kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۴۰۹
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰

افشاگری پی‌در‌پی علیه السیسی از فساد مالی تا قتل و فساد اخلاقی

همزمان با افزایش افشاگری‌ها علیه رئیس‌جمهور مصر در زمینه‌های مختلفی چون مسائل مالی و اخلاقی، خبر می‌رسد که قاهره بار دیگر صحنه تظاهرات مردمی شده و نیروهای امنیتی این کشور خیابان‌ها را قرق کرده‌اند.


سرویس خارجی-

مصر در ماه‌هایی که گذشت، التهابات متعدد سیاسی و اجتماعی را پشت سر گذاشته است. مرگ مشکوک «محمد مرسی» آن هم هنگامی که در آستانه دفاع از خود در دادگاه بود، علامت سؤال بزرگی را در جامعه مصر ایجاد کرد، چراکه نیروهای امنیتی حاضر در حاشیه دادگاه هیچ اقدامی برای نجات وی انجام ندادند و دست روی دست گذاشتند تا او بمیرد؟ چرا جسد او فورا به خاک سپرده شد تا روی علت مرگ مشکوک او تحقیق نشود؟ پس از مرگ مرسی روند طبیعی گزارش‌های پزشکی قانونی طی نشد و او خیلی زود در آرامگاهی نزدیک قاهره دفن شد. تنها چند روز بعد، «عبدالله» پسر ۲۵ ساله‌ مرسی نیز، به صورت مرموزی در گذشت. این اتفاقات تنها نقطه آغاز مصیبت‌های دیکتاتور جدید مصر یعنی «عبدالفتاح السیسی» بود. فردی به نام «محمد علی» که در اسپانیا اقامت دارد و جزو مخالفین حکومت مصر هم محسوب می‌شود چند هفته‌ای است که برای السیسی حسابی درسرساز شده است.
«محمد علی» طی ویدیویی که آن را در هفتم سپتامبر (16 شهریور) منتشر کرد، دست به افشاگری علیه السیسی زد و به موضوع ساخت کاخ‌های بسیار مجلل در شرق قاهره توسط این ژنرال پرداخت. وی همچنین تصاویری را هم در این باره در حساب توئیتری خود منتشر کرد. الجزیره درباره این کاخ‌ها نوشته: «تنها هزینه ساخت یک طبقه از این بنای عظیم، ۱۳۸ میلیون دلار، تخمین زده شده است». الجزیره در ادامه گفت که می‌توان با این هزینه ۱۲۵ مدرسه یا ۱۶ بیمارستان بزرگ در مصر ساخت! پس از این اظهارات، «عبدالفتاح السیسی» ساخت کاخ‌های مجلل را تایید کرد اما گفت آن را برای مردم
می‌سازد!
حالا «محمد علی» باز هم ویدیویی منتشر کرده و السیسی را باز به درد سر انداخته. محمد علی مجددا السیسی را در مرکز سیبل انتقادات خود قرار داده و تاکید کرده که خانواده السیسی با بودجه دولتی اقدام به خرید جواهرات از کشور سوئیس کرده‌اند. وی همچنین از رئیس‌جمهور مصر خواسته بود تا روز پنجشنبه استعفا دهد. او همزمان از مردم مصر خواست تا در صورت امتناع السیسی از استعفا، روز جمعه(دیروز) ساعت هفت عصر به وقت محلی به خیابان‌ها سرازیر شوند و علیه او شعار سر دهند. «محمد علی» همچنین از افسران ارتش و نیروهای پلیس نیز خواست تا به مردم مصر بپیوندند.  وی در پیام خود تا کید کرده: «روز جمعه ساعت هفت غروب، هر مسلمان، مسیحی، اخوانی، لیبرال، سکولار و تمامی مردم مصر از همه طیف‌ها به خیابان‌ها بیایند.‌ای ارتش‌ای پلیس و‌ای دستگاه قضایی شما پشت مردم مصر هستید نه در مقابلشان». پس از انتشار فیلم سخنان «محمد علی» شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر و فیسبوک شاهد فعالیت وسیع مخالفان دولت مصر شد ، هشتگ «سیسی دیگر بس است»، توئیتر را درنوردید و استفاده از این هشتگ مرز یک میلیون را رد کرد. در این میان یک نظامی سابق مصر که خواسته هویت خود را مخفی نگه دارد به رسوایی السیسی دامن زد و گفت که در صورت تداوم حضور السیسی در قدرت، اسنادی را درباره ارتباط نامشروع جنسی او منتشر خواهد کرد.
همزمان با این تحولات در مصر، بازداشت‌های گسترده در این کشور آغاز شده و نیروهای امنیتی برای مقابله با تظاهرات در روزهای آتی با تمام قدرت آماده هستند. گفتنی است، شورای امنیت ملی مصر تصمیم گرفته تا برخی معابر منتهی به کاخ ریاست‌جمهوری در شرق قاهره را از صبح روز جمعه مسدود کند. بسیاری از کارشناسان عربی احتمال یک خیزش جدید در مصر را دور از ذهن نمی‌دانند و نام آن را هم «انقلاب سوم»
گذاشته‌اند.