kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۲۷۷
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷
هیچ‌یک از نامزدهای انتخابات حائز اکثریت آراء نشدند

نتانیاهو در برزخ کرسی نخست‌وزیری یا رفتن به زندان

نتایج اولیه انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین نشان می‌دهد که هیچ یک از گروه‌ها موفق به کسب اکثریت لازم برای تشکیل دولت نشده‌اند. شکست نتانیاهو می‌تواند او را به دلیل داشتن پرونده‌های فساد، مستقیم راهی زندان کند!



سرویس خارجی-

بیست و دومین انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی در حالی روز سه شنبه برگزار شد که نتایج تقریبا قطعی آن نشان می‌دهد احتمالا «وضعیت بن بست» در این رژیم و عدم تشکیل دولت همچنان تداوم خواهد داشت مگر اینکه برخی از گروه‌ها و چهره‌های سیاسی از خود نرمش نشان دهند. نتایج این انتخابات برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم (حزب لیکود) بسیار حیاتی است و او برای نجات خود هم که شده، نیاز به یک پیروزی قطعی دارد. در صورتی نتانیاهو نتواند به کار خود به‌عنوان نخست‌وزیر ادامه دهد، مصونیت سیاسی اش را از دست خواهد داد. همین موضوع می‌تواند منجر به آن گردد که پرونده‌های فساد علیه او مجددا به جریان افتد و وی را راهی زندان کند.
 به گزارش تسنیم به نقل از رسانه‌‌های رژیم صهیونیستی، شمارش حدود 92 درصد آرا، آمارها نشان داد که حزب «لیکود» و «ائتلاف آبی سفید» (بنی کانتس، نزدیک‌ترین رقیب نتانیاهو) تاکنون از نظر تعداد آرا و کرسی‌ها در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) جایگاه برابری دارند، یعنی هیچ یک از این دو ائتلاف به 61 کرسی دست نیافته‌اند تا بتوانند دولت را به تنهایی تشکیل دهند. کمیته مرکزی انتخابات، میزان مشارکت را حدود ۶۳.۷ درصد اعلام کرده که در مقایسه با انتخابات قبلی در ماه آوریل (فروردین) ۲.۴ درصد رشد داشته است.
به گزارش «هاآرتص»، این نتایج که با استناد به یک منبع در کمیته انتخابات رژیم صهیونیستی به دست آمده، پس از شمارش حدود 92 درصد آرا، فراکسیون راستگرا-حریدیم (جناح نتانیاهو) بدون حزب «اسرائیل خانه ما» به 56 کرسی و فراکسیون میانه- چپ به 55 کرسی دست یافته است. با توجه به این نتایج، حزب «اسرائیل خانه ما» به ریاست آویگدور لیبرمن با کسب 9 کرسی نقش تعیین‌کننده‌ای در تشکیل دولت آتی رژیم اسرائیل خواهد داشت. تعداد کرسی‌ها بر اساس نتایج شمارش آرا نیز به این گونه است که حزب لیکود، به رهبری نتانیاهو 32 کرسی، آبی- سفید به رهبری بنی گانتز 32 کرسی، فهرست مشترک عربی 12 کرسی، و «اسرائیل خانه ما» 9 کرسی را کسب کرده‌اند. در صورت تحقق این نتیجه، هیچ‌یک از احزاب از ۶۱ کرسی لازم برای تشکیل کابینه برخوردار نخواهند بود و باید دوباره منتظر یک ائتلاف شکننده بود.
واکنش نتانیاهو و لیبرمن
نتانیاهو در نخستین نطق خود بعد از اعلام نتایج این نظرسنجی‌ها شکست را نپذیرفت، اما اعلام پیروزی هم نکرد. او گفت، اسرائیل نیاز به یک «دولت صهیونیست قوی» دارد... برای جلوگیری از تشکیل «دولت غیرصهیونیست» تلاش خواهد کرد.
این در حالی است که آویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی از «ریویلین» رئیس‌این رژیم خواسته با ابتکار خود، سران لیکود و آبی سفید را روز جمعه این هفته در نشستی دور هم جمع کرده و آنها را تشویق کند دولت متحد مشترکی را با هم تشکیل دهند. این مقام به شدت افراطی صهیونیست در عین حال مدعی شده در تمام زمینه‌ها چه اقتصادی و امنیتی «در وضعیت فوق‌العاده به سر می‌بریم و به همین سبب به یک دولت فراگیر نیاز داریم نه دولتی که هفته به هفته برای نجاتش و برای سلب اعتمادش جنگ وجود داشته باشد».
