان جامعه مدنی در این کشور همچنان با آزار و اذیت و ارعاب مواجه هستند».
در همین راستا، چند منبع دیپلماتیک نیز به خبرگزاری رویترز گفته‌اند علاوه‌بر کانادا، نیوزیلند و پرو، ۱۵ کشور عضو اتحادیه اروپا ازجمله انگلیس و آلمان نیز این بیانیه را امضا کرده‌اند، این درحالی است که فرانسه، ایتالیا و اسپانیا از امضای آن خودداری کرده‌اند.
از سوی دیگر، مرکز حقوق‌بشر فلسطین (شاهد) با انتشار لیستی از اسامی ۴۸ شهروند فلسطینی و اردنی اعلام کرده که، آنها از سوی مقام‌های سعودی بازداشت شده‌اند. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، این مرکز از سازمان‌های بین‌المللی خواست تا به منظور تحت فشار قرار دادن مقام‌های سعودی برای آزادی این ۴۸ شهروند فلسطینی و اردنی «اقدام فوری» اتخاذ کنند. مرکز حقوق بشر فلسطین همچنین از محمود عباس، رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین و عبدالله دوم، پادشاه اردن خواسته تا به منظور توقف «اینگونه درد و رنج‌های انسانی و آزادی بازداشت‌شدگان» نزد مقام‌های سعودی فورا وساطت کنند.