kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۸۰۵
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹

دفاع تمام قد ترامپ از دیکتاتور مصر؛ السیسی فوق‌العاده است

رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به تظاهرات جاری در مصر علیه رئیس‌جمهور دیکتاتور این کشور گفته السیسی رهبر بزرگی است و تظاهرات اخیر هم یک اتفاق معمولی است.

مصر طی روزهای گذشته یکبار دیگر پس از دوران کودتای عبدالفتاح السیسی در سال 2013 ملتهب شده و معترضان پس از 6 سال به میدان التحریر قاهره به عنوان نماد انقلاب 25 ژانویه 2011 بازگشته‌اند. فساد و سرکوب‌های داخلی، فقر و بیکاری در کنار خیانت به مصر از جمله دلایل معترضان برای شروع دور جدید اعتراض‌ها عنوان شده است. معترضان یک صدا خواستار برکناری السیسی از ریاست جمهوری هستند. برکناری السیسی نیز خبر بسیار بدی برای اسرائیل و آمریکا است. به همین دلیل آمریکا حمایت خود را از السیسی در جریان تظاهرات اخیر رسما اعلام کرده است.
 ایسنا در همین رابطه به نقل از شبکه الجزیره قطر نوشته، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با عبدالفتاح السیسی، همتای مصری خود دیدار کرد. ترامپ در جریان این دیدار و در واکنش به تظاهرات مردم مصر ضمن اعلام حمایت از السیسی، گفت: «تظاهرات در هر کشوری برگزار می‌شود. مصر رهبر بزرگی دارد، او بسیار محترم است». وی سپس مدعی شد، هرج و مرج پیش از سرکار آمدن السیسی مصر را فراگرفته بود؛ اما پس از روی کار آمدن او این هرج و مرج دیگر وجود ندارد. ترامپ در ادامه تأکید کرد که نسبت به تظاهرات در مصر نگران نیست، چرا که تظاهرات در هر کشوری برگزار می‌شود و حتی در دوره باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز تظاهرات وجود داشت. ترامپ پیش از این السیسی را «دیکتاتور محبوب من» خوانده بود.
در همین حال، السیسی مسئله‌ای را که آن را «اسلام سیاسی» خواند، عامل آشوب در منطقه عنوان کرد. وی تصریح کرد: «افکار عمومی در مصر حکمرانی گروه‌های اسلام سیاسی را نمی‌پذیرد و تا زمانی که این گروه‌ها برای رسیدن به قدرت تلاش کنند، منطقه در بی‌ثباتی باقی خواهد ماند». گفتنی است رژیم صهیونیستی به دلیل خدمات بی‌سابقه السیسی به این رژیم او را «گنج استراتژیک اسرائیل» خوانده است. ناآرامی‌های جدید مصر که بوی «انقلاب» می‌دهد، با فراخوان جوانی به نام محمد علی شروع شده است. او دیروز هم با انتشار ویدئویی جدید از مردم مصر خواست تا روز جمعه در تمامی استان‌ها به خیابان‌ها آمده و کناره‌گیری «عبدالفتاح السیسی» را فریاد بزنند.