kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۳۷۰
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷

رابرت موگابه در سن 95 سالگی درگذشت

«رابرت موگابه» صاحب عنوان پیرترین رئیس‌جمهور دنیا، پس از تحمل یک دوره بیماری، روز گذشته در بیمارستان«سنگاپور» درگذشت.



«رابرت موگابه» رئیس‌جمهور سابق زیمبابوه، پس از گذشت یک دوره بیماری سخت، روز گذشته و در سن 95 سالگی درگذشت. وی جهت درمان هفته‌ها در سنگاپور بسر برده بود که نهایتا در همان کشور جان باخت. وی از ابتدای سال 1980 میلادی (1359 شمسی)، در نقاط کلیدی و قدرت زیمبابوه حاضر بود و حدود 40 سال بر این کشور حکمرانی کرد. وی نهایتا دو سال پیش و در نوامبر سال 2017 (آذر سال 1396)، طی کودتایی از سوی «امرسون منانگاگوا» از قدرت کنار رفت. حالا «منانگاگوا» از چهره‌های کلیدی قدرت زیمبابوه است که طی چهل سال گذشته همواره از یاران صمیمی موگابه حساب می‌شد، موگابه اما در سال 2017 منانگاگوا را از سمت معاونت رئیس‌جمهور برکنار کرده بود، چون وی را مانعی بزرگ در ریاست جمهوری همسرش «گریس ماروفو»، در آینده نزدیک می‌دید. همین اقدام موگابه کافی بود تا وی پس از گذشت حدود چهل سال طی کودتایی از ریاست جمهوری زیمبابوه برکنار شود و تحت بازداشت خانگی قرار بگیرد، هرچند که دولت منانگاگوا زندگی راحتی را برای او تدارک دیده بود. هراره روز جمعه طی پیامی در حساب توئیتری خود، خبر درگذشت موگابه را تأیید کرد. موگابه اگر چه تغییر کرد و خود تبدیل به یک دیکتاتور شد اما سوابق نسبتا درخشانی نیز در زندگی خود داشت.
درباره موگابه
موگابه در 21 فوریه 1924 چشم به جهان گشود. وی اصالتا اهل روستای «کوتاما میشن» در شمال غربی هراره بود. او در سن 17 سالگی به عنوان معلم شایسته مدرسه شناخته شد. موگابه همواره نسبت به وضعیت ضد انسانی و نژادپرستانه در کشورهای جنوب آفریقا اعتراض داشت و از هیچ فرصتی برای مبارزه با اعتقادات نادرست «سفیدپوستان نژاد پرست» فروگذار نکرد. «رابرت موگابه» در جریان مبارزه علیه دولت نژادپرست این کشور رهبری گروهی از چریک‌های مسلح را بدست گرفت. وی از حامیان جدی تفکر «سوسیالیستی» در آفریقا بود. موگابه در سن ۹۳ سالگی رکورد پیرترین رئیس‌جمهور جهان را به نام خود ثبت کرد، تا ثابت کند قدرت وی را از شعرهای انسانی و عدالت طلبانه دور کرده است. نقل قول جالبی از او درباره «نلسون ماندلا» رهبر خیزش مردمی آفریقای جنوبی علیه آپارتاید و رئیس‌جمهور فقید این کشور در حافظه تاریخی آفریقا ثبت شده، وی گفته بود: «هیچ گاه نلسون ماندلا را درک نکردم. من و او هر دو همزمان نهضت علیه آپارتاید را در کشورمان آغاز کردیم و پس از سال‌ها مبارزه پیروز شدیم، اما او تنها چهار سال بر آفریقای جنوبی حکومت کرد و سپس برای همیشه از قدرت کنار رفت!»
سوء مدیریت موگابه در اداره کشور، زیمبابوه را با بحران بی‌سابقه اقتصادی مواجه کرد، کشوری که طی دورانی به «انبار آذوقه آفریقا» معروف بود، با کمبود مواد غذایی مواجه شد و دست نیاز خود را به سوی کمک‌های خارجی دراز می‌کرد. البته در این بین نباید تفکرات ضد استکباری موگابه را نادیده گرفت، مخالفت او با فضولی‌های آمریکا در قاره آفریقا باعث شده بود تا این کشور تحت سخت‌ترین رژیم تحریمی از سوی واشنگتن قرار بگیرد.