kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۳۷۱
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷
بحران برگزیت ادامه دارد

بوریس جانسون در مجلس عوام ناک‌اوت شد/ برادر جانسون هم به او پشت کرد

مجلس عوام انگلیس با نهایی کردن طرحی تمام راه‌های سیاسی را برای پیش‌برد «برگزیت بدون توافق» برای «بوریس جانسون» بست و در نتیجه این «بن‌بست»، پس از پشت کردن 22 هم‌حزبی «جانسون» در هفته گذشته، برادرش هم از دولت استعفا کرد.



 سرویس خارجی-

با طرحی که مجلس عوام انگلیس در جلسات روزهای پایانی هفته گذشته تصویب کرد، دولت این کشور دیگر نمی‌تواند بدون توافق مورد تأیید این مجلس، انگلیس را از اتحادیه اروپا خارج کند، حتی به موجب این طرح دولت باید پیش نویس مذاکرات خود با اتحادیه اروپا را به تأیید مجلس عوام برساند، اگر هم دولت به توافقی مورد تأیید پارلمان با اتحادیه اروپا نرسد، باید خروج از اتحادیه اروپا را از 31 اکتبر (9 آبان) به تعویق اندازد.
«بوریس جانسون» ابتدا با پیش کشیدن پای الیزابت، ملکه انگلیس به ماجرا و تعلیق پارلمان با حکم او می‌خواست معادلات را به نفع خود عوض کند، اما پارلمان پیش از تعطیلی طرح خود را تصویب کرد و او را خلع ید کرد. «جانسون» سپس با تهدید نمایندگان هم‌حزبی‌اش به اخراج از حزب تصمیم داشت، مانع نهایی شدن طرح پارلمان شود، که با پشت کردن شورشی‌های هم‌حزبی‌اش در این کار هم شکست خورد. او که امید داشت با معطل شدن طرح در مجلس اعیان، تصویب طرح را به تأخیر بیاندازد، با نهایی شدن این طرح در این مجلس در روز پنجشنبه در این کار هم ناکام ماند.
حالا تنها راه او برگزاری انتخابات زودهنگام است، که این راهکار هم با مشکل روبروست، چرا که اکثریت پارلمان را ندارد که بخواهد انتخابات زودهنگام را تصویب کند، اگر هم بخواهد لایحه‌ای به پارلمان ببرد و روند را طوری دیگر پیش‌ ببرد، به احتمال زیاد با تعطیلی پارلمان که پیشنهاد خودش بوده مواجه می‌شود و طرحش قبل از تصویب به تعطیلی مجلس عوام خواهد خورد.
حالا «بوریس» با استعفای برادرش بی‌کس‌تر از پیش هم شده است. رویترز گزارش داده که «جو جانسون» با یادآوری اینکه بین منافع ملی و روابط خانوادگی درمانده، استعفایش را اعلام کرده است. او گفته: «من در هفته‌های اخیر بر سر دوراهی وفاداری به خانواده و منافع ملی قرار گرفته‌ام؛ این یک تنش غیر قابل حل است و زمان آن رسیده که دیگران جایگزین من به عنوان نماینده و وزیر شوند».