kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۶۶۶
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۲
عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق:

عراق به دنبال اس- 400 روسی با هدف قطع روابط نظامی با آمریکاست

عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، ضمن تأیید تلاش عراق برای تجهیز ارتش خود به سامانه اس-400 روسی، تاکید کرد بغداد به رغم فشارهای سفارت آمریکا، به دنبال قطع روابط نظامی‌با آمریکاست.




«کریم علیوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق ضمن تایید خبرها مبنی بر تصمیم عراق بر خرید سامانه اس-400 روسی، از فشارهای آمریکا علیه این تصمیم خبر داد و خاطرنشان کرد که واشنگتن با این تصمیم مخالف است و در این مسیر سنگ‌اندازی می‌کند. علیوی در مصاحبه با پایگاه خبری «المعلومه» گفت: «دولت حق دارد، منابع تجهیز تسلیحاتی ارتش را متنوع کند، ولی فشارهای سفارت آمریکا برای این است که کشور در مسئله تجهیز تسلیحاتی، از سیطره این کشور خارج نشود».
گفتنی است، تصمیم تجهیز تسلیحاتی ارتش عراق از سایر کشورها، پس از حملات پهپادی اخیر رژیم صهیونیستی به مواضع و انبارهای بسیج مردمی‌عراق با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود. نمایندگان عراقی از دولت این کشور بارها خواسته‌اند تا تکیه عراق بر سلاح‌ها و تجهیز تسلیحاتی آمریکا را کاهش دهد. نمایندگان عراقی معتقدند، واشنگتن در حملات اخیر صهیونیست‌ها به عراق نقش داشته و رادارهای خود را از روی عمد و در حمایت از صهیونیست‌ها، غیرفعال کرده است. در همین راستا و تجهیز ارتش عراق به سامانه اس-400 روسی، «فالح الفیاض» رئیس‌سازمان الحشد‌الشعبی عراق و مشاور امنیت ملی این کشور چندی پیش ضمن سفر به مسکو با مسئولان روسیه دیدار کرد.
«کریم المحمداوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق نیز در رابطه با این سفر تأکید کرده که سفر الفیاض به روسیه، آغازی برای قطع روابط نظامی‌با واشنگتن بود. المحمداوی اظهار داشت: «دولت عراق با طرف روس، برای حمایت از حریم هوایی این کشور و تجهیز تسلیحاتی ارتش عراق در حال برنامه‌ریزی است، چون آمریکا به وعده نظامی‌خود در این خصوص عمل نکرده».