kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۱۳۶
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴
ظریف در سوئد:

گام سوم کاهش تعهدات برجامی قطعا محکم‌تر از گام‌های قبلی خواهد بود

وزیر امور خارجه ایران در موسسه سیپری سوئد گفت گام سوم کاهش تعهدات برجامی قطعا محکم‌تر از گام‌های قبلی خواهد بود و ما گزینه‌های خود را به اروپا اعلام کرده‌ایم.




محمدجواد ظریف رئیس‌دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر دیروز در مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (سیپری) حضور یافت و ضمن ایراد سخنرانی به سؤالات مطرح شده پاسخ داد. وی در بخشی از سخنان خود عنوان کرد: شما نمی‌توانید در امنیت باشید وقتی در افغانستان امنیت برقرار نباشد. امنیت خریدنی نیست. ما در ایران میزبان مهاجران افغانستانی هستیم که در مدارس ایرانی تحصیل می‌کنند.
وی درخصوص امنیت در منطقه خلیج‌فارس، آمریکا را عامل اصلی ناامنی در منطقه برشمرد. رئیس‌دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش چندجانبه گرایی را یک انتخاب نخواند بلکه یک ضرورت برشمرد و همچنین به خروج آمریکا از یونسکو، معاهده پاریس و...‌اشاره کرد و افزود: مگر INF را کنگره تصویب نکرده بود که آمریکا از آن خارج شد؟ آمریکا در حال اعمال تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران است. حقوق بین‌الملل باید توسط همه کشورها رعایت شود.
وی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: 15 گزارشی که تا به حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر کرده نشان داده ایران در چارچوب تعهدات خود عمل کرده است. حتی گزارش‌های بعد از خروج آمریکا از برجام همچنان نشان می‌دهد ما در چارچوب برجام عمل کرده‌ایم. برجام یک توافق چندجانبه بود که آمریکا از آن خارج شد.
ظریف به حضور نماینده‌های اقلیت‌های مذهبی در مجلس ایران‌اشاره کرد. وزیر خارجه همچنین درباره زنان در ایران اعلام کرد که سفیر بعدی ایران در فنلاند یک خانم خواهد بود. وی با‌اشاره به قضیه خاشقچی گفت: علیرغم تکه تکه کردن خاشقچی، ولی هیچ کس حاضر نشد حتی یک دلار از سرمایه‌گذاری‌های خود را از عربستان خارج کند. ظریف درباره امنیت دریانوردی هم گفت که این اول نفتکش ما بود که توسط دولت جبل‌الطارق توقیف شد و تحریم‌های اروپا فرامرزی نیست.
وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره برجام به تعهدات برجامی اروپا نه تنها در چارچوب برجام بلکه پس از خروج آمریکا از این توافق‌اشاره کرد و افزود: اروپا 11 تعهد داده است از جمله در زمینه خرید نفت ایران، سرمایه‌گذاری در ایران و انجام تبادلات مالی و بانکی... اروپا تعهد داده روابط تجاری را عادی سازی کند و از اروپا می‌خواهیم به تعهدات خود عمل کند.
به گزارش فارس وزیر خارجه با‌اشاره به گام سوم کاهش تعهدات برجامی گفت این گام قطعا محکم‌تر از گام‌های قبلی خواهد بود. ما گزینه‌های خود را به اروپا اعلام کرده‌ایم. رئیس‌دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری گفت ما و کره شمالی تنها کشورهایی هستیم که هیچ حامی خارجی نداشتیم. آیا ما به آمریکا، روسیه، غرب و چین اتکا کردیم. آنها بارها علیه ما در شورای امنیت قطعنامه صادر کردند، خیلی از کشورها در زمان جنگ صدام در کنار عراق قرار گرفتند.
وی با‌اشاره به تسلیحاتی که آمریکا و غرب و سایرین در اختیار عراق قرار دادند و مانع از خرید تسلیحات توسط ایران شدند، عنوان کرد: انگلیسی‌ها حتی‌تانک‌های چیفتن که ما خریدیم را به ما ندادند و هنوز هم پول آن را به ما برنگردانده‌اند. ولی ما فقط به مردم خود متکی بودیم.
وی در پاسخ به سؤالی درباره توقیف نفتکش حامل نفت ایران و نفتکش استنا ایمپرو گفت: کشتی ما در جبل‌الطارق هیچ اقدام غیرقانونی صورت نداده بود ولی نفتکش انگلیسی قواعد بین‌المللی را نقض کرده بود. ما درباره خدمه نفتکش استنا ایمپرو با نگاه بشردوستانه برخورد می‌کنیم.