kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۱۹۸
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶
رهبر انقلاب در ابتدای درس خارج فقه:

با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد نه دوجانبه نه چندجانبه

حضرت آیت‌الله‌العظمی‌ خامنه‌ای صبح روز گذشته با‌ اشاره به هوشیاری عمیق و تحسین‌برانگیز مردم در مقابل توطئه‌های دشمنان در چهار دهه گذشته، تنها راه علاج مشکلات کشور را تکیه به مردم و جوانان و جدی گرفتن ظرفیت‌های داخلی دانستند و با‌ اشاره به طرح مجدد موضوع مذاکره از جانب آمریکایی‌ها، هدف آنها از ‌ترفند مذاکره را تحمیل خواسته‌های خود و اثبات تأثیرگذاری فشار حداکثری بر ایران خواندند و تأکید کردند: سیاست فشار حداکثری در مقابل ملت ایران پشیزی ارزش ندارد و همه مسئولان جمهوری اسلامی یک‌صدا معتقدند که با آمریکا در هیچ سطحی مذاکره نخواهد شد.

متن بیانات رهبر معظم انقلاب به شرح زیر است:
بسم‌الله الرّحمن الرّحیم
ایّام محرّم، [یعنی] دهه معظّم عاشورا تمام شد؛ افراد ما که بعضی از جلسات را می‌روند نگاه می‌کنند، محاسبه می‌کنند، به ما گزارش می‌دهند، آن‌طوری که به بنده گزارش کردند و با آنچه خودمان مشاهده کردیم در تلویزیون یا بیرون از تلویزیون، نشان می‌داد که امسال جلسات بحمدالله خیلی پُررونق بود؛ به ما گفتند که جلسات از سال قبل هم پُررونق‌تر بود. این خیلی پُرمعنا است که در جاهای مختلف تهران جلساتی تشکیل بشود، بیست هزار نفر، سی هزار نفر از مردم تهران در آن شرکت کنند و به سخن سخنرانان گوش بدهند و به عزاداری مدّاحان و روضه‌خوانان ‌اشک بریزند و گوش بدهند و نگاه کنند. این پیوند با اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)، [آن هم] با این همه تبلیغاتی که دارد علیه مقدّسات انجام می‌گیرد از طرف دشمنان ما؛ چه در تلویزیون‌ها، چه در رسانه‌های صوتی، چه حالا امروز دیگر در فضای مجازی، [با آن] سرگرمی‌های گوناگون و جاذبه‌های مختلف برای جوانها در عین حال شما نگاه می‌کنید، می‌بینید که وقتی محرّم فرا می‌رسد، امواج عظیم مردمی ‌به سمت خیمه حسین‌بن‌علی (علیه‌السّلام) حرکت می‌کنند؛ اغلب هم جوان؛ البتّه میانسال و پیرمرد هم الحمدﷲ هستند، امّا جوان‌ها، همان‌هایی که آماج حملات دشمنند [بیشترند]. اینها خیلی معنای مهمّی دارد؛ این نشان‌دهنده این است که ملّت ما در زیر خیمه حسین‌بن‌علی (علیه‌السّلام) یک راهی را دارد ادامه می‌دهد. من امروز قبل از اینکه بحث فقهی‌مان را شروع کنیم، یک چند جمله‌ای یادداشت کرده‌ام که عرض بکنم.
ملّت در حال تصمیم‌گیری است، در مواجهه‌ با موج تبلیغاتی گسترده‌ای و عظیمی و عمیقی که از سوی جبهه دشمن علیه کشور و علیه مقدّسات دارد صورت می‌گیرد؛ گاهی در داخل کشور یک گوشه‌ای، یک نشانه‌ای از این امواج غالباًً زیرزمینی و پنهان خودش را نشان می‌دهد که دشمن چقدر در این زمینه فعّال است که ما البتّه از بخش مهمّی از این توطئه‌ها و مانند اینها آگاهیم، مطّلعیم، دستگاه‌های مختلف کشور بحمدالله می‌فهمند که چه دارد اتّفاق می‌افتد؛ امّا نقش مردم مهم است. اینکه بنده در همه صحبت‌ها یا در بسیاری از صحبت‌ها تکیه می‌کنم بر روی نقش جوان‌ها، بر روی نقش مردم، ناظر به این قضیه است.
