kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۰۴۰
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۹
در مصاحبه با شبکه آمریکایی مطرح شد

موضع بجا اما دیرهنگام /شمخانی: نباید برجام را امضاء می‌کردیم

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در مصاحبه‌ای اعلام کرد؛ «نباید برجام را امضا می‌کردیم»، موضعی بجا که پیش از اینها باید ابراز می‌شد.




«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» گفت: ما نباید توافق هسته‌ای دوران ریاست جمهوری (باراک) اوباما (برجام) را امضاء می‌کردیم.
شمخانی افزود: برخی از مردم در ایران احساس می‌کردند که امضای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی ‌اشتباه بود.
وی در پاسخ به این سؤال که «آیا شما نیز یکی از این افراد هستید»، گفت: بله؛ من تابع دیدگاه‌های مردم هستم؛ مردم ایران.
دبیر شورای عالی امنیت ملی، آمریکا را «متجاوز و منشأ اصلی تنش‌ها در منطقه» خواند و به این کشور هشدار داد تا «عاقلانه عمل کند».
شمخانی در ادامه افزود: کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ (رئیس‌جمهوری آمریکا،) ایران را به زانو درنخواهد آورد و نیز نمی‌تواند تهران را به میز مذاکره هسته‌ای برگرداند.
وی تصریح کرد: هدف تحریم‌ها، مذاکره نیست؛ بلکه وادار کردن ما به تسلیم است. مادامی که آمریکا این رویکرد را در پیش بگیرد، ایران هرگز به دنبال مذاکره نخواهد بود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: در خیابان‌‌های تهران قدم بزنید. خواهید دید که مردم ما چقدر بانشاط هستند و متوجه خواهید شد آمریکا به آنچه که می‌‌خواست، نرسیده است.
به گزارش مهر، شمخانی اضافه کرد: ایران به دنبال سلاح‌ هسته‌‌ای نیست؛ زیرا این سلاح‌‌ها در اسلام حرام است و هرگز برای طرف‌هائی که آن را در اختیار دارند، مانند رژیم صهیونیستی، امنیتی را ایجاد نکرده است.
وی هشدار داد: در صورت وقوع جنگ، آمریکا و متحدان منطقه‌‌ای آن در وضعیت وحشتناکی قرار خواهند گرفت. تردیدی نیست که وجهه مخدوش آمریکا بیش از پیش در منطقه و دنیا از بین خواهد رفت.
موضع آقای شمخانی درباره ‌اشتباه بودن امضای برجام، موضعی بجاست که پیش از اینها باید ابراز می‌شد. در حالی که تعداد اندکی از منتقدین از ابتدا و از روی دلسوزی این موضع را ابراز کرده بودند اما دولت به‌جای پاسخ منطقی و برخورد کارشناسانه با این انتقادات، صرفاً به فحاشی و انگ‌زنی به آنان پرداخت.