kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۴۱۱
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۱
با اشاره به حملات انصارالله علیه تاسیسات عربستان

سید حسن نصرالله: تا دیر نشده آل سعود جنگ یمن را متوقف کند

دبیرکل حزب‌الله لبنان با ‌اشاره به حملات انقلابیون و ارتش یمن به تاسیسات نفتی و حیاتی عربستان، به رژیم آل‌سعود توصیه کرد که تا دیر نشده، جنگ علیه مردم یمن را متوقف کند.

«سید حسن نصرالله»، که دیشب به مناسبت درگذشت «شیخ حسین کورانی»، یکی از بنیانگذاران شورای رهبری حزب‌الله لبنان، سخنرانی می‌کرد، به حملات اخیر ارتش و انقلابیون یمن علیه تاسیسات نفتی سعودی واکنش نشان داد و گفت که این حملات بازتاب جهانی داشته و محکومیت بین‌المللی این حملات، نشان داد که «نفت با ارزش‌تر از خون» است.
دبیرکل حزب‌الله لبنان از موضع برخی کشورها و سازمان‌ها در محکومیت این حملات، انتقاد کرد و گفت ، چرا در واکنش به حمله ائتلاف سعودی علیه مردم یمن اعم از زن و بچه، چنین محکومیت‌هایی صورت نگرفته است.
او از کسانی که حملات پهپادی به تأسیسات سعودی را محکوم کرده‌اند، خواست با مردم یمن که در گرسنگی و محاصره و کشتار روزمره زندگی می‌کنند، ابراز همبستگی کرده و جلوی حمله به آنها را بگیرند.
دبیرکل حزب‌الله اظهار داشت: به عربستان سعودی و مقامات این کشور که به دنبال تأمین امنیت تأسیسات نفتی و حیاتی خود هستند، یک توصیه دارم تا از حملات یمنی‌ها در امان بمانند.
وی ادامه داد: من به آنها نصحیت می‌کنم به جای اینکه به خرید سامانه‌های دفاع موشکی آن‌ هم (برای دفاع از) مساحتی به وسعت عربستان بپردازند و میلیون‌ها دلار را بی‌آنکه فایده‌ای داشته باشد، هزینه کنند، کم‌هزینه‌ترین راه این است که جنگ علیه یمن را متوقف کنند.
دبیرکل حزب‌الله گفت، در حمله اخیر به تأسیسات نفتی سعودی کسی کشته نشد...ولی قیامت شد. این در حالی است که چهار سال مداوم ائتلاف سعودی، اماراتی و آمریکایی به طور روزانه بر سر مردم یمن بمب می‌ریزند و زنان و کودکان یمنی را می‌کشند.
وی بار دیگر به سعودی‌ها توصیه کرد جنگ علیه یمن را متوقف کنند، چرا که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، به بهانه حمله اخیر نیز بار دیگر می‌خواهد عربستان را بدوشد. ترامپ «هرجا که صحبت می‌کند، می‌گوید اگر تصمیم بگیرد به عربستان سعودی و عرب‌ها کمک کند، آنها باید پول بدهند. تنها راه‌حل این است که جنگ ظالمانه علیه یمن متوقف شود.»
نصرالله اظهار داشت: رئیس‌جمهور آمریکا پول می‌خواهد نه جنگ. او به دنبال [پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آتی] است. شما [سعودی‌ها و اماراتی‌ها] روی دولت شکست خورده حساب باز کرده‌اید. این دولت در ونزوئلا، کره شمالی، چین، سوریه، عراق، فلسطین و در به زانو درآوردن ایران شکست خورده است. او ادامه داد: ترامپی که شما روی او حساب باز کرده‌اید، برای اینکه با «حسن‌ روحانی» رئیس‌جمهور ایران دیدار کند، گدایی می‌کند.
سید حسن نصرالله به سعودی‌ها و اماراتی‌ها همچنین توصیه کرد، در محاسبات خود نسبت به ایران بازنگری کنند؛ چرا که جنگ با ایران، شرط‌بندی [خوبی‌] نیست و این جنگ آنها را نابود خواهد کرد.
سید حسن نصرالله در این سخنرانی، درگذشت شیخ کورانی را به خانواده وی تسلیت گفت و اظهار داشت که شیخ کورانی یکی از بنیانگذاران مقاومت اسلامی در لبنان و سال‌ها استاد وی در حوزه بعلبک بوده است.
سید حسن نصرالله به بازداشت یکی از جاسوس‌های صهیونیست در لبنان، معروف به «قصاب بازداشتگاه الخیام»‌اشاره کرد و گفت که موضوع همکاری مزدوران در داخل لبنان با رژیم صهیونیستی، تنها مربوط به سال 2000 نمی‌شود، بلکه قبل از آن نیز این مسئله وجود داشته است.
وی گفت: اگر مزدوری دست به جنایت و قتل بزند و مفسد فی الارض شناخته شود، باید محاکمه این گونه افراد، شدید و سخت باشد.
سید حسن نصرالله گفت، چیزی به نام «تبعیدشدگان به اسرائیل» وجود ندارد و این افراد جاسوس‌هایی هستند که به اسرائیل فرار کرده‌اند.
دبیرکل حزب‌الله به انتخابات اخیر در فلسطین‌اشغالی‌اشاره و تاکید کرد: انتخابات کنست(مجلس) اسرائیل، ضعف و نقص در ساختار رژیم صهیونیستی، که در حال ورود به مرحله پیری است، را ثابت کرده است.
سید حسن نصرالله گفت ، نتیجه این انتخابات برای حزب‌الله لبنان مهم نیست؛ چرا که سیاست‌ رؤسای احزاب و ائتلاف‌های سیاسی(سران رژیم اسرائیل)، همه علیه فلسطینیان و اعراب است.