kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۵۸۲
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰

اعلام بسیج عمومی قبایل جنوب یمن علیه امارات

به دنبال ادامه درگیری‌ها بین نیروهای مورد حمایت امارات و عربستان در جنوب یمن، قبایل یمنی در این مناطق علیه امارات وارد شدند. مزدوران ائتلاف چند هفته‌ای است که در این منطقه به جان یکدیگر افتاده‌اند.


سرویس خارجی-

طی یک ماه گذشته نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن با نیروهای شورای انتقالی جنوب در شهر عدن و دیگر استان‌های جنوبی یمن به شدت درگیر جنگ بوده‌اند. امارات به عنوان حامی نیروهای شورای انتقالی جنوب حتی مواضع نیروهای دولت مستعفی را نیز بمباران کرده است. تندروی‌های امارات باعث شده تا ساکنان جنوب یمن نیز خواستار مقابله با ابوظبی شوند. در همین راستا خبر رسیده که قبایل و شیوخ جنوب یمن با درخواست از سازمان ملل برای انجام تحقیقاتی درخصوص کشتارهای صورت گرفته توسط امارات در حق نیروهای ارتش یمن در عدن و أبین، اعلام بسیج عمومی کرده‌اند. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه العرب الیوم، قبایل یمنی در شهرستان‌های لودر، الوضیع و مودیه در بیانیه‌ای از امارات خواستند تا از اینکه ارتش دولت (مستعفی) را «تروریستی» خوانده است، عذرخواهی کند!
عقب‌نشینی امارات
همزمان خبر رسیده که پس از حدود یک ماه درگیری درون گروهی مزدوران ائتلاف در عدن با یکدیگر، امارات نیروهایش را از کاخ ریاست جمهوری «معاشیق» در این شهر خارج و پایگاه‌های خود را به طور کامل تخلیه کرده است. روزنامه «عدن الغد» چاپ یمن به نقل از یک منبع دولتی و یک منبع در فرماندهی ائتلاف سعودی نوشته: «نیروهای اماراتی کاخ ریاست جمهوری معاشیق را ترک و پایگاه‌هایشان در آن را به طور کامل تخلیه کردند.» این روزنامه همچنین نوشته، نیروهای عقب‌نشینی کرده اماراتی،‌تانک‌ها، خودروهای زرهی و سلاح‌های سنگین خود را به سمت مقر اصلی‌شان در «البریقة» انتقال دادند.
بیانیه مشترک
از سوی دیگر، عربستان و امارات به عنوان دو عضو اصلی ائتلاف متجاوز به یمن در پی تشدید درگیری‌ گروه‌های نیابتی‌شان در جنوب این کشور، بیانیه‌ای مشترک صادر کردند تا اعلام کنند به دنبال حل اختلافات هستند. در این دو کشور روز یکشنبه بیانیه‌ای مشترک نیز برای حمایت از دولت مستعفی یمن به ریاست «عبدربه منصور هادی» منتشر کردند. در بخشی از این بیانیه آمده: «امارات و عربستان با همکاری و هماهنگی طرف‌های یمنی پایبندی به آتش‌بس و توقف درگیری‌ها را زیر نظر گرفته و تلاش می‌کنند زمینه را برای انجام گفت‌وگوی سازنده در راستای پایان اختلافات دو طرف فراهم کنند.» پیشتر دولت هادی گفت‌وگو با المجلس الانتقالی الجنوبی را که متحد ابوظبی است، رد کرده و گفته بود که حاضر است فقط با امارات گفت‌وگو کند. با وجود این دیدارها و بیانیه‌ها، برخی خبرها حاکی است، منصور هادی در ریاض،
تحت بازداشت خانگی قرار دارد!
کشتار مردم یمن در ایام محرم
اما در ادامه حملات وحشیانه ائتلاف سعودی به مردم یمن، عربستان روز دوشنبه بار دیگر توافق آتش‌بس الحدیده را نقض و غیر نظامیان در این استان را هدف قرار‌داد. منابع امنیتی اعلام کرده‌اند ائتلاف متجاوز، منازل غیرنظامیان در منطقه «الزعفران» در شهر «الحالی» را با چهار موشک کاتیوشا هدف قرار‌ داده که برآورد اولیه حاکی از زخمی شدن ۱۰ غیرنظامی است. ائتلاف سعودی همچنین منطقه «السلخانه» در همین شهرستان را با توپخانه هدف قرار‌ داد. از دیگر مناطق که ائتلاف متجاوز به آن حمله کرده، مناطق «السلیله» و «الوجف» در شهرستان‌های «خب» و «الشعف» استان «الجوف» واقع در شمال یمن بود.