kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۴۰۷
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰
پنتاگون هشدار داد

روسیه از ناتو جلو می‌زند

رئیس‌ستاد مشترک ارتش آمریکا هشدار داده که برتری نظامی ناتو در مقابل روسیه در حال از بین رفتن است.

روابط روسیه و ناتو طی چند سال اخیر و بویژه بعد از الحاق کریمه به روسیه در سال 2014 تنش آمیز بوده است. برخی از کارشناسان حتی از شروع دوره جدیدی از جنگ سرد و رقابت تسلیحاتی بین روسیه و ناتو به رهبری آمریکا خبر می‌دهند. اما حالا رئیس‌ستاد مشترک ارتش آمریکا هشدار داده که روسیه در حال پیشی گرفتن از ناتو در حوزه نظامی است و باید فکری برای این وضعیت شود.
به گزارش اسپوتنیک، ژنرال «جوزف دانفورد»، رئیس‌ستاد مشترک ارتش آمریکا اوایل هفته با کمیته نظامی ناتو در پایتخت اسلوونی دیدار و درباره تلاش‌های ائتلاف ناتو در افغانستان، عراق و کوزوو و همچنین ارزیابی تلاش‌های آن در بازدارندگی جهانی بحث و تبادل‌نظر شد. دانفورد پس از این نشست در بیانیه‌ای که پنتاگون منتشر کرد، گفت: «روسیه یک رقیب نظامی مهم شده است که علت آن ارتقای قابلیت‌های دفاعی است و برتری ناتو به روسیه دچار فرسایش شده است. وزرای دفاع ائتلاف متوجه این گرایش شدند و بر لزوم بازتعریف استراتژی بازدارندگی خودشان تاکید کردند». به گفته دانفورد، استراتژی نظامی جدید که ماه مه(خرداد) به امضا رسید، به دنبال برقراری انسجام در طراحی استراتژیک ائتلاف و تلاش‌های جمعی اعضا برای توسعه قابلیت‌ها بوده است.
در اواخر ماه می(خرداد) کمیته نظامی ناتو یک استراتژی جدید اتخاذ کرد که مفاد آن اعلام نشده است. در گزارش‌های ناتو آمده بود كه این استراتژی با هدف «تطبیق ائتلاف در برابر چالشهای امنیتی بطور فزاینده پیچیده» و همچنان تعیین پارامترهای بازدارندگی و دفاع موثر، فرایند تصمیم گیری، برنامه‌های آینده و اطمینان از انسجام اقدامات مشترک انجام می‌شود.  گفتنی است «کاندولیزا رایس»، وزیر خارجه اسبق آمریکا نیز چند روز پیش اعلام کرد، اقتدار آمریکا دچار از هم گسیختگی شده است و نظم آمریکایی در حال فروپاشی است.