kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۴۵۸
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۹

شکست بوریس جانسون کامل شد

با تصویب طرح مجلس عوام توسط مجلس اعیان انگلیس، شکست نخست‌وزیر این کشور کامل شد. این طرح اجازه خروج انگلیس بدون توافق پارلمان را نمی‌دهد. پارلمان انگلیس در این هفته «جانسون» را ناک اوت کرد!

 
سرویس خارجی-

چهارشنبه پیش بود که مجلس عوام انگلیس طرح ممانعت از خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا را تصویب کرد تا دولت «بوریس جانسون» را موظف کند در صورت عدم توافق با اتحادیه اروپا تا ضرب‌الاجل 31 اکتبر (4 آبان) درخواست به تعویق افتادن برگزیت را به اتحادیه اروپا ارائه کند و هر توافقی را به تأیید پارلمان برساند. مجلس اعیان این کشور هم دو روز پس از مجلس عوام این طرح را تصویب کرد، تا ناکامی‌های «جانسون» تکمیل شود.
حالا تنها راه او، برای خروج از گردونه شکست‌های پیاپی، برگزاری انتخابات زودهنگام است، که این راهکار هم با مشکل روبروست، چرا که اکثریت پارلمان را ندارد که بخواهد انتخابات زودهنگام را تصویب کند، اگر هم بخواهد لایحه‌ای به پارلمان ببرد و روند را طوری دیگر پیش‌ ببرد، به احتمال زیاد با تعطیلی پارلمان که پیشنهاد خودش بود مواجه می‌شود و طرحش قبل از تصویب به تعطیلی مجلس عوام خواهد خورد!
احزاب مخالف حزب حاکم شامل احزاب کارگر، لیبرال دمکرات، حزب ملی اسکاتلند و پلاید کامری نیز طبق توافق روز جمعه خود اعلام کردند که در رأی‌گیری روز دوشنبه جهت تصمیم‌گیری بر سر برگزاری انتخابات زودهنگام، با طرح دولت مخالفت خواهند کرد.
با این وضع می‌توان از هم اکنون پیش‌بینی کرد، احتمالا جانسون نیز مثل دو نخست‌وزیر قبلی انگلیس، قربانی «برگزیت» شده و با دنیای سیاست خداحافظی کند.
استقلال‌طلبان  اسکاتلند
این فقط بخشی از مشکلات «جانسون» بود؛ حالا احزاب استقلال‌طلب اسکاتلند هم که مخالف جدایی از اتحادیه اروپا هستند وارد مرحله تازه‌ای در فعالیت‌های استقلال‌طلبانه خود شده‌اند. به گزارش ایسنا، نخست‌وزیر انگلیس با انتقاد از حامیان استقلال اسکاتلند از کشورش هشدار داده که، تمام تلاشش را برای جلوگیری از این اتفاق به کار خواهد گرفت. البته چندان مشخص نیست، منظور او از «تمام تلاش» چیست!