kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۶۲۵
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو:

ایران تنها کشوری بود که توصیه‌نامه 2030 را به سند ملی تبدیل کرد!

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: سند ۲۰۳۰، تنها یک توصیه‌نامه بوده و نباید به یک سند ملی تبدیل می‌شد!

حجت‌اله ایوبی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به ماهیت غیرسیاسی سازمان جهانی یونسکو اظهار داشت: سند 2030 در سال 2015 تا 2030 رویکردهای کلی سند توسعه پایدار کشورها را تشریح می‌کند و در این سند یونسکو به کشورها توصیه می‌کند که به این سمت و سو حرکت کنند.
ایوبی با تاکید بر اینکه هیچ کشوری توصیه‌نامه یونسکو را به سند ملی تبدیل نمی‌کند، گفت: بند چهارم این سند با عنوان «تضمین کیفیت آموزش فراگیر و عادلانه و ایجاد فرصت‌های یادگیری مادام‌العمر برای همه»، دارای یک دستورالعمل چندصفحه‌ای تدوین است که مورد پسند ما نیست و با فرهنگ ما تناسبی ندارد، اما الزامی در اجرای آن وجود ندارد. به گفته وی، اگر سند2030 در همین مرحله پیشنهاد باقی می‌ماند مورد اعتراض و دغدغه قرار نمی‌گرفت، اما پیش از این در کمیسیون ملی یونسکو در کشورمان تصمیم می‌گیرند که سند 2030 یونسکو را به یک سند ملی آموزشی داخلی تبدیل کنند. این در حالی است که هیچ کشوری این کار را نکرده است و ما تنها کشوری هستیم که این توصیه‌نامه بین‌المللی را به یک سند ملی تبدیل کردیم و اشتباه اصلی اینجا بود! دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو افزود: بر مبنای این سند، یک سند داخلی 300 صفحه‌ای شکل گرفت و با کمک آموزش و پرورش سند ملی آموزش ایران بر اساس توصیه‌های یونسکو تدوین شد و در واقع همین کار  مورد اعتراض مقام معظم رهبری قرار گرفت.
رهبر نظام فرمودند که «ما خودمان قانون اساسی و اسناد بالادستی داریم پس چرا باید یونسکو در حوزه آموزش برای ما سند بنویسد؟ حتی اگر ما با این اسناد هم موافق باشیم چرا باید منشأ آن منابعی در خارج از کشور باشد». یونسکو به هیچ وجه خواستار تبدیل این سند به قانون یک کشور نیست  و من به‌عنوان دبیر کل کمیسیون یونسکو اعلام کرده‌ام در هر جای کشور سندی تحت عنوان 2030 مبنای عمل باشد ارتباطی به کمیسیون ملی ندارد.