kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۳۴
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱
گزارش خبری کیهان

سرکوب داعش در عراق شاه سعودی را به هراس انداخت

در پی ضربات مهلک ارتش و نیروهای مردمی عراق به عناصر داعش، شاه سعودی از نفوذ این تروریست‌ها به داخل خاک عربستان دچار هراس شد.


حمله همزمان صدها هزار نفر از نیروهای مسلح مردمی و ارتش عراق علیه عناصر داعش در پنج استان صلاح‌الدین، الانبار، نینوا، بابل و دیاله، این تروریست‌ها از مواضع خود در بسیاری از مناطق اشغالی متواری شدند و خود را به مناطق مرزی و حتی مرزهای عربستان رساندند. به گفته منابع خبری، منطقه مرزی «عرعر» که گذرگاه مهمی میان عراق و عربستان است، طی روزهای گذشته شاهد حملاتی از جانب داعش بوده است.
در حال حاضر سعودی‌ها نگران هستند که شبه نظامیان داعش از خاک عراق خود را به عربستان برسانند و به همین خاطر،‌ احساس خطر می‌کنند. این نگرانی در اظهارات ملک عبدالله هم دیده می‌شود.
به گزارش خبرگزاری‌ها عملیات بزرگ هوایی و زمینی نیروهای مسلح و عشایر عراق در استان‌های صلاح‌الدین و الانبار که طی دیروز ادامه داشت، شبه‌نظامیان داعش را مجبور به فرار از این مناطق کرد. در تکریت عملیات همزمان زمینی و هوایی، تروریست‌ها را به سمت کرکوک متواری کرد و ارتش از غیرنظامیان تکریت خواست تا پاکسازی کامل شهر از تروریست‌ها، ازخانه‌های خود خارج نشوند. تروریست‌ها در حالی به سمت کرکوک فرار کردند که این شهر در دست نیروهای دولتی و عشایر عراق است.
پس از پیروزی ارتش بر داعش در تکریت، پرچم عراق بر فراز دانشگاه این شهر به اهتزاز در آمد. در یک منطقه دیگر از استان صلاح‌الدین نیز هلی‌کوپترهای ارتش در حملات خود نفر دوم داعش در عراق را به همراه 12 شبه نظامی این گروه تروریستی کشتند، که سه نفر از آنها سعودی هستند.
در شهر «رمادی» واقع در استان الانبار هم 11 تروریست وابسته به داعش از جمله «ماجد عبدالامیر» مفتی مسایل شرعی تروریست‌ها بر اثر بمباران جنگنده‌های ارتش عراق به هلاکت رسیدند.
در شهر «القائم» واقع در غرب رمادی نیز نیروهای دولتی توانستند «ابوانس الشامی» امیر خود خوانده داعش در منطقه و هفت نفر از معاونانش را به هلاکت برسانند.
در استان نینوا نیز عملیات نیروهای دولتی و مردمی علیه عناصر داعش ادامه دارد و استان‌های دیاله و بابل هم تقریبا به طور کامل در اختیار نیروهای دولتی هستند و عملیات پاکسازی کامل سامرا و بیجی نیز از دیروز آغاز شده است.
در منطقه «المنصوره» استان دیاله 13 تروریست داعش در عملیات ارتش کشته شدند و 11 خودروی متعلق به آنها نیز منهدم شد.
تروریست‌های داعش که از 19 خرداد بخش‌هایی از شمال عراق را به تصرف خود درآورده بودند، در پی فتوای مرجعیت شیعه غافلگیر شدند و هر روز مناطق اشغالی را یکی پس از دیگری تخلیه می‌کنند.
این گروه تروریستی طی دوران اشغال خود، مرتکب جنایت‌های بی‌سابقه شدند. سازمان دیدبان حقوق بشر دیروز اعلام کرد، داعش از 19 خرداد تاکنون دست کم 1700 نظامی عراقی اسیر را اعدام کرده است. این آمار در حالی اعلام می‌شود که منابع عراقی جنایات داعش را بسیار گسترده‌تر گزارش کرده‌اند؛ به گفته این منابع، عناصر داعش تنها در استان نینوا بیش از 1000 غیرنظامی را به صورت دستجمعی اعدام کرده‌اند.
دیروز 12 طلافروشی موصل نیز توسط عناصر داعش غارت شد.
اما تعلل مقامات آمریکایی برای کمک به ارتش عراق برای مقابله با داعش، باعث شد که نخست‌وزیر عراق از روسیه شش فروند جنگنده «سوخو» بخرد. «نوری مالکی» ضمن اعلام این خبر، اظهار داشت که ارتش عراق از این جنگنده‌ها به زودی علیه داعش استفاده می‌کند.
