kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۱۰۰
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۷

تشکیل شورای 11 نفره حاکمیتی سودان به ریاست عبدالفتاح البرهان

«عبدالفتاح البرهان» به عنوان رئیس‌شورای حاکمیتی سودان انتخاب شد تا انتقال قدرت به یک دولت غیرنظامی در این کشور فقیر آفریقایی شاید، تا سه سال دیگر محقق شود!


سرویس خارجی-

«عبدالفتاح البرهان»، روز چهارشنبه، به عنوان رئیس‌شورای حاکمیتی 11 نفرۀ سودان سوگند یاد کرد. این شورا می‌گوید قرار است ظرف سه سال آتی قدرت را از شورای نظامی به یک حکومت غیرنظامی تحویل دهد! روز سه‌شنبه اعلام شده بود که اعضای شورای نظامی و معارضین توانسته‌اند در مورد ترکیب این شورای یازده نفره به توافق برسند. این توافق اصولا صورت گرفته تا راه را برای برگزاری انتخابات عمومی و تشکیل یک دولت منتخب هموار ‌کند، اما ظرف سه سال آینده! گفته می‌شود 5 نفر از اعضای این شورا، نظامیانی هستند که به آل‌سعود وابسته‌اند! همان رژیمی که با حمایت از کودتاچیان سودان، عمرالبشیر، متحد خود را کنار زد.
سودان در ماه‌های اخیر و پس از سقوط حکومت «عمر البشیر» شاهد ناآرامی‌ و درگیری میان نیروهای نظامی که با مصادره قیام مردم سودان حکومت را در اختیار گرفته بودند و معترضان مخالف شورای نظامی بوده است. توافق میان نظامیان و معارضین با استقبال برخی نهادهای بین‌المللی روبرو شده است تا جایی که اتحادیه آفریقا این توافق را «تاریخی» توصیف کرده است.
حالا قرار است از این پس اداره امور در اختیار یک دولت موقت قرار گیرد. فارس گزارش داده معارضین «عبدالله حمدوک» را به عنوان نخست‌وزیر و رئیس‌موقت دولت نامزد کرده‌اند.