kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۱۳۷
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴
با تکرار ادعاهای پیشین و بی‌محلی سایر اعضا

آمریکا در نشست شورای امنیت سنگ روی یخ شد

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در نشست شورای امنیت با موضوع «اوضاع در یمن» به بیان ادعاهای تکراری خود درخصوص ایران پرداخت، اما در نهایت مورد حمایت کشورهای دیگر قرار نگرفت.




پمپئو در آغاز این نشست مدعی شد که آمریکا با تشکیل ائتلاف‌های مختلف به دنبال تشکیل امنیت در خلیج‌فارس است. وی در این نشست از اقدامات ایران در کاهش تعهدات خود ذیل برجام انتقاد کرد و گفت: ایران با نقض تعهدات هسته‌ای خود از سقف میزان ذخایر اورانیوم 300 کیلوگرمی خودش عبور کرد. وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: ایران همچنین با نقض تعهدات خود سطح غنی‌سازی اورانیوم خودش را به 4/5 درصد رساند. ایران طبق تعهدات هسته‌ای باید سطح غنی‌سازی خودش را در 3/56 درصد نگه می‌داشت.
پمپئو در حالی خواستار پایبندی ایران به برجام شده که آمریکا اردیبهشت‌ماه سال گذشته با نقض تعهدات خود ذیل این توافق از آن خارج شد. در همین حال، ایران طبق مفاد خود برجام و با توجه به خروج آمریکا از آن از حقوق خود برای کاستن از تعهداتش استفاده کرده است. وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای خود به منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در اکتبر سال 2020  و همچنین تحریم‌های مسافرتی علیه سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، طبق مفاد توافق هسته‌ای برجام پرداخت و از آن ابراز نگرانی کرد.
پمپئو از جامعه بین‌المللی خواست با تمدید این محدودیت‌ها علیه ایران از بروز «آشوب‌های جدید» در منطقه جلوگیری کند. او گفت: «برای حل مشکلات قدیمی به تفکرات جدید نیاز داریم».
پس از پمپئو، نماینده آلمان سخنرانی کرد. او با ‌اشاره به مشکلات در منطقه غرب آسیا، خواستار توسل به راهکارهای چندجانبه به جای راهکارهای تحمیلی یکجانبه برای حل و فصل این مشکلات شد. آلمان پیش از این با بیان اینکه نمی‌خواهد جزئی از «کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه ایران» باشد درخواست آمریکا برای مشارکت در ائتلاف دریایی به رهبری این کشور را رد و اعلام کرده تنها در ائتلافی که نمای اروپایی داشته باشد شرکت خواهد کرد.
«ژانگ جون» نماینده چین نیز خواستار اجتناب از راه‌حل‌های یکجانبه شده و بر اهمیت گفت‌وگو برای حل و فصل مسائل غرب آسیا، از جمله مسائل فلسطین تأکید کرد. دیگر اعضای شورای امنیت نیز از ادعاهای پمپئو حمایت نکردند.
به گزارش تسنیم، این تنها نشستی نیست که آمریکا در پیشبرد مواضعش درباره ایران شکست می‌خورد. دولت آمریکا چندین بار تاکنون در نشست شورای امنیت سازمان ملل یا نشست مجمع عمومی سازمان ملل یا نشست شورای حکام آژانس تلاش کرده کشورهای دیگر را به حمایت از سیاست‌های افراطی خود علیه ایران فرابخواند که این تلاش‌ها با شکست مواجه شده‌اند.