kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۳۷۴
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷

جزئیات تکان دهنده از زندان‌های مخوف «بن سلمان» در سراسر عربستان

یک پایگاه عربی در گزارشی جزئیات تازه‌ای از زندان‌های سری بن سلمان در عربستان منتشر کرده و نکات تکان دهنده‌ای در مورد حبس و شکنجه قربانیان و نحوه ناپدید شدن افراد در این کشور منتشر کرده است.



محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از زمان رسیدن به قدرت علاوه بر برکناری رقبا، با شیوه‌های مختلف مخالفان را تحت فشار و شکنجه قرار‌داده است. پایگاه خبری «العربی الجدید» در همین رابطه ضمن انتشار گزارشی با عنوان «زندان‌های سری بن سلمان جهنم ناپدیدشدگان اجباری در عربستان» از وجود زندان‌های سری متعلق به ولیعهد سعودی پرده برداشته است. در این گزارش می‌خوانیم: «مقامات سعودی فقط به ظلم، سرکوبگری و بازداشت‌های گسترده فعالان حقوقی و سیاسی زن و مرد و زندانی کردن آنها رضایت نمی‌دهند بلکه براساس گفته‌های سازمان‌های حقوق بشر سعودی که در خارج از این کشور فعالند، رژیم سعودی حتی ده‌ها تن از فعالان را در زندان‌های مخفی نگه می‌دارد و هیچ‌گونه اطلاعی از آنها در اختیار خانواده‌هایشان قرار نمی‌دهد و حتی گمانه زنی‌ها حاکی از کشته شدن برخی از این فعالان زندانی زیر شکنجه ماموران سعودی است».
به گزارش فارس، سازمان «القسط» در گزارشی در اوایل سال جاری پنج مورد ناپدید شدن اجباری را به ثبت رسانده است. دیدبان حقوق بشر هم در گزارشی گفته هزاران نفر در عربستان قربانی بازداشت‌های خودسرانه هستند. طبق این گزارش، از زمان روی کار آمدن
«محمد بن سلمان»، سعود القحطانی، مشاور دربار سلطنتی و بازوی امنیتی بن سلمان به ساخت زندان‌های مخفی از طریق ریاست امنیت کشور اقدام کرد که یک دستگاه امنیتی است که برای رسیدگی به مسائل امنیتی ویژه ولیعهد تشکیل شده و شامل بازجویی، شکنجه و زندان، جدا از دایره زندان‌های وزارت کشور عربستان است.
العربی الجدید تاکید کرد: «مقامات سعودی، بازداشت شدگانی که قصد شکنجه آنها را به قصد اعتراف گیری دارند در آپارتمان‌هایی مبله یا مجتمع‌های مسکونی متعلق به ریاست امنیت کشور عربستان که در سراسر عربستان وجود دارد حبس می‌کنند. برخی از بازداشتی‌ها بر مبنای شهادت خانواده‌های خود گفتند که آنها برای مدت طولانی در زندان‌های مخفی نگه داشته شده‌اند».
بحران اقتصادی
اما علاوه بر سرکوب داخلی و وضعیت وخیم بسیاری از مخالفان سعودی، اقتصاد این کشور نیز در وضعیت خطرناکی قرار گرفته است. آنطور که خبرگزاری فارس نوشته، گزارش‌های خبری مبتنی بر آمار و داده‌های مالی شرکت‌های عربستان نشان می‌دهد، بیش از ۲۰ شرکت این کشور با زیان‌های مالی گسترده‌ای روبه رو هستند. پایگاه خبری اقتصادی «مباشر» با استناد به این آمار و داده‌ها نوشته که مجموع زیان‌های انباشته شده ۲۱ شرکت سعودی ۵ میلیارد و 600 میلیون ریال سعودی است که این مقدار ۴۲.۳ درصد از مجموع سرمایه این شرکت‌ها را نشان می‌دهد که ۱۳ میلیارد و 28 میلیون ریال سعودی است. در گزارش این پایگاه اقتصادی، وضعیت مالی برخی از شرکت‌های سعودی قرمز گزارش شده است به گونه‌ای که نیاز به «نجات فوری» دارند. چهار شرکت از بین ۲۱ شرکت در محدوده واقعی خطر ورشکستگی دارند. بر اساس این گزارش، شرکت‌های سعودی برای اینکه ورشکسته نشوند، به دنبال یافتن طرح‌هایی جهت نجات سریع خود هستند.