kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۱۰۳
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۷
اندیشکده رند:

کره‌شمالی این توانایی را دارد که تا سال آینده 100 کلاهک اتمی داشته باشد

نتایج منتشر شده گزارش ژانویه ۲۰۱۹ اندیشکده «رند» حاکی از آن است کره شمالی تا سال ۲۰۲۰ میلادی می‌تواند ۱۰۰ کلاهک اتمی داشته باشد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفته، این کشور همچنان فعالیت‌های اتمی خود را ادامه می‌دهد و آن را متوقف نکرده است.




علیرغم سه دیدار ترامپ و کیم جونگ اون در سنگاپور، ویتنام و منطقه غیرنظامی بین دو کره و مذاکرات نمایندگان پیونگ یانگ و واشنگتن، تنش‌ها در شبه جزیره کره همچنان ادامه دارد. سال گذشته اعلام شد کره شمالی در راستای توافقاتی با دونالد ترامپ اقدام به تخریب و توقف بخشی از فعالیت‌های اتمی خود کرده است. خبری که با استقبال عجیب برخی جریان‌های سیاسی در ایران مواجه شد. حالا خبر رسیده کره شمالی نه تنها فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف نکرده بلکه به ارتقای توان هسته‌ای نظامی خود نیز مشغول بوده است.
در همین راستا پایگاه «نشنال اینترست» گزارش اندیشکده «رند» مستقر در کالیفرنیا که روابط نزدیکی با ارتش آمریکا دارد منتشر کرده که بر اساس آن، کره شمالی تا سال ۲۰۲۰ میلادی می‌تواند ۱۰۰ کلاهک اتمی داشته باشد: «کره شمالی برای شلیک مواد اتمی خود در حال ساخت یک زرادخانه بزرگ از موشک‌ها با بردهای مختلف است. زرادخانه رو به رشد کره شمالی گزینه‌های متعددی را برای این کشور به منظور استفاده از تسیلحات اتمی‌اش فراهم خواهد کرد. کره شمالی بیش از ۶۵۰ موشک بالستیک کوتاه و میان برد دارد که قادرند شهرها را در کره جنوبی و ژاپن هدف بگیرند. اگر این موشک‌ها به صورت موفقیت آمیز روی تسلیحات اتمی نصب شوند به کره شمالی اجازه خواهند داد تا پایگاه‌های نظامی و مراکز غیرنظامی در جنوب شرق آسیا را هدف بگیرد. اگر پیونگ یانگ در ساخت یک موشک دور برد موفق باشد می‌تواند گوآم، هاوایی، آلاسکا و شمال غرب آمریکا را مورد هدف قرار دهد».
به گزارش ایسنا در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «پیونگ‌یانگ با زرادخانه متشکل از صد کلاهک اتمی و طیف وسیعی از موشک‌ها برای شلیک این کلاهک‌ها قادر است تا یک استراتژی جنگ اتمی را دنبال کند که برای آن کارآمد نیز خواهد بود. کره شمالی ممکن است در آغاز یک درگیری یک یا چند کلاهک اتمی را به عنوان هشدار شلیک کند و از ۲۰ تا ۶۰ سلاح اتمی برای حمله به اهداف نظامی همچون مقر نیروها، پایگاه‌های هوایی و بنادر دریایی استفاده کند. ۳۰ تا ۴۰ کلاهک باقی مانده نیز برای حمله به شهرها در کره جنوبی، ژاپن، چین و روسیه باقی خواهند ماند و اگر کره شمالی بتواند ابزار مناسب پرتاب را بسازد آمریکا را نیز هدف می‌گیرد». یک روزنامه ژاپنی نیز (چهارشنبه) گزارشی درباره سند دفاعی این کشور منتشر کرده و در آن از توان کره شمالی برای ساختن سلاح اتمی کوچک‌شده خبر داده است. به نوشته «رویترز»، بنابر گزارش روزنامه «یومیوری»، در گزارش سالیانه سند دفاعی ژاپن تاکید شده که کره شمالی به قابلیت کوچک‌سازی کلاهک‎‌های اتمی دسترسی دارد. این در حالی است که در گزارش ۲۰۱۸ این سند اشاره شده بود که «ممکن است» کره شمالی به این قابلیت رسیده باشد.
ادامه فعالیت‌های هسته‌ای
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در جدیدترین گزارش خود اذعان کرده علیرغم دیدارهای متعدد رهبران آمریکا و کره شمالی و تعهدات درباره خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره، کره شمالی در طول سال 2018 به فعالیت‌های اتمی خود ادامه داده است. براساس گزارش آژانس درباره سال 2018، رآکتورهای نیروگاه اتمی «یونگ بیون» تا اواسط اوت( مرداد 97) سال گذشته در حال فعالیت بوده‌اند. یونگ بیون اصلی‌ترین نیروگاه اتمی کره شمالی است که در توافق سنگاپور میان «دونالد ترامپ» و «کیم جونگ اون» قرار بود فعالیت‌های خود را متوقف کند.