kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۳۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶
همزمان با سفر رئیس‌حشد‌الشعبی به روسیه اعلام شد

عراق در اندیشه قطع روابط نظامی با آمریکا

همزمان با سفر رئیس‌«حشدالشعبی» به روسیه و مذاکره اش با مقامات روسی در مسکو، یک نماینده پارلمان عراق اعلام کرد که بغداد در صدد قطع روابط نظامی با آمریکا است.





«کریم المحمداوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق، درباره سفر جاری «فالح الفیاض» رئیس‌حشد‌الشعبی و مشاور امنیت ملی دولت عراق به روسیه ، اظهار داشت:«سفر الفیاض به روسیه، آغازی برای قطع روابط نظامی با واشنگتن است». وی گفت که با سفر الفیاض، می‌توان روند تجهیز تسلیحاتی ارتش عراق توسط آمریکا را متوقف کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، المحمداوی گفت که دولت عراق با طرف‌های روسی، در مورد حمایت مسکو از حریم هوایی عراق و تجهیز تسلیحاتی ارتش عراق به جای واشنگتن، در حال گفت‌و‌گو و برنامه‌ریزی است. به گفته وی، علت این تصمیم بغداد، بد عهدی آمریکا در عمل به وعده‌های نظامی خود است.
عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق ادامه داد: «دولت [عراق] به سمت خرید سامانه دفاع هوایی «اس-400» خواهد رفت تا از حریم هوایی عراق در برابر تجاوزات مکرر پهپادهای اسرائیلی حمایت کند». الفیاض شامگاه دوشنبه هفته جاری وارد روسیه شد و با مسئولان این کشور، در‌باره همکاری‌های نظامی گفت‌و‌گو کرد.
المحمداوی اعلام کرد که سپردن مأموریت حمایت از حریم هوایی عراق به طرف روس، کار درستی است، چرا که با این اقدام، مواضع حشد‌الشعبی و نیروهای امنیتی در برابر تجاوزات خارجی حفظ خواهد شد. پهپادهای رژیم صهیونیستی طی یک ماه گذشته، چند بار مواضع نیروهای حشد‌الشعبی عراق را هدف قرار‌دادند.
حریم هوایی عراق تحت کنترل آمریکا قرار دارد. یک فرمانده عراقی اعلام کرد که هنگام حملات پهپادی رژیم صهیونیستی به حشد‌الشعبی، آمریکایی‌ها رادارها را از کار انداخته بودند تا این پهپادها رهگیری نشوند.
خبرگزاری فارس نیز دیروز از عراق گزارش داد، «حزب الدعوه الاسلامیه» این کشور بار دیگر حمایت خود را از نیروهای حشد‌الشعبی اعلام کرد و از دولت عراق خواست در‌باره ماهیت عملیات تروریستی علیه حشد تحقیق ، و علیه عاملان این حمله، فورا به شورای امنیت و نهادهای بین‌المللی دیگر شکایت کند.
خبرگزاری مذکور همچنین گزارش داد، «اکرم الکعبی» دبیرکل «مقاومت اسلامی نُجَباء» اظهار داشت: «حضور آمریکایی‌ها با منافع عراق تعارض دارد و ما هرکس را که خواستار ماندن آنها در کشور است، به مزدوری متهم می‌کنیم.»
دبیرکل نُجَباء با انتقاد از مداخله واشنگتن در همه مسائل عراق، خاطرنشان کرد: «آمریکا مثل گذشته قدرتمند نیست و با همراهی اسرائیل، امارات و عربستان، در صدد تضعیف عراق است».
فشار آمریکا برای انحلال حشد‌الشعبی
«ائتلاف الفتح» عراق هم دیروزدر مورد تداوم توطئه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه «حشد‌الشعبی» هشدار داد.
«عبدالامیر المیاحی» نماینده مجلس و عضو ائتلاف الفتح تأکید کرد که آسمان عراق، محلی برای تجاوز به نیروهای امنیتی و حشد‌الشعبی و خدشه وارد کردن به حاکمیت عراق نیست.
وی فاش کرد که آمریکا و رژیم صهیونیستی در حال اعمال فشار به «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق هستند تا او به فعالیت حشد‌الشعبی پایان دهد.
این نماینده عراقی خاطر نشان کرد: «واشنگتن و اسرائیل در توهم به سر می‌برند...و از قدرت حشد و پایبندی ملت به آن اطلاعی ندارند».