kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۴۶۹
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۹
پس از 6 سال صورت گرفت

بازگشت انقلابیون مصر به میدان التحریر با شعار «الشعب یرید اسقاط النظام»

مصری ها برای نخستین بار از سال 2013 به میدان «التحریر» قاهره، (نماد انقلاب مصر) بازگشته اند و شعار سرنگون باد عبدالفتاح السیسی سر می دهند.



سرویس خارجی-

میدان التحریر مصر پس از 6 سال بار دیگر شاهد تظاهرات مردمی علیه نظام حاکم بر این کشور شده است. این یعنی جوانان مصری با هر نوع نگاه سیاسی یاد انقلاب 2011 را زنده نگه داشته اند چرا که در این تظاهرات بزرگ شعار معروف خود یعنی "الشعب یرید اسقاط النظام"(مردم خواهان سرنگونی رژیم هستند) را سر می دهند. آنها با صدای بلند خواستار برکناری عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر هستند که با کودتا علیه محمد مرسی در سال 2013 به قدرت رسید. اعتراض‌ها در فضای مجازی علیه ژنرال السیسی نزدیک به یک هفته پیش و بعد از آن آغاز شد که یک پیمانکار شرکت ساخت و ساز به نام محمد علی، علیه السیسی و فرماندهان ارتش و مقامات دولت مصر دست به افشاگری زد و از فساد آنها و حیف و میل بیت‌المال پرده برداشت. در روزهای گذشته نیز ویدیوهای «محمد علی» که خود را «فرعون کوچک مصر» نامیده و به کار ساختمان‌سازی و دلالی مشغول است در بین کاربران مصری دست به دست می‌شود. او در ویدیوهای خود می‌‌گوید که السیسی، همسرش و فرماندهان ارتش به حیف و میل میلیاردها پوند مصری مشغول هستند. به گفته او، فرماندهان ارتش به وی گفته‌اند که هرچه سریع‌تر در «اسکندریه» دست به ساخت و ساز بزند؛ چرا که السیسی و همسرش قصد دارند تعطیلات خود را در این منطقه بگذرانند. حتی وی السیسی را متهم به افشای روابط جنسی نیز کرده است. این افشاگری ها باعث شده مردم مصر ترس 6 ساله ناشی از سرکوب های شدید السیسی را کنار گذاشته و بار دیگر به خیابان های مصر بازگردند.
پاره کردن تصاویر السیسی
روز جمعه مصری‌ها برای اولین بار با فراخوان همین جوان و بعد از چند سال تظاهراتی را علیه رژیم عبدالفتاح السیسی در میدان التحریر برگزار کردند و فریاد «السیسی باید برود» را سر دادند؛ گامی که سرآغاز خیزش مردمی در انقلاب ۲۰۱۱ را تداعی می‌کند. فعالان شبکه‌های اجتماعی هم تصاویری از تظاهرکنندگان منتشر کرده اند که تصاویر رئیس‌جمهوری این کشور را در دو شهر دمیاط و المنصوره پایین می‌کشیدند. صدها تظاهرکننده نیز در شعارهایی علیه السیسی خواستار کناره‌گیری او شدند و تصاویر او را پاره کردند.
تظاهرکنندگان در قاهره توانستند خود را به میدان‌های اصلی مصر از جمله میدان التحریر که نماد انقلاب 2011 است برسانند در حالی که این میدان طی سال‌های گذشته به روی تظاهرات‌ها و تجمعات مردمی بسته بود. نیرو‌های امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در قاهره و همچنین استان اسکندریه از گاز اشک آور استفاده کردند.
هشدار دیدبان حقوق بشر