مردم، زمامدار امور بهبود اوضاع کشور
برادران، خواهران، کسانی که این سخن را خواهید شنید! زمام امور بهبود اوضاع این کشور، دست مردم این کشور است؛ به‌خصوص دست جوانان. همه چیز در سایه عزم مردم، تصمیم مردم، بصیرت مردم، و ایمان مردم در این کشور می‌تواند در مجرای صحیح خودش قرار بگیرد و کشور را به نقطه مطلوب خودش برساند. اینکه ما دائم می‌گوییم «ظرفیّت‌های داخلی، ظرفیّت‌های داخلی»، این را باید جدّی گرفت؛ هم در زمینه‌ مسائل فرهنگی، هم در زمینه‌ مسائل اقتصادی، هم در زمینه‌ مسائل اجتماعی. در همه زمینه‌ها، حتّی در زمینه‌های اختصاصی دستگاه‌ها، مثل زمینه‌های امنیّتی و غیره هم این مردم هستند که می‌توانند کمک کنند، پیش ببرند کارها را و اصلاح کنند.
کارهای کشور
 به نشست و برخاست با این و آن موکول نشود
ما امروز از لحاظ علمی حرکت کرده‌ایم، پیشرفت کرده‌ایم؛ این پیشرفت ناشی از همّت بخشی از جامعه ما است، همّت جوانان ما است؛ در زمینه‌های فنّاوری همین‌جور خبرهای خوبی هم در زمینه‌های گوناگون تولید و رونق تولید می‌رسد؛ حالا ان‌شاءالله اثراتش را بعداً مردم خواهند دید. کارهای خوبی دارد انجام می‌گیرد؛ غفلت‌هایی شده است، کوتاهی‌هایی شده، امّا حالا حرکت‌ها، بحمدالله حرکت‌های به سمت اهداف مطلوب است؛ اینها ان‌شاءالله دارد انجام می‌گیرد. علاج کارهای گوناگون، مشکلات گوناگون کشور دست مردم است؛ به بیگانه نباید نگاه کرد، به فلان دولت و فلان دولت نباید امید بست، به نشست و برخاست با این و آن نبایستی اتّکال کرد. اشتباه نشود؛ ما نمی‌گوییم باب مراوده را با دولت‌های عالم ببندیم؛ نخیر، بنده سال‌ها رئیس‌جمهور این کشور بودم، اهل مراوده و اهل گفت‌وگو و اهل نشست و برخاستیم، منتها نشست و برخاست ‌کردن یک چیز است، کارهای کشور را به نشست و برخاست با این و آن موکول‌کردن یک چیز دیگر است؛ این دوّمی‌ همان چیزی است که ما آن را نهی می‌کنیم، منع می‌کنیم. هرچه می‌توانید از امکانات دنیا استفاده کنید؛ امّا بدانید علاج مشکلات در داخل کشور است، حلّ مشکلات به دست این مردم است.
بدانیم که پیروز می‌شویم
از بیگانگان، به نفع جمهوری اسلامی که راه نویی را در دنیا به‌وجود آورده است، نمی‌شود امید کمک داشت. جمهوری اسلامی حرف جدیدی را در دنیا دارد مطرح می‌کند؛ متمسّکین به نظام پوسیده سرمایه‌داری غربی ممکن نیست که از این ندای جدید، از این حرف جدید، از این راه جدید استقبال کنند و به آن کمک کنند؛ امکان ندارد. هر چه بتوانند دشمنی می‌کنند و کرده‌اند؛ البتّه نمی‌توانند، دشمنی‌شان به جایی هم نمی‌رسد؛ به‌خصوص آنهایی که دشمنی‌شان واضح است، مثل آمریکا. به حول و قوّه الهی ما پیروز شدیم، بعد از این هم پیروز خواهیم شد، امّا این را بدانیم.
مذاکره ‌ترفند است
الان مشاهده می‌کنید، آمریکایی‌ها باز مسئله مذاکره را همین‌طور دارند دنبال می‌کنند؛ این یک‌ترفند است، این را باید همه بدانند، همه باید توجّه کنند. البتّه آمریکایی‌ها هم یک جور حرف نمی‌زنند؛ گاهی می‌گویند «مذاکره بی‌‌قید و شرط»، گاهی می‌گویند «مذاکره بدون پیش‌شرط»، گاهی می‌گویند «مذاکره با دوازده شرط»؛ حالا یا واقعاًً سیاستشان، سیاست آشفته‌ای است، نمی‌دانند چه می‌خواهند که احتمال دارد این باشد، یا این است که دارند ‌ترفند می‌زنند؛ یکی از ‌ترفندها هم همین است: یکی یک حرفی بزند، آن دیگری یک چیز دیگری بگوید، برای اینکه طرف مقابل را سردرگم کنند؛ لکن ما سردرگم نمی‌شویم، راه ما روشن است، ما می‌فهمیم داریم چه کار
می‌کنیم.
جمهوری اسلامی، جمهوری عزت
آمریکا که می‌گوید مذاکره کنیم، مقصودش این نیست که بیاییم یک راه‌حلّ عادلانه‌ای پیدا کنیم؛ نه، مقصودش این است که بیاییم سر میز مذاکره بنشینیم، ما یک چیزی بگوییم، شما آن را قبول کنید؛ مقصود از مذاکره این است. حالاها این قدر گستاخ شده‌اند که همین را صریح هم می‌گویند. قبلها بنده این را می‌گفتم که مقصود آمریکایی‌ها این است، بعضی‌ها می‌گفتند نخیر این جور نیست؛ امّا حالا خود آمریکایی‌ها [هم] می‌گویند. همین چند روز قبل از این، یکی‌شان باز همین حرف را زد که باید بنشینیم سر میز مذاکره با ایران و ایران فلان چیزها را قبول کند؛ مقصود اینها از مذاکره این است؛ یعنی ما یک چیزی بگوییم، شما آن را قبول کنید. خیلی خب، بروند با آن کسانی که به‌عنوان گاو شیردهِ آنها عمل می‌کنند، هر جور می‌خواهند همین‌طور مذاکره کنند؛ امّا جمهوری اسلامی، جمهوری مؤمنین است، جمهوری مسلمینِ‌لِلّه است، جمهوری عزّت است؛ مذاکره‌ای که بنشینند حرف این و آن را قبول کنند، [در آن معنا ندارد.]
یک نکته مهمّی در اینجا وجود دارد که این را، هم شما فضلای محترم، علمای محترم ــ که در بین شما خطبائی هستند، کسانی هستند که با مردم سر و کار دارند ــ باید توجّه کنید، هم عموم مردم به‌خصوص خواصِّ مردم باید توجّه کنند. یک سیاستی را دولت آمریکا در پیش گرفته است و آن، سیاست فشار حدّاکثری به جمهوری اسلامی است؛ خودشان هم می‌گویند، می‌گویند فشار حدّاکثری. حرف دولت کنونی آمریکا این است: می‌گوید که آقا با رودربایستی و با تعارف و مانند این‌ها نمی‌شود جمهوری اسلامی را به زانو درآورد، نمی‌شود او را به قبول و تواضع وادار کرد، بایستی فشار حدّاکثری وارد بیاوریم. فشار حدّاکثری هم همین است که مشاهده می‌کنید: انواع و اقسام تحریم‌های گوناگون، مدام تهدید، مدام یاوه‌گویی‌های مختلف در رسانه‌ها و غیره؛ این فشارِ حدّاکثری است. امیدشان به این است که این فشار حدّاکثری تأثیر بگذارد. او می‌خواهد فشار حدّاکثری را به ثمر برساند هم برای رقبای داخلی خودش، هم برای اروپایی‌ها، هم به‌عنوان یک سیاستِ قطعیِ رژیمِ ایالاتِ متّحده این را جا بیندازد که مواجهه‌ با ایران فقط با فشار حدّاکثری [میسّر است.]
مذاکره یعنی نمایشِ موفّقیّتِ
سیاستِ فشارِ حدّاکثری از سوی آمریکا
خب، چه جوری می‌خواهد ثابت کند که این موفّق شده است؟ چون تا حالا که فشار حدّاکثری موفّق نشده؛ خودشان هم می‌گویند. در بین خود آمریکایی‌ها هم کسان زیادی - در دنیا هم همین ‌جور- می‌گویند فشار حدّاکثریِ آمریکا نتوانسته ایران را به زانو دربیاورد؛ البتّه قطعاً هم همین است. چه جور می‌خواهد اثبات کند که فشار حدّاکثری تأثیر دارد؟ به این [صورت] که مسئولین جمهوری اسلامی را بکشاند پای میز مذاکره؛ بگوید ببینید، اینها که می‌گفتند ما با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم، فشار حدّاکثری، اینها را مجبور کرد که بیایند پای میز مذاکره بنشینند؛ هدف این است؛ با این کار ثابت کنند به همه و تثبیت کنند در سیاست آمریکا که فشار حدّاکثری، تنها راه مواجهه با جمهوری اسلامی است؛ این سیاست او است.
ما در مقابل باید توجّه داشته باشیم که اگر دشمنِ ما توانست اثبات کند که فشار حدّاکثری، علاج کار ایران است و روی ایران مؤثّر است، ایران دیگر و هرگز روی آسایش را نخواهد دید؛ هر چیزی را که قلدرانه از جمهوری اسلامی مطالبه کنند، اگر جمهوری اسلامی گفت چشم، که خب تمام است؛ اگر گفت نمی‌کنم، فشار حدّاکثری [خواهند آورد]. اگر برای آنها معلوم شد، ثابت شد که فشار حدّاکثری کار می‌کند و اثر می‌گذارد، دیگر جمهوری اسلامی و کشور عزیز ما و ملّت عزیز ما واقعاًً روی آسایش را نخواهند دید؛ برای خاطر اینکه این سیاست پشت‌سر همه مطالبات ناحق و مستکبرانه و قلدرانه آمریکا قرار خواهد گرفت؛ مسئله این
است.
باید اثبات کنیم فشار حدّاکثری
پشیزی ارزش ندارد
اینکه اینها اصرار به مذاکره دارند، اینکه بعضی از اروپایی‌ها را می‌اندازند وسط - که من حالا راجع به اروپایی‌ها یک وقت دیگر صحبت خواهم کرد- که مدام اصرار کنند [اگر] بیایید با رئیس‌جمهور آمریکا یک جلسه بکنید، همه‌ مشکلات شما حل خواهد شد، به‌خاطر این است؛ برای این است که اثبات کنند فشار حدّاکثری سیاست موفّقی است و این را باید در مقابل ایران به کار بست. ما باید در مقابل، اثبات کنیم که سیاست فشار حدّاکثری پشیزی در مقابل ملّت ایران ارزش ندارد.
جمهوری اسلامی سربلند و عزیز
از میدان خارج خواهد شد
اگر بخواهیم سخن را در دو جمله خلاصه کنیم، یک جمله این است که مذاکره با آمریکا یعنی تحمیل خواسته‌های آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران؛ دوّم اینکه مذاکره یعنی نمایشِ موفّقیّتِ سیاستِ فشارِ حدّاکثری از سوی آمریکا. برای همین هم هست که مشاهده کردید رئیس‌جمهور محترم، وزیر خارجه، مسئولین کشور همه یک‌صدا، یک‌زبان گفتند که ما با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد؛ نه مذاکره دوجانبه، نه مذاکره‌ چندجانبه. اگر آمریکا حرف خودش را پس گرفت و به آن معاهده هسته‌ای‌ که نقض کرده بود برگشت و توبه کرد و شد عضو کشورهای معاهده‌کننده، آن وقت در جمع کشورهای معاهده‌کننده که شرکت می‌کنند و با ایران صحبت می‌کنند، او هم شرکت کند؛ بدون آن، هیچ‌گونه مذاکره‌ای در هیچ سطحی بین مسئولین جمهوری اسلامی و آمریکایی‌ها اتّفاق نخواهد افتاد؛ نه در سفر نیویورک، نه در غیرسفر نیویورک؛ این را هم رئیس‌جمهور محترم تصریح کرد، هم وزیر خارجه گفت، هم دیشب دیدم در تلویزیون، سخنگوی محترم وزارت خارجه گفت؛ اینها نشان‌دهنده‌ این است که جمهوری اسلامی می‌داند چه کار خواهد کرد. اینها در طول این چهل سال، با انواع و اقسام ‌ترفندها نتوانسته‌اند جمهوری اسلامی را مغلوب کنند و سیاست‌هایشان یکی پس از دیگری مغلوب سیاست‌های جمهوری اسلامی شده است؛ بعد از این هم به حول و قوّه‌ الهی، آنها مغلوب جمهوری اسلامی خواهند شد و جمهوری اسلامی سربلند و عزیز از میدان خارج خواهد شد.