kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۶۲۲
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۶
صالحی در دیدار مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

قرار بود برجام جاده دوطرفه باشد/ اروپایی‌ها مانند آمریکا به وعده خود عمل نکردند

رئیس سازمان انرژی اتمی ‌گفت: اتحادیه اروپا که به‌عنوان پرکننده خلأ عدم حضور آمریکا قرار بود جایگزین باشد و آن خلأ را پر کنند که متأسفانه نتوانسته آن‌گونه که وعده داده بودند عمل کند.


 

مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌در جریان سفر یک روزه خود به تهران با وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی‌ کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
«کرونل فروتا» مدیرکل موقت آژانس در برنامه و دعوت از پیش انجام شده در زمان حیات یوکیا آمانو بامداد روز یک‌شنبه وارد تهران شد و ابتدا با حضور در سازمان انرژی اتمی ‌ایران با علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ‌دیدار و گفت‌وگو کرد.
علی‌اکبر صالحی در دیدار خود با کورنل فروتا گفت: «اتحادیه اروپا که به‌عنوان پرکننده خلأ عدم حضور آمریکا قرار بود جایگزین باشد و آن خلأ را پر کنند که متأسفانه نتوانسته آن گونه که وعده داده بودند عمل کند.»
او در ادامه گفت که «جمهوری اسلامی تصمیم گرفته که بحث برجام جاده یکطرفه نیست و قرار بود این جاده دوطرفه باشد قطعاً جمهوری اسلامی ایران هم تصمیمات مقتضی را در زمان مناسب می‌گیرد همچنان که در سه گام این کار را انجام داده ‌است.»
مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ پس از دیدار با صالحی با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با‌ اشاره به همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌که منجر به گزارش‌های متعدد آژانس در تایید اجرای برجام توسط ایران شده و استمرار این همکاری‌ها در مقطع فعلی، بر ضرورت رعایت اصول حرفه‌ای، حفظ محرمانگی و انجام وظایف آژانس به‌صورت بی‌طرفانه تأکید کرد. ظریف همچنین اقدامات جمهوری اسلامی ایران در کاهش تعهدات خود در قبال عدم انجام تعهدات از سوی طرف‌های اروپایی را در چارچوب پاراگراف ۳۶ برجام توصیف کرد.
کرنل فروتا نیز در این دیدار با‌ اشاره به تلاش آژانس برای اعتمادسازی، بر انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس به‌صورت حرفه‌ای و بی‌طرفانه تأکید کرد.