در پی ادامه تظاهرات مردم، نیرو‌های امنیتی این کشور راه‌های منتهی به میدان التحریر را مسدود کردند. همچنین استان‌های اسکندریه، سوئز، دقهلیه، الغربیه و دمیاط شاهد تظاهرات‌هایی در محکومیت السیسی و نظامش بود. در پی اعتراضات مصر، دیدبان حقوق بشر با اعلام اینکه دستگاه امنیتی وابسته به السیسی، رفتارهای خشونت آمیز و وحشیانه‌ای علیه تظاهرکنندگان داشته اند، افزود، مقامات مصر باید بدانند که جهان، این کشور را زیر نظر دارد و اقدام های لازم برای جلوگیری از تکرار جنایات را انجام می دهند. دیدبان حقوق بشر  همچنین از مقامات مصری خواست بازداشت شدگان را فورا آزاد کنند. این خیزش جدید در پاسخ به دعوت هنرمند و تاجر و پیمانکار مصری یعنی محمد علی به پا شده که معتقد است اولین هدفش را عملی کرده و ترس ناشی از چند سال سرکوب را شکسته است. «محمد علی» بعد از خروج تظاهرکنندگان متعهد به برداشتن گام‌های بعدی شد و از محمد زکی وزیر دفاع مصر خواست السیسی را به دلیل ریختن خون مصری‌ها بازداشت کند: «اگر السیسی کناره‌گیری نکند و بازداشت نشود خودم به قاهره می‌آیم و وزیر دفاع مصر باید پیامدهایش را بپذیرد.» در این راستا هشتگ میدان- التحریر در لیست ترندها در شبکه‌های اجتماعی مصر و هشتگ «سیسی برو» در رتبه دوم ترندها در مصر قرار گرفت. تعداد توییت‌ها روی هشتگ «میدان التحریر» در ساعات اولیه به ۷۰۰ هزار رسید. تاکنون موضع رسمی از سوی دولت مصر درباره این تظاهرات‌ها منتشر نشده است.
دیکتاتور محبوب ترامپ
اعتراض‌های بی‌سابقه در مصر در حالی به راه افتاده که رئیس‌جمهور این کشور برای حضور در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شده است. فعالان حامی دموکراسی در توییتر در اظهارنظرهایی به تمایل خود درباره عدم بازگشت عبدالفتاح السیسی، به کشور اشاره کردند. آنها در توییت‌های تمسخر آمیز به اظهارات قبلی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در جریان نشست گروه هفت اشاره کردند. دونالد ترامپ درحالی که منتظر ملاقات با عبدالفتاح السیسی، همتای مصری خود در جریان نشست میان کشورهای عضو گروه هفت بود، وی را «دیکتاتور محبوب‌من» نامیده بود. رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته در حالی که قرار بود در هتلی در شهر بیاریتز فرانسه با عبدالفتاح سیسی دیدار کند، گفت: «دیکتانور محبوب من کجاست؟»  ایاد بغدادی، فعال توئیتری نوشت، «بفرمایید، دونالدترامپ» دیکتاتور محبوب«در مسیرش به شهر نیویورک و نزد شماست و می‌توانید او را نگه دارید، مصری‌ها نمی‌خواهند او بازگردد». بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی اقدام به تغییر تصاویر پروفایل‌های خود به رنگ قرمز در همبستگی با معترضان مصری کردند. السیسی به واسطه‌ کودتایی در سال ۲۰۱۳ که به سقوط محمد مرسی منجر شد، به قدرت رسید و از آن زمان تاکنون تمام مخالفان را سرکوب کرده و حدود ۶۰ هزار شهروند در زندان به سر می‌برند.
واکنش صهیونیست ها
رسانه‌های رژیم صهیونیستی تظاهرات کنونی در مصر را شبیه تظاهرات سال 2011 دانستند که منجر به سرنگونی «حسنی مبارک» شد و یک تحلیلگر این رژیم آن را خبری بد برای تل‌آویو خواند. «آرییل سیگل» تحلیلگر صهیونیست اعلام کرد:« بازگشت زندگی (تظاهرات) به میدان التحریر اخبار واقعا بدی برای اسرائیل است؛ عدم ثبات نظام السیسی ممکن است مجددا اسرائیل را با سناریوی وحشتی که پس از کودتای ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ (که منجر به سقوط مبارک شد) با آن روبه رو بود، بازگرداند».