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر کنونی رژیم صهیونیستی بیش از 13 سال است که در قدرت به سر می‌برد و با تمام چنگ و دندان می‌خواهد دولت آینده را هم خود در اختیار بگیرد به این امید که مانع محاکمه‌اش به خاطر پرونده‌های فساد شود. این دومین انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی است که طی تنها پنج ماه برگزار شده است. نتانیاهو در تماس‌های تلفنی با سران احزاب همسو با خود آنها را ملزم کرده است که رئیس‌رژیم را توصیه کنند تا وی را مامور تشکیل دولت آینده کند. برای تشکیل دولت نیاز به 61 کرسی از 120 کرسی پارلمان است. نتانیاهو 69 ساله در جریان برگزاری انتخابات هشدار داده بود که میزان مشارکت اعراب و چپگراها بالاست و از طرفدارانش خواست حضور گسترده‌ای داشته باشند. بر اساس گزارش‌ها، وی در جریان گشت‌زنی در بازارهای اصلی و ایستگاه مرکزی اتوبوسرانی از بلندگو برای تشویق هوادارانشان به شرکت در رای‌گیری استفاده کرده بود. بنی گانتس 60 ساله که ریاست ائتلاف آبی سفید را برعهده‌ دارد، پس از‌انداختن رای خود به صندوق در شهرک صهیونیست‌نشین «روش‌هاعین» از صهیونیست‌ها خواسته بود با «فساد» و «افراط‌گرایی» مقابله کنند که اعتراف رسمی به فسادو افراط گرایی در سران صهیونیست است. بنی گانتس، رئیس‌ائتلاف آبی و سفید گفت به نظر می‌رسد که نتانیاهو انتخابات را باخته است.
سیلی به نتانیاهو و پایان معامله قرن
احمد الطیبی، یکی از نامزد‌های فهرست مشترک عربی در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی، نتایج انتخابات پارلمانی این رژیم را به منزله پایان دوره نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو و نیز پایان توطئه جدید آمریکا و صهیونیست‌ها علیه آرمان فلسطین موسوم به «معامله قرن» دانست. او گفته، نتایج این انتخابات به منزله سیلی به بنیامین نتانیاهو و معامله قرن بود. این عضو عربی پارلمان رژیم صهیونیستی افزود: «مهم‌ترین سرفصل سیاسی این است که دوره بنیامین نتانیاهو پایان یافت. با پایان یافتن دوره نتانیاهو، معامله قرن هم پایان می‌یابد. ما به گروه‌های خود افتخار می‌کنیم. این هدیه‌ای به کسانی است که ما را انتخاب کردند و نیز هدیه‌ای به همه است. نتایج انتخابات به منزله سیلی به نتانیاهو و دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) است».
واکنش حماس
سخنگوی جنبش حماس هم در گفت‌وگو با المیادین گفت انتخابات اشغالگران برای ما اهمیتی ندارد، چرا که تمام دولت‌هایش دو روی یک سکه هستند. القانوع افزود، هر دولتی که تشکیل شود، دولت اشغالگر است و باید با اراده ملی و برنامه مبارزه یکپارچه با آن مقابله کرد.
حاشیه مهم‌تر از متن!
یکی از نکات جالب انتخابات اخیر این بود که نام سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز به صندوق‌های رای وارد شد. طبق تصاویری که در برخی خبرگزاری‌ها مانند اسپوتنیک و باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده یک رای‌دهنده نام سید حسن نصرالله را بر روی برگه رای خود نوشته و به داخل صندوق ‌انداخت. علاوه‌بر این رسانه‌های اجتماعی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین پر شده از یک عکس و پیامی با این مضمون: «نتانیاهو به زندان سلام کن!».
در واقع هرچند نتانیاهو برای تشکیل دولت هنوز ‌اندک شانسی دارد اما وضعیت وی بسیار سخت است چرا که درانتخابات گذشته نیز قادر به تشکیل ائتلافی با حضور 61 کرسی نشد و بنابراین برگزاری انتخابات مجدد به عنوان راه‌حل پیشنهاد شد. حال باید دید نتانیاهو به پایان عمر سیاسی خود می‌رسد و از مقر نخست‌وزیر به زندان رفته و پرونده فساد وی و خانواده اش به جریان خواهد افتاد یا بار دیگر با حیله‌گری موفق به ائتلاف اکثریت و تشکیل کابینه ولو لرزان خواهد شد.