مالکی در صحبت‌های خود، به شبکه «بی‌بی‌سی» نیز در مورد پوشش غیرواقعی خبرهای عراق توسط این شبکه هشدار داد.
او همچنین، در مورد حملات هوایی سوریه به عناصر داعش در داخل خاک عراق نیز گفت: ما درخواستی از سوریه نکردیم، اما از اقدام علیه داعش استقبال می‌کنیم.
مالکی دیروز دردیدار با «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس در بغداد نیز گفت: اوضاع عراق طی مدت کوتاهی تغییر خواهد کرد و (در حال حاضر) ارتش توانسته است ابتکار عمل را به دست بگیرد. مالکی همچنین، به هیگ یادآور شد: ارتباط قوی بین تحولات عراق و سوریه وجود دارد. آمریکا و انگلیس از حامیان اصلی تروریست‌ها در سوریه هستند.
وزیر خارجه انگلیس پس از دیدار با مالکی، از بغداد به اربیل رفت و با «مسعود بارزانی» رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.
در همین حال، نشریه آمریکایی «نشنال ریویو» به نقل از یک مقام وزارت خارجه این کشور فاش کرد، شماری از عناصر داعش فعال در عراق دارای گذرنامه آمریکایی هستند و البته دولت «باراک اوباما» سعی می‌کند حمایت خود را از آنها آشکار نسازد.
خبرگزاری مهر نیز به نقل از پایگاه خبری «الدیار» گزارش داد، گروه تروریستی داعش از سلا‌ح‌های اسرائیلی در سوریه و عراق استفاده می‌کند. الدیار به نقل از منابع آگاه افزود، رسانه‌های صهیونیستی از معالجه حدود 700 عنصر داعش در تل‌آویو خبر دادند.
الدیار می‌افزاید: اسرائیل به داعش در عراق و سوریه پول، سلاح و حمایت‌های فنی و لجستیکی ارائه می‌دهد و آمریکا نیز صدها نفر از این تروریست‌ها را با پول کشورهای حوزه خلیج‌فارس، در اردن آموزش داده است.
شاه سعودی: نگرانیم!
شاه سعودی به عنوان حامی اصلی داعش در عراق و سوریه، نسبت به حملات تروریستی این گروه در داخل خاک عربستان ابراز نگرانی کرد.
به گزارش ایسنا، «عبدالله بن عبدالعزیز» شاه سعودی در نشست شورای امنیت عربستان نسبت به تهدیدات تروریستی داعش در این کشور ابراز نگرانی کرد. عبدالله در این جلسه به همه مسئولان امنیتی دستور داد برای محافظت از عربستان در برابر داعش همه تدابیر لازم امنیتی را اتخاذ کنند.
شاه عربستان در این جلسه همچنین اظهار داشت که عناصر گروه تروریستی داعش به سمت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در حال پیشروی هستند.
عربستان در حالی در مورد داعش ابراز نگرانی می‌کند که مقامات آمریکایی از جمله سناتور «جان مک کین» تاکید می‌کنند که دولت‌ عربستان بزرگ‌ترین حامیان مالی گروه‌های تروریستی منطقه (از جمله داعش) است.
روزنامه «تایمز» لندن نیز پنجشنبه نوشت: عربستان با حمایت از تروریست‌ها، امنیت انگلیس را تهدید می‌کند.
در درگیری‌های جاری عراق نیز تاکنون ده‌ها خودروی متعلق به داعش که دارای شماره پلاک سعودی بوده‌اند، کشف شده‌اند.
کارشناسان از قبل پیش‌بینی می‌کردند که حمایت سعودی‌ها از داعش، رژیم عربستان را بالاخره به دردسر خواهد انداخت.
علاوه بر مناطق مرزی عراق و عربستان، عناصر داعش از مسیرهای گوناگون می‌توانند خود را به داخل خاک عربستان برسانند.
سایر رویدادها
* یک مقام منطقه کردستان عراق اعلام کرد، داعش تاکنون بین 9 تا 12 میلیارد دلار به عراق خسارت وارد کرده‌اند.
* وزیر خارجه آمریکا با مقامات اردن، عربستان و امارات در پاریس در مورد تحولات عراق گفت‌وگو کرد.
* به گفته یک مقام امنیتی بغداد، دولت عراق با هدف جلوگیری از حملات تروریستی در ماه رمضان، طرح امنیتی ویژه‌ای را به اجرا درمی‌آورد.
* داعش سربازگیری اجباری را در موصل اعلام کرد.
* هزاران مسلمان هندی، برای جنگ با داعش در عراق داوطلب شدند.