kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۶۷۲
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۵
واکنش‌ها به اخراج مشاور امنیت‌ ملی آمریکا

تاریخ مصرف جان بولتون تمام شد ترامپ او را به سطل ‌آشغال انداخت

برکناری «جان بولتون» که از وی به عنوان ابزار وحشت ترامپ هم یاد می‌شد، با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شده است. اخراج ذلت بار بولتون در حالی صورت می‌گیرد که تقریبا در تمام پرونده‌هایی که در اختیارش بود، «افتضاح» کاشته است.




سرویس خارجی-

سه شنبه شب به وقت ایران سرانجام شتر اخراجی‌های کاخ سفید جلوی خانه جان بولتون نیز خوابید و وی چهل و چهارمین اخراجی دولت ترامپ لقب گرفت. بسیاری جان بولتون را ابزار وحشت ترامپ برای پیش برد سیاست‌های مداخله گرایانه‌اش می‌دانستند اما ترامپ حتی به او نیز رحم نکرد و مشاور امنیت ملی نئو محافظه‌کار و تندروی خود را با ذلت و تحقیر کنار گذاشت.
طی روزهای اخیر رسانه‌های آمریکایی از جدی شدن اختلافات وی با ترامپ خبر داده و نوشته بودند که بولتون از برخی پرونده‌های حساس امنیت ملی آمریکا مثل پرونده افغانستان کنار گذاشته شده است. وی با «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا نیز به مشکل برخورده بود. جان بولتون دیروز در حالی کاخ سفید را ترک کرد که پرونده‌های مهمی‌که روی میز وی بود مثل مذاکرات کره شمالی، مذاکرات طالبان، برکناری مادورو همچنان به عنوان میراثی شوم برای مشاور امنیت ملی بعدی ترامپ به ارث می‌ماند.
«بولتون» در مورد پرونده ایران و راهبرد اعمال فشار حداکثری به کشورمان با هدف براندازی نیز مثل اسلاف خود «ناکام بزرگ» لقب گرفت و پادوی صهیونیست‌ها بدون کوچکترین دستاوردی از سوی ترامپ اخراج شد. وی سال گذشته در فرانسه قول داده بود که نظام ایران را تغییر دهد!
واکنش‌ها
برکناری «جان بولتون» با واکنش‌های بسیار گسترده رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی در داخل و خارج آمریکا رو به رو شده است که تقریبا همگی با چاشنی تحقیر او همراه است. برخی کارشناسان معتقدند برکناری بولتون ضربه‌ای بزرگ به رژیم صهیونیستی، عربستان‌، امارات و منافقین محسوب می‌شود و سیگنال مثبتی برای ایران از سوی ترامپ محسوب می‌شود اما باید به این نکته اذعان کرد که در طول 40 سال گذشته کاخ سفید در اختیار هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه بوده و رؤسای جمهور آمریکا نیز مشاوران امنیت ملی متعددی داشته‌اند اما هیچ گاه دشمنی آمریکا با دولت و ملت ایران نه تنها کم نشده بلکه روز به روز زیادتر شده است.
در واکنش‌ها به برکناری بولتون «گاردین» دیروز در سرمقاله خود نوشت: «بولتون، یک ایدئولوگ غیر قابل تغییر، یدی طولا در تشویق اقدام نظامی‌علیه دشمنان آمریکا دارد که ترامپ مقاومت می‌کرد... او برای خوشایند ترامپ تغییری در نظراتش ایجاد نکرد و در عوض با کسانی که به ساز ترامپ می‌رقصند از جمله مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا مقابله کرد. قطعا این سخن ترامپ که در پیامی‌توئیتری مطرح شد، حقیقت دارد: من قویا با بسیاری از پیشنهادات جان بولتون مخالف هستم، همچون دیگران در دولت.چهارمین مشاور امنیت ملی آمریکا در صورتی که ترامپ بتواند جایگزینی بیابد، باید نسبت به بولتون بسیار انعطاف‌پذیرتر باشد». «واشنگتن‌پست» نیز در سرمقاله دیروز (چهارشنبه) خود، میراث «جان بولتون» را هرج و مرج و اختلال عملکرد توصیف کرد که هیچ‌گونه دستاورد مهمی‌نداشته است. واشنگتن‌پست نوشت: «کناره‌گیری جان بولتون از سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید یک اقدام منطقی بود که حتی موعد آن نیز به سر رسیده بود».
 ابراز وحشت
عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم و روزنامه‌نگار سرشناس عرب نیز نوشت: «جان بولتون سمتش را به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا در حالی ترک کرد که نتوانست رؤیایش را در تغییر نظام ایران محقق کند. بولتون به سرکردگان مخالفان ایرانی در نشست بیش از یکسال پیش آنان در پاریس قول داده بود نظام ایران را تغییر دهد... ترامپ از بولتون به عنوان ابزاری برای ایجاد رعب و وحشت استفاده کرد و زمانی که دید این حیله نیز کارگر نیست یعنی ایران، کره شمالی و ونزوئلا را به تسلیم وا نمی‌دارد و تحریم‌های شدید آمریکا باعث به اهتزاز درآمدن پرچم سفید تسلیم در میان این کشور‌ها نشد، تاریخ مصرف بولتون هم پایان یافت و ترامپ او را هم به طور تحقیرآمیزی مانند دیگران به سطل آشغال‌انداخت.
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز دیروز (چهارشنبه) در واکنش به اخراج «جان بولتون» از سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید نوشت که استعفای بولتون موضع روسیه در قبال آمریکا را تغییر نمی‌دهد. ریابکوف ضمن تأکید بر اینکه تغییرات در دولت آمریکا در اغلب موارد با هدف عادی‌‌سازی روابط با روسیه انجام نمی‌گیرد، گفت که استعفای بولتون تغییری در روابط واشنگتن و مسکو به وجود نیاورده است. وی توضیح داد: «ما نمی‌توانیم این رخداد را ارزیابی کنیم زیرا این یک موضوع کاملاً داخلی آمریکا است. ما در گذشته به طور مداوم شاهد بوده‌ایم که  تغییرات خاص درون دولت آمریکا به هیچ عنوان به بهبود روابط منجر نشده است».
مشاور موقت!
به دنبال برکناری جان بولتون برخی روزنامه‌های زنجیره‌ای با ذوق زدگی تمام از این برکناری استقبال کردند گو اینکه، با این اقدام، راه مذاکره با ترامپ هموار شده است! اما جانشین موقت بولتون بر اساس گزارش‌ها دست کمی‌از وی ندارد. کاخ سفید دیروز اعلام کرد سمت مشاور امنیت ملی ترامپ به طور موقت به «چارلی کوپرمن» واگذار می‌شود. به نوشته برخی رسانه‌ها هنوز نمی‌توان با اطمینان گفت که او گزینه نهایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای تصدی این سمت خواهد بود. کوپرمن پیش از این به عنوان معاون جان بولتون مشغول به کار بود.کوپرمن سابقه همکاری طولانی با بولتون دارد و در ژانویه ۲۰۱۹ به عنوان معاون وی منصوب شده است. انتصاب کوپرمن به عنوان معاون بولتون، در زمانی صورت گرفت که مشاور امنیت ملی وقت آمریکا مسیر سیاست‌های بسیار خصمانه علیه ایران را دنبال می‌کرد.
به گزارش ایسنا این انتصاب چند روز پیش از آن اتفاق افتاد که وال استریت ژورنال گزارش داد مشاور امنیت ملی وقت از پنتاگون درخواست کرده که گزینه‌های مربوط به اقدام نظامی‌علیه ایران را ارائه دهد. بولتون با انتصاب کوپرمن به عنوان معاون خود نشان داد که قصد دارد کمپین فشار حداکثری علیه تهران را تقویت کند. بولتون به همراه متیو فریدمن و کوپرمن در ۲۰۱۸ «موسسه امن‌‌سازی آمریکا» را به عنوان نهادی غیرانتفاعی به ثبت رساندند و این اتفاق درست در روزی به وقوع پیوست که ترامپ، بولتون را به عنوان مشاور امنیت ملی معرفی کرد. فریدمن که سابقه همکاری با پل مانافورت، مدیر سابق کمپین انتخاباتی ترامپ را دارد، از جمله دوستان قدیمی‌بولتون است که هر دو مواضعی علیه ایران داشته‌اند.این دو به همراه کوپرمن در سال ۲۰۱۵ «بنیاد آزادی و امنیت آمریکا» را به راه‌انداختند که هدف آن کمپین علیه توافق هسته‌ای ایران بود.