kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۱۱۰
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴
رئیس‌قوه قضائیه:

کانادا اموال مصادره شده ایران را رفع توقیف نکند مقابله به مثل می‌کنیم

رئیس‌قوه قضائیه با ‌اشاره به اقدام کانادا در مصادره اموال دولتی ایران، گفت: در صورت عدم رفع توقیف اموال ایران با همکاری وزارت امور خارجه و بخش بین‌الملل قوه قضائیه کار مشترکی را برای شناسایی و توقیف اموال کانادا انجام خواهیم داد.

به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قضایی با ‌اشاره به دستورالعمل اخیر درباره کاهش جمعیت کیفری زندانیان گفت: لازم است قضات محترم و همه همکاران در این زمینه توجه لازم را داشته باشند تا شاهد کاهش جمعیت زندانیان در کشور باشیم.
رونق تولید نباید در حد شعار باقی بماند
رئیسی همچنین درخصوص شعار رونق تولید اظهار داشت: نباید اجازه دهیم که این راهبرد در حد یک شعار باقی بماند بلکه باید با حمایت حقوقی، قضایی و تسهیلاتی از کارآفرینان و صاحبان سرمایه، زمینه تحقق این امر مهم را فراهم سازیم. در این راستا، اولویت تسهیلاتی بانک‌ها باید به سمت جریان تولید در کشور سوق یابد و مردم باید در این عرصه شاهد یک اتفاق ملموس باشند.
پیشنهاد اجرای
 طرح «هر مسجد، یک حقوقدان»
وی با تأکید بر لزوم تسهیل دسترسی آزاد جامعه به اطلاعات و دانش حقوقی، پیشنهاد داد: می‌توان با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد، معاونت فرهنگی قوه قضائیه و جامعه حقوقدانان و وکلای کشور، طرحی با عنوان «هر مسجد، یک حقوقدان» را به مرحله اجرا درآورد تا با به‌کارگیری ظرفیت نخبگانی حقوقدانان که در مساجد مختلف کشور وجود دارد، در جهت ارتقای سطح آگاهی حقوقی مردم گامی برداشته شود و به این ترتیب شاهد افزایش نظم در روابط مردم با یکدیگر و در نتیجه، کاهش دعاوی و پرونده‌های قضایی باشیم.
 هشدار به کانادا
رئیس‌قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با‌اشاره به اقدام کانادا در جهت توقیف اموال ایران، این اقدام را غیرقانونی و بر خلاف تمام میثاق‌های بین‌المللی دانست و تاکید کرد: چنین اقداماتی از سوی کشورهای مدعی تمدن و احترام به حقوق کشورها بسیار تعجب‌ برانگیز است و ما تأکید می‌کنیم که دست از این کارها بردارند زیرا ملت ما هرگز زیر بار زور نمی‌رود.
رئیسی به کانادا هشدار داد که در صورت عدم رفع توقیف اموال ایران، با همکاری معاونت بین‌الملل قوه قضائیه و وزارت امور خارجه، نسبت به شناسایی و توقیف اموال کانادا از طریق نهادهای بین‌المللی اقدام مقتضی صورت خواهد گرفت و به هیچ عنوان اجازه تضییع حقوق ملت ایران به هیچ کشوری داده نخواهد شد.
تصویب لایحه صیانت، کرامت
و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت
براساس این گزارش، در جلسه دیروز شورای عالی قضایی، معاونان قوه قضائیه گزارشی مفصل از سفر به شهرستان‌های استان زنجان در سفر استانی اخیر را ارائه کردند.
همچنین از 36 مورد برخورد با کارمندان و مرتبطان با دستگاه قضایی در ماه گذشته خبر داده شد.
بررسی میزان خودروهای دپوشده کارخانه‌های خودروساز، گزارشی دیگر بود که در این جلسه ارائه و اعلام شد که تکلیف 30 هزار خودرو که به بهانه نقص قطعه بلاتکلیف بوده‌اند، مشخص شده است.
یکی از گزارش‌های ارائه شده در این جلسه، گزارش معاون حقوقی قوه قضائیه درخصوص لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت بود.
محمد مصدق در این‌باره گفت: این لایحه در 5 فصل و 77 ماده با رویکرد حقوق اسلامی و حمایت از حقوق بانوان به تصویب رسیده است.
مصدق تحکیم مبانی خانواده و افزایش سطح آگاهی‌های عمومی و آموزش‌های اختصاصی را از مهم‌ترین اهداف این لایحه برشمرد و اظهار داشت: در این لایحه، کمیته ملی صیانت متشکل از 20 شخصیت حقوقی قضایی و غیرقضایی زیر نظر شورای عالی پیشگیری از جرم پیش‌بینی شده و برای هر یک وظایفی لحاظ شده است.
وی، با بیان اینکه همه نهادها بر اساس این لایحه موظفند گزارش عملکرد سالانه به شورای عالی پیشگیری از جرم تقدیم کنند، خاطرنشان کرد: درآمد حاصل از اعمال این قانون، به صندوق حمایت بانوان که زیر نظر وزارت دادگستری خواهد بود، واریز خواهد